• detta

Jätteakut - behöver hitta en läkare som har licens att skriva ut progesteron injektionsvätska.

Jag behöver hitta en läkare som har licens att skriva ut progesteron injektionsvätska. Den läkare som tidigare gjort detta är bortrest och ingen annan på kliniken kan hjälpa oss. Får vi inte tag i detta finns det risk för missfall. Så snälla - finns det någon som känner till någon läkare vi kan kontakta? Om inte i Sverige så kanske i Danmark.

• Svar på tråden Jätteakut - behöver hitta en läkare som har licens att skriva ut progesteron injektionsvätska.
  • Betula74
    detta skrev 2013-08-20 21:59:19 följande:
    Jag behöver hitta en läkare som har licens att skriva ut progesteron injektionsvätska. Den läkare som tidigare gjort detta är bortrest och ingen annan på kliniken kan hjälpa oss. Får vi inte tag i detta finns det risk för missfall. Så snälla - finns det någon som känner till någon läkare vi kan kontakta? Om inte i Sverige så kanske i Danmark.
    Men hör med kliniken som utförde behandlingen är det här i Sverige och de har bedömt tidigare att detta är det som behövs är de skyldiga att se till att du får recept. Är det utomlands så be dem skriva recept . Varför fungerar det inte med vanligt progesteron vaginalt?
  • detta

Receptet kommer från utlandet men det krävs en läkare med licens i Sverige för att jag ska kunna få ut medicinen. Den läkare som tidigare skrev ut det är som sagt bortrest och verkar inte vara anträffbar. Hennes licens kan dessutom ha gått ut enligt kliniken. Jag fick ett positivt besked igår och idag säger de att jag kan få missfall och jag inte fortsätter med denna medicin. Kroppen har kanske vant sig vid denna dos. Har ringt massor av kliniker men alla säger nej. En riktig mardröm.

• annaba

Se till att få ett recept på progesteron vaginalt (Progesteron MIC APL 400mg per vagitorie är det vanligaste i Sverige, och det kan vilken gynekolog som helst skriva ut åt dig utan någon speciell licens) att ha som back-up ifall du inte får tag på injektionsvätskan eller kan få tag på den först senare. Även om det inte är exakt samma som du fått tidigare så är det i alla fall en tillförsel av progesteron till kroppen för att hjälpa till att behålla graviditeten - bättre med något, även om det inte är exakt vad du fått tidigare, än inget alls skulle jag resonera.

Om du behöver ta progesteronet vaginalt, kolla med din klinik hur mycket du ska ta då, eftersom upptaget skiljer sig lite mellan olika distributionsformer. 

• detta

Har precis fått MIC utskivet så jag får ta det istället. Alla läkare och sjuksköterskor vi talat med i Sverige säger att dessa fungerar precis lika bra, men på vår klinik håller de inte med. Jag önskar att jag aldrig börjat med den där injektionsvätskan. Kan inte förstå hur det har kunna bli så här.

• detta

Idag har jag fått injektionsvätskan utskriven, i grevens tid. Oj vilken lättnad.

• Solrosens
    detta skrev 2013-08-21 15:33:10 följande:
    Idag har jag fått injektionsvätskan utskriven, i grevens tid. Oj vilken lättnad.

Var vände du dig? Lycka till nu!
  • detta

De fick ordning på det på den klinik vi först besökte. Fick kanske tag på läkaren som är bortrest?

• Solrosens
    detta skrev 2013-08-21 15:43:56 följande:
    De fick ordning på det på den klinik vi först besökte. Fick kanske tag på läkaren som är bortrest?

Okej! Skönt, nu kan du slappna av! Lycka till!
  • lelle75

Hej detta.

Undrar vilket progesteronvärde du hade och hur det gick för dig?

Min värde har sjunkit från 35 i måndags till 26 i torsdags. Det gjorde det även förra gången och jag fick missfall (vet ej om det var ett samband)

Du får gärna inboxa mig angående hur man får tag på den där injektionsvätskan, gissar att det kan vara svårt..

Har du fått ngn förklaring till varför ditt progesteron sjönk? 

Jag skulle höja min Lutinus dos till 6 tabletter tre ggr om dagen, alltså 18 tabletter. Är det ngn som vet om man istället kan ta en MIC APL 400 mg och två Lutinus. Blir ju en massa tabletter att stoppa upp annars? 

Svar på tråden Jätteakut - behöver hitta en läkare som har licens att skriva ut progesteron injektionsvätska.