• Dr Mupp

Säkerhetskillnad på cykelbarnstolar.

Är det nån skillnad i säkerhet mellan de olika cykelbarnstolarna. Är ju ganska stor prisskillnad mellan de billigaste och de dyraste modellerna och nått borde ju skillnaden bero på.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Säkerhetskillnad på cykelbarnstolar.
  • momomo

Råd och rön testade cykelbarnstolar för något år sedan. Om jag minns rätt så fick en från Sjösala underbetyg pga att fästanordningen gick sönder i belastningstestet.

OKBabys hamnade i topp, men det var inte någon större skillnad i resultat på de flesta i testet, kanske var inom 10-20 av 100 som spridningen var, utom för Sjösalas.

Utöver säkerhetsaspekten, så har jag sett ett par saker till att kolla på.

Hur långt barn kan sitta i stolen, dvs höjd på axelremmar? Hur långa är remmarna? Går det att sätta fast en 3-4 åring med overall eller galonkläder? Passar fästanordningen bra på cykeln som sitsen ska monteras på? Kan bli problem om ramen är för tjock, ovalt ramrör eller växel/bromsvajrar är konstigt dragna.
  • Dr Mupp

Anledningen till min fundering är att vi just nu har två stolar. En Hamax sleepy och Coops billigaste modell och jag funderade lite vilken stol som borde användas som extrastol. 

Längden på ryggen och benhållare är inget större problem. Jag har en 3,5 åring på ca 93 cm och 12 kg. Jag har ett par jack kvar på benhållarna och ryggen räcker till på båda stolarna. Selet blir heller inget problem på nån av stolarna.

Båda stolarna går att montera på båda cyklarna. Även om det är trångt på min cykel iom att jag har en liten cykel och lågt sittande sadel. 

De känns likvärdiga förutom att hamaxen har ett viloläge som troligtvis inte kommer användas eftersom jag som sagt har en 3,5 åring och cyklingen mest är till och från dagis på 15 minuter.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Säkerhetskillnad på cykelbarnstolar.