• scrapparlotta

quorn istället för kött, ska gå ner i vikt....

Jag ska bli av med ett antal överviktskilon och funderar på vad jag ska äta. Hur är det med quorn, är det bättre (magrare) än fläsk kött och kyckling? Är produkterna goda? Jag har ätit dom som ser ut som en kycklingfile och tycker dom är jättegoda, men hur är det med resten??

• Svar på tråden quorn istället för kött, ska gå ner i vikt....
  • Kinya

Jag tror inte bytet från kött till quorn ensamt kommer göra att du går ner i vikt. Det finns så mycket att som ger mer kalorier än köttet. Prioritera hellre kyckling, kalkon och magert nötkött framför fläsk och korvar.  Men om du tycker att quorn är gott och inte har något emot tillverkningsprocessen så ät det för att det är gott!

• missan75

Jag tror inte du tjänar nämnvärt på det.

• Klotjohan

Om du inte är vegan så är säkert magert kött bättre näringsmässigt än quorn.

• Fröken Vargh

Fläskkött som skinka, fläskkotlett (utan så mycket fett), putsad fläskfilé är jättemagert!

• Kinya

Som jag sa innan, jag tror itne du behöver bekymra dig om köttet utan om godiset, chipsen, gräddsåsen, kakorna, läsken, juicen och allt det där andra som är mycket onyttigare. För att inte tala om en av de största bovarna när det gäller vikt, nämligen för stora portioner.

• Livlig
    Klotjohan skrev 2013-08-22 13:00:57 följande:
    Om du inte är vegan så är säkert magert kött bättre näringsmässigt än quorn.
    Qourn är inte vegan, bara vegetariskt. Bara så du vet...:D ( Det innehåller ägg)
  • Lottis77

Skulle inte heller rekommendera quorn. Jag svällde upp som en spärrballong av det. Visst är det någon svamp inblandad som är känd för just att ge uppblåst mage? Har hört flera som drabbats av detta.

Hellre vit fisk, skaldjur, kyckling och fläskytterfilé. Finns även magert malet nötkött hos ICA med 5% fett.

• illan

Fast om TS nu inte sväller och tycker att quorn är supergöttigt så är det väll en alldeles strålande ide. Det utvecklade ju ändå i syftet att vara en köttersättare med optimalt näringsinnehåll vid den då förutspådda globala köttbristen. Så dyrt är det inte heller om man ska jämföra med såpass fint kött att det matchar quorn näringsmässigt, skulle väll vara kyckling då.

Äter inte quorn regelbundet men tycker även färsen är god och tillagningsvänlig. Quornbitarna är som fileerna fast just mindre bitar.

Som nämnts är ju självklart tillbehören i maträtter boven för de flesta, men att utesluta kött så ofta som möjligt tror i.a.f. jag gynnar hälsan i det långa loppet. Kan tilläggas att jag inte är militant vegan utan äter lika mycket kött som de flesta. 

Svar på tråden quorn istället för kött, ska gå ner i vikt....