• Niju

Plåga! Behöver pepp...

Åhh!!! Hur länge ska det vara en ren plåga att amma? SÅ ONT! Får sån ångest och vill bara gråta varje gång det är dags för amning! Sen har man en tvååring som står bredvid och gråter/skriker för att man bär och ammar lillasyster!

Vill verkligen amma mitt barn, vet att det är det bästa för henne. Vill inte ge upp, ger jag upp kommer jag få hela släkten på mig.(Får fortfarande massa skit för att jag inte ammade första barnet) min sambo tar upp att hennes mamma och syster minsann orkade amma en massa barn trots att det gjorde ont och blödde, så klarar dom klarar jag!

Hur gör jag för att inte gå under? kan knappt sova när jag känner att barnet rör sig tror jag att hon ska vakna och det är dags för amning igen.
    Hon är bara EN vecka så känner på mig jag fortfarande har en lång väg att gå!

• Svar på tråden Plåga! Behöver pepp...
  • alynda

För mig var amningen också en plåga , hade aldrig klarat första tiden om min sambo inte också varit hemma och peppat och stöttat (var rädd att råka göra illa bebisen för att det gjorde så ont). Om du har mer press än stöd från din sambo och en missnöjd liten tvååring är det förstås olidligt för dig. Amning ska inte vara ett tvång, då blir det inte en en harmonisk mamma som knyter an med sin bebis och då är det mycket bättre att flaskmata. Jag blir direkt upprörd att även andra än din partner har mage att ha en åsikt om din amning! Det är DIN kropp och DINA bröst. Hur det känns kan ingen annan veta. Det kanske inte gjorde lika ont för dem, de kanske inte upplevde samma stress. Men jag vet att det inte är så lätt att strunta i vad människor som står en nära tycker, men du ska veta att det finns andra som förstår. Nu är bebisen fortfarande bara en vecka, om din partner är hemma med dig nästa vecka så tycker jag du ska kräva att hon sysselsätter 2-åringen så att du får en chans att amma utan den stressen i alla fall. Ta också kontakt med amningsmottagningen om du bor på en större ort eller amningshjälpen om du har långt till en mottagning. Om du vill försöka amma ett tag till så är det kanske en bra idé att hyra eller köpa en bröstpump. Den var räddningen för mig vissa dagar, eftersom detaljs inte gör lika ont som när barnet suger och då kunde brösten få en chans att läka. Mycket tid gick dock åt till pumpningen, så inför nästa bebis (är i v 32), var det ett krav från min sida att vi skulle köpa en elektrisk pump. För mig blev dock amningen lättare med tiden och när jag passerat den "magiska gränsen" vid sex månader gjorde det plötsligt inte ont alls längre. (Så länge brukar man inte ha ont, jag hade lite fel på mjölkgångarna), så jag fortsatte att delamma tills sonen var 14 månader. Det hade jag aldrig trott i början. Men som sagt, jag hade mycket stöd nästan dygnet runt, annars hade det blivit ersättning på heltid efter bara ngn månad.

• alynda
    Natulcien skrev 2013-08-22 19:58:42 följande:
    Amningsnapp? Det hjälpte mig mot onda bröstvårtor första veckorna.

Glömde det, amningsnapp i början är guld värt!
  • Nattsvart

Hej! Om det gör så ont och är så jobbigt så ska du väl inte amma! Skit i vad andra säger, tycker och tänker! Men om du vill ha uppmuntran kan jag säga att jag grät första veckan jag ammade mitt första barn, det gör ju så jädrans ont! Men efter ungefär två veckor så gjorde det inte ont längre, och då kändes det att det var värt smärtan. Men amma för att du vill det och för att du väljer det, ditt barn kommer klara sig lika fint med ersättning.

• malzac

Usch, det låter inte som om du har mycket stöd eller förståelse från släkten eller din partner! Att känna den pressen att amma och sedan ha ont dessutom, det kan inte vara lätt. Heja dig som orkat ta dig så här långt!

Kan inte din partner ta hand om storasyskonet? Du behöver koncentrera dig så mycket som möjligt på det nya lilla tillskottet, och få så mycket ro som möjligt (så mycket man nu kan få med en tvååring i huset) så din partner behöver ta över så mycket hon förmår.

Vill du amma? För om du vill det så finns det hjälp att få. Det låter nämligen som om du kunde behöva lite amningssupport; det ska inte göra så ont att du gråter och stressar upp dig inför varje amningstillfälle. De första dagarna kan det göra ont av olika anledningar - råmjölken är ganska seg, dina bröstvårtor är inte vana och bebisen har troligen inte fått in tekniken än. Men när mjölken kommer in så blir saker och ting ofta lättare. Så därför undrar jag lite över taget. Ser din bröstvårta liksom lite sned ut när din dotter släpper? Det kan vara ett tecken på att hon inte får ordentligt tag. I så fall är det bäst att låta någon erfaren ta sig en titt (amningsmottagning?). Eller testa en annan ställning? För mig så funkade bara liggamning de första veckorna; när jag sittammade så gjorde det ont och dottern blev aldrig nöjd vid bröstet. 

Sen kan det handla om kort tungband också. Är tungspetsen liksom hjärtformad? Kan hon sträcka ut tungan ordentligt? Be dem kolla det på BVC. Onda bröstvårtor kan bero på svampinfektion också, så det kanske du också skulle kolla.

Jag hoppas att du kan få hjälp och stöd (och att din partner slutar säga "kan de så kan du"!), och håller tummarna för att du lyckas lösa eventuella problem och får en fin amningsrelation till din dotter, för tro mig - det är något alldeles speciellt! Men om du känner att du verkligen inte pallar så stå på dig. I slutändan så är det ditt val och verkligen ingenting som du ska känna att någon tvingat på dig.

