• Anonym (fvaefvaef)

Kidnappning

Om jag tar min tvååring och bara drar 100 mil fast vi har delad vårdnad med pappan så vet jag att det är kidnappning och inte till min fördel eller så.

Men i praktiken, även om han överklagar och det blir tvist och allt så kommer väl barnet anses vara så pass rotat att han inte kommer tvingas flyttas tillbaka, inte sant? Det är väl så det brukar få till? 

• Svar på tråden Kidnappning
  • Anonym (igen)

Jaså, en tråd till....

Nej, det är inte kidnappning.

Nej, barnet anses inte rotat ifall pappan snabbt lämnar in en stämning om vårdnad och boende. Istället är det du som tagit barnet ifrån den miljö där barnet faktiskt är rotad. Det allra minsta du orsakar är att frånta ditt barn rätten till en bra och nära relation till sin andre förälder. Du tar därmed en stor risk och kan förlora rubbet.

Tycker du själv att det är det bästa för barnet att i princip förlora sin andre förälder för att du inte trivs i "hålan"? Och här kommer du förmodligen med den vanliga ursäkten att barnet mår bra ifall DU mår bra. ja, till viss del men du får hitta något annat sätt att må bra än att dra iväg 100 mil med ditt barn.

• Anonym (Flyttlisa)

Varför skulle barnet antas för rotat för att kunna flyttas på? Det finns väl massor av barn som flyttar av olika anledningar?

Vad skulel du tycka om pappan gjorde så innan du hann? Skulle du bara acceptera att barnet var "rotat" så du inte kunde få tillbaka honom?

• Anonym (fvaefvaef)
    Anonym (igen) skrev 2013-08-21 22:20:25 följande:
    Jaså, en tråd till....

Nej, det är inte kidnappning.

Nej, barnet anses inte rotat ifall pappan snabbt lämnar in en stämning om vårdnad och boende. Istället är det du som tagit barnet ifrån den miljö där barnet faktiskt är rotad. Det allra minsta du orsakar är att frånta ditt barn rätten till en bra och nära relation till sin andre förälder. Du tar därmed en stor risk och kan förlora rubbet.

Tycker du själv att det är det bästa för barnet att i princip förlora sin andre förälder för att du inte trivs i "hålan"? Och här kommer du förmodligen med den vanliga ursäkten att barnet mår bra ifall DU mår bra. ja, till viss del men du får hitta något annat sätt att må bra än att dra iväg 100 mil med ditt barn.
    Fast det där är skitsnack, och det vet du. Du skriver s för att du önskar att det var så men så är det inte...
  • kotten91

Ja ibland går de till så, men de är ju inte garanterat att de fungerar för dig.

• Anonym (...)

Det slutar med att du nog kommer bli av med vårdnaden helt och bli straffad. Blir så i de flesta fall jag hört om. Till slut. 

• Anonym (beror på)
    Anonym (...) skrev 2013-08-23 01:41:57 följande:
    Det slutar med att du nog kommer bli av med vårdnaden helt och bli straffad. Blir så i de flesta fall jag hört om. Till slut. 
    Om det handlar om ett litet barn, under 3 år så tror jag inte en mamma blir av med boendet så lätt. Speciellt inte om pappan bara haft varannan helg och mamman är den som varit f-ledig osv. Dessutom förlorar man inte vårdnaden för att man flyttar. Jag menar, t om kriminella och de som slagit mamman eller kanske t om barnet blir sällan av med vårdnaden. Skulle det vara värre att flytta på grund av arbete t ex? Sedan så kan man itne vara boendeförälder om man inte har vårdnaden. Att flytta ett litet barn från sin primära anknytningsperson när det hunnit börja gå på dagis på den nya orten osv, tror jag är väldigt sällsynt om mamman är en normal person som tar hand om sitt barn.

Eller har ni hört annat? Har man varannan vecka och den ena flyttar, är det nog en helt annan femma.
  • kotten91

Ibland spelar de ingen roll om man har varannan vecka heller, mamman kan flytta med barnen och få rätten på sin sida ändå. Tyvärr

• Kjell2
    Anonym (fvaefvaef) skrev 2013-08-21 22:12:26 följande:
    Om jag tar min tvååring och bara drar 100 mil fast vi har delad vårdnad med pappan så vet jag att det är kidnappning och inte till min fördel eller så.

Men i praktiken, även om han överklagar och det blir tvist och allt så kommer väl barnet anses vara så pass rotat att han inte kommer tvingas flyttas tillbaka, inte sant? Det är väl så det brukar få till? 

Det är inte kidnappning.

Hur det går beror väldigt mycket på hur umgänget varit fram till nu och hur pappan agerar. Om t ex pappan har haft väldigt begränsat umgänge och det hela drar ut på tiden pga passivitet hos pappan lär det bli som du skriver.

Har däremot pappan haft mycket och regelbundet umgänge samt att han agerar snabbt och kraftfullt kan det verkligen slå tillbaka mot dig. Då kan en domstol fatta ett interremistsikt beslut inom några veckor att medans familjerätten utredera frågan om boende, vårdnad och umgänge ska barnet bo hos pappan.När sedan de är klara, om många månader, är barnet fast rotat hos pappan och få bo kvar där.

Sen finns det naturligtvis specialfall om t ex en av föräldrana är extremt omlämplig att ta hand om barn.
  • kotten91

Jag skulle nog säga att allt kan hända, åt båda hållen och allt beror helt på vad för handläggare de får och vilken domare det är.

• ZsaZsa

Frågan är snarare varför du vill beröva barnet den andre föräldern.

Svaret på frågan är att det inte alls behöver bli som du hoppas eller tänker dig. En domstol kan anse att det är bättre för barnet att bo hos pappan och då blir barnet utan dig istället. Kidnappning är det inte per definition, men det kan vara egenmäktighet. Just egenmäktighet och att beröva ett barn sin ena förälder är saker som ligger dig rejält till last.

Svar på tråden Kidnappning