• Millis 27

Hur ska jag göra?

Ska jag tvinga min son som är 3,5 år att sitta på toaletten när han inte vill? 
    Låta honom bli ledsen när han kissar eller bajsar på sig för att han inte har blöja? Vi blir inte arga på honom

Han vill inte ha kalsonger eller byxor utan blöja på sig.

På förskolan måste han sitta på toaletten innan dom går ut osv.  Därför att han enligt dom måste sluta med blöja nu.
    Personalen sa att det funkar bättre där eftersom han inte vågar säga emot på samma sätt mot dom.

Vill inte att han ska förknippa toalettbesök med något jobbigt och obehagligt .

Tips?? 

• Svar på tråden Hur ska jag göra?
  • pefa

Min äldsta son (precis fyllt 3 år) har blivit blöjfri på dagtid nu i sommar. Han är sjuuukt försiktig av sig och rädd för nya saker, och i början ville han inte alls sitta på toaletten. Jag började i början av sommaren att sätta honom där ändå och då fick han sitta så länge han ville med en iPad som "underhållning", det gjorde saken väldigt mycket roligare! Rätt snart började han både kissa och bajsa på toaletten, vi tog dit honom med jämna mellanrum för han sa aldrig till själv och frågade man så blev han arg/ledsen på en gång - vi gick helt enkelt bara dit utan att göra någon grej av det. Vips så började han säga till själv att han ville gå och nu har han varit blöjfri i två månader, och det är 1,5 månad sedan det hände någon olycka!

Har ni testat med någon form av belöning när han sitter på toaletten? Tror stenhårt på det, så de förknippar toalettbesöket med något roligt. 

• Millis 27

Har inte försökt med belöning eller liknande eftersom jag inte lyckats få honom att sitta på toaletten. Eller jag har inte velat  tvinga honom att sitta där.

Ska försöka locka med någonting så kanske det går bättreGlad tack för tipset 

• pigglet

Jag har bara tagit av barnen blöjan (har börjat under sommaren). Så fick de kissa på sig. Efter ett par dagar har alla 3 lärt sig att känna igen signalen när de är kissnödiga och säga till innan det kommer.

Vissa barn skulle gladerligen gå runt i blöja länge. Det är bekvämt och dessutom vet de ju liksom inte av något alternativ. Jag ser det inte som elakt att  försöka vänja dem av med blöja, det hör liksom till utvecklingen. 

Svar på tråden Hur ska jag göra?