• Milo Gbg

Förlossningsbrev å bb väska

26 dagar kvar nu. D mesta e fixat. En mindre shoppingtur kvar den 27e bara. D enda jag kan greja med innan dess e förlossningsbrevet å bb väskan. Hade behövt lite tips på hur man ska skriva å va man ska packa ner. E så trött å mår illa hela tiden så orkar inte riktigt leta i trådarna här.

• Svar på tråden Förlossningsbrev å bb väska
  • NLAL

Såhär ser mitt förlossningsbrev ut:

Mitt förlossningsbrev

Smärtlindring: Jag är villig att testa vilken smärtlindring som än erbjuds. Jag kommer ha med min TENS och använda den och jag vill även ha EDA. Jag vill även prova lustgas, men tål jag den inte så vill jag bli erbjuden någonting annat om jag känner att det behövs.

Barnmorskans rollunder förlossningen: Jag vill att barnmorskan hjälper mig och ger mig tips på hur jag ska göra för att få en bra förlossning. Jag vill även att hon håller mot mellangården och bebisens huvud under utdrivningsskedet för att minimera att jag spricker. Barnmorskan får även hjälpa min sambo och ge tips på hur han kan hjälpa mig.

Jag vill absolut inte ha några studenter/praktikanter med under förlossningen.

Vem tar beslut kring mig och barnet om jag inte kan/orkar: Jag vill att min sambo i samråd med barnmorskan/läkaren tar beslut om vad som ska göras.

Om kejsarsnitt blir aktuellt så vill jag att ni förklarar för både mig och min sambo hur detta kommer gå till och vad som händer efter att barnet plockats ut.

Tankar kring igångsättning: Jag vägrar bli igångsatt med cytotec. Jag är väl medveten om vad det är för något och har läst på om denna medicin och det är ingenting jag kommer ta, därför vill jag inte bli erbjuden den eller att ni försöker övertala mig till att ta den.

Vad jag oroar mig för: Att spricka hela vägen.

Efter barnet kommit ut: Jag vill ha en ordentlig undersökning av underlivet och jag vill även veta om jag spruckit och hur mycket. Spricker jag så vill jag bli sydd även om ni anser att det kan läka ihop av sig själv.

Jag är kluven när det gäller amning och vill ta det i min egen takt för att känna om det är något jag kommer klara av eller inte. Jag vill inte bli puschad till att amma om jag känner att det inte kommer fungera för mig. Om jag sen beslutar mig för att inte amma så vill jag, innan jag lämnar BB, få en tablett som stoppar upp mjölken för att undvika mjölkstock och läckande bröst.

I väskan har jag packat kläder, filt, nappar, flaska, ersättning, blöjor till bebis. Till mig själv har jag packat bindor, eget toapapper då det på sjukhus är så hårt, förlossningsbrev, mjuka sköna kläder, hygienartiklar, ammningsinlägg, dryck och godis till mig och sambon, underkläder och laddare till telefon och ipad. Sen ska ju även sambon ha med sig kläder, mynt till automat, kontanter till mat och fika.

Och bilstolen ska sättas in i bilen, sen är vi redo för förlossning. Har packat allt nu i måndags och är nu på bf+5 så får väl se om jag har vad jag behöver. :D

• Milo Gbg

D va ett bra brev. Kommer nog ta lite av d å skriva rakt av faktiskt. Gått över 5 dar? D måste va sjukt jobbