• Amigos

Bra böcker för ofrivilligt barnlösa????

Hejsan svejsan.

Min sambo är steril och vi funderar på DI eller adoption, mest Di faktiskt. Men min smabo tvekar och skulle vilja läsa om andra som varit i samma situation eller en liknade.
    Han är rädd att han inte kommer att älska barnet som sitt och att det inte kommer växa fram ett band mellan dem.
    Var på bibioteket men de hade mest böcker som var så gamla och mest handlade om behandlingar. Min sambo vill ju ha en bok som mer tar upp känlor och tankar skriven av ett par, en pappa eller psykolog.

Har ni några tips???

Skulle även vara nyttigt för mig att läsa så jag lättare förstår hans känslor.

Snälla snälla.

• Svar på tråden Bra böcker för ofrivilligt barnlösa????
  • dison

Amigos: jag har läst en bok som heter "Barnen som aldrig blev". Den är skriven av två kvinnor, men innehåller avsnitt skrivna av manliga läkare och psykolog. Författarna är Sigbritt Ernald Netterforsoch Inger Hallén.

Ett annat boktips är boken "Trots allt" av Astrid Trotzig. I den skriver vuxna adopterade om sina känslor och upplevelse av att växa upp i Sverige.

Vet även att det finns en bok där kända svenskar berättar om sina liv "Längta barn" red. Kristina Thulin, fast jag har inte läst den själv. Bl.a. är tv-hallåan Rickard Olsson med i den boken.

• Lillefot

Fruktlösa försök av Ben Elton tycker jag är en bra bok! Den går ganska djupt i känslorna kring ofrivillig barnlöshet samtidigt som den har en humoristisk underton.

• Funderaren

Vill bara "stryka under" rekommendationen av boken
    LÄNGTA BARN av Kristina Thulin. Den är väldigt bra, har den här hemma, och både jag och mannen har läst den.

Berättelser från olika par som har olika problem med att få barn. Adoption, donation, ivf..

• Cahela

"Babysug" skriven av en engelsk författarinna kan jag varmt rekommendera...den är faktiskt riktigt kull

• Amigos

Jag har lånat Barnen som aldrig blev och läst den. Längta barn har jag också här hemma och är nästa på listan att läsa.
    Men jag tycker att det saknas det jag söker. Jag är nog ute efter en bok eller flera som mer grottar i känslorna av att vara steril, inte så mycker fokuserat på behandlingarna och väntetiden.
    Men jag ska försöka få tag i Fruktlösa försök och Barnsug.

Tack för era tips.

• Margaret

Jag tyckte inte så mycket om Babysug, men Fruktlösa försök av Ben Elton och Längta barn är en klassiker.

• SportyS

Håller med funderaren, Längta barn är helt suverän. Rekommenderar den varmt!

Kram

Svar på tråden Bra böcker för ofrivilligt barnlösa????