Skolskjuts från skolan men inte fritids?
Här är det så, att barnet inte får gå på fritids om vi skulle ha skjuts, är det vanligt?
Här är det så, att barnet inte får gå på fritids om vi skulle ha skjuts, är det vanligt?
Bussarna går väll bara ett par gånger per dag. Passar det inte med ditt barns slut tid så går det väl inte.
Stämmer bra! Så är det i majoriteten av kommunen. När jag var liten åkte jag skolskjuts till skolan och så fick mina föräldrar hämta efter fritids. När jag var äldre och inte gick på fritids åkte jag skolskjuts dit och hem. De dagar någon av mina föräldrar var lediga och jag inte skulle på fritids fick jag så klart åka skolskjuts.
Så är det med största sannolikhet på de flesta ställen.
Ja skolskjuts är bara till o från skolan. För de barnen som har nån hemma som möter upp eller för dom som klarar sig själva hemma. Har man fritids är dom tiderna ju anpassade efter föräldrarnas arb tid och då hämtar man själv. Skolskjuts går ju oxå som ovan säger här bara ett par gg om dagen. Skulle de hålla på att skjutsa barn hela tiden så skulle det bli väldigt många turer och väldigt dyrt.
Så var det när jag växte upp också (Småland). Antar att det handlar om att det finns skolplikt. Man prioriterar att få ungarna till skolan, men allt annat är föräldrarnas ansvar? Jag tycker nog det känns rimligt.
Förstår inte riktigt hur du menar, skolbussarna går en gång på morgonen o 1-2 ggr på eftermiddagen ( först med de yngre barnen som slutar tidigare o sen med de äldre barnen som har längre skoldag ) Har man behov av fritids innebär det ju att man behöver lämna/ hämta på andra tider än skolbussens. Men visst kan man ha båda delar, tex om man som förälder jobbar inom vården eller på industri med 2/4 skift så kommer det finnas dagar barnen kan åka buss antingen båda vägarna eller antingen till el hem från skolan och andra dagar som barnet behöver vara på fritids både före o efter skolan. Inga problem med det. Bara för att man har rätt till skolskjuts behöver man inte utnyttja den varje dag.
I vissa kommuner är skolskjutsen taxi.... Alltså kan man styra tiderna lite, men riktlinjen är att barnet åker till skolan lagom till skolan börjar och hem när skolan är slut.
Så ni som tjatar om buss som bara går vissa tider kanske borde uppdatera er lite...
Vi har bara små skoltaxi
Det gör oss inget men barnet vill hellre vara på fritids med andra barn än hemma.
Man får väl anpassa sina arbetstider lite. Så gör vi.
Instämmer med övriga: har man fritids så hämtar föräldrarna därifrån.
Vi kan ha svårt att köra oplogat och har gångavstånd nu, skoltaxi blir om vi flyttar.