Anonym (fvaefvaef) skrev 2013-08-21 22:12:26 följande:
Om jag tar min tvååring och bara drar 100 mil fast vi har delad vårdnad med pappan så vet jag att det är kidnappning och inte till min fördel eller så.
Men i praktiken, även om han överklagar och det blir tvist och allt så kommer väl barnet anses vara så pass rotat att han inte kommer tvingas flyttas tillbaka, inte sant? Det är väl så det brukar få till?
Det är inte kidnappning.
Hur det går beror väldigt mycket på hur umgänget varit fram till nu och hur pappan agerar. Om t ex pappan har haft väldigt begränsat umgänge och det hela drar ut på tiden pga passivitet hos pappan lär det bli som du skriver.
Har däremot pappan haft mycket och regelbundet umgänge samt att han agerar snabbt och kraftfullt kan det verkligen slå tillbaka mot dig. Då kan en domstol fatta ett interremistsikt beslut inom några veckor att medans familjerätten utredera frågan om boende, vårdnad och umgänge ska barnet bo hos pappan.När sedan de är klara, om många månader, är barnet fast rotat hos pappan och få bo kvar där.
Sen finns det naturligtvis specialfall om t ex en av föräldrana är extremt omlämplig att ta hand om barn.