• norrlandsflicka

Jobbigt att ha sån press från omgivningen. Jag har haft ont och småsår i början på amningen med alla tre barnen. Nu tredje gången var det faktiskt värst. Det sprutade blod från ena bröstet när sonen sög. Vi hade blivit ordinerade ge lite tillägg efter varje mål för han ökat för dåligt i vikt efter tredje dygnet så då när jag blödde så gav vi lite mer ersättning så mina bröst fick vila lite. Lät bli amma på det bröstet som blödde till nästa dag och sen så gick det bättre. Var rätt skönt där att ge ersättning efter varje mål så blev han mätt och att han inte sög så länge. När paketet var slut så har jag sen helammat och det har gått bra. Tog väl några veckor innan det inte gjorde så ont att amma. I början såg jag alltid till att få igång utdrivningen genom att handmjölka för det gjorde för ont annars.

• Niju

Tack! Behövde verkligen höra/läsa det här. ALLA jag känner har helammat och inte tyckt att det varit så hemskt som jag tyckt!
    Har testat amningsnapp, hon vägrar äta med den på :(
    Pumpat har jag med det kommer 20ml efter en halvtimmes pumpande...tänkte ge henne det under natten, tror ni det räcker?

Det här med tekniken, stannade kvar en extra natt på bb bara för att få stöd med amnigen och då gick allt jätte bra. På efterkollen skulle jag få prata med en barnmorska om enbart amnigen, men hon var tydligen på dåligt humör den dagen så mådde bara dåligt när jag gick därifrån.

Ska nog ringa BVC imorgon och se om jag kan få lite stöd, eller bara någon som inte dömer mig totalt att prata med!

Tack igen för ert stöd! Får se hur den här natten går...

• Vonn

Jag hade också jätteont, säg dom 3 första veckorna, fick ta djupa andetag och riktigt peppa varje gång lillan skulle ta tag. Men det gjorde oftast inte ont under hela amningen utan mest i början. Efter de första veckorna blev det gradvis bättre för att till slut inte kännas alls. Jag tyckte att det var värt att hålla ut för att det är så smidigt att amma, maten är alltid med och färdig, men det måste ju vara upp till dig att bestämma.

• kantele

hej!
    för mig gjorde det ocksà jätteont I början, jag grät varje gang och det kändes inte alls bra. men pà nàt konstigt vis fortsatte jag endà och nu dà lilla kotten är 4 mànader gammal funkar allt jättebra och jag är sà glad att jag höll ut. de 2 första veckorna var värst. sen gick det om.
    jag smörjde in bröstvàrtorna med en speciell crème och lät lufttorka, sen I ett skede hade jag även amningsnapp och det funkade bra.
    men om du ammar bara för slänktens skull kanske du màste tänka om! du ska amma för barnet och din egen skull, sen vad släkten sager väger ganska lite tycker jag.
    en glad mamma=en glad familj! sà amma bara om DU vill. 

• liliana01

Handmjöka fram mjölk så vårtorna blir fuktiga. Mjuka upp vårta innan. Lufta brösten , smörj in med bröstmjölk även mellan amningarna. Jag höll på tre månader med amningsnapp världelöst! Se till att barnet gapar ordentligt kör hårt du klarar de jag bestämde mig och nu efter tre månader kan jag äntligen amma har alltid varit lyckligare :)

• mammalovis

Be bvc eller amningsmottagningen om hjälp. Att det gör ont kan bero på så mycket. Ovana vårtor, fel tag, mjölkstas, mjölkstockning, torsk mm.

Jag hade jättebekymmer med första barnet och satt och bet mig i tungan mer eller mindre för det gjorde så ont i början. Det blev dock bättre när vårtorna hade härdats och mjölken hade strömmat till. Sedan ammade jag i nästan 12 månader med ca 4-6 månaders helamning tills den vanliga maten tog över.

Ta för vana att smörja in vårtorna med bröstmjölk efteråt samt lufta dem. 

Den här gången åkte jag på mjölkstas när mjölken strömmade till. Bröstet blev hårt och det gjorde ont att amma i kombination med feber och influensakänsla. Efter råd från bb lyckades jag amma mig ur det. Med båda barnen har jag ammat med amningsnapp i början, ca 4 månader med första och nästan 3 än så länge med andra.

För en svägerska ställde torsken till det som kan behandlas med vischyvatten.  

Så det finns många anledningar och ingen kan här veta vad som hjälper just er. 

• Sjöstjärna1

Hej! Vet att det är tufft...och med tanke med den pressen du har blir det ju bara värre. Skit i va alla andra säger! Det är ditt barn och du bestämmer!

När min dotter föddes hade jag inga bra bröstvårtor, man fick lixom lirka ut dom. Då tog jag bröstpumpen och pumpade ut vårtorna om du förstår mig. På de sättet fick min dotter bättre och rätt tag om bröstet så det inte gjorde ont.
    Men samtidigt är det skillnad på barn oxå att få dom att förstå hur dom skall göra, min dotter var jättevår, medans min son fattade precis hur han skulle göra med bröstet.

Har du provat liggamma? Om du kan lägga dig i sovrummet själv med bebis i lugn o ro. Lägg dig på sidan och bebis bredvid låt bebisen försöka själv leta tills sig bröstet och du styr in det.
    Lycka till!!

• Mims01

Stackars dig, fy vad hemskt det låter!

Det är ingen som har rätt att döma dig om du skulle välja att inte amma. Funkar det inte så funkar det inte!
    Låt ingen trycka ned dig (lättare sagt än gjort)... Du vet vad som är bäst för dig och ditt barn, ingen annan!

Styrke kramar 

Svar på tråden Plåga! Behöver pepp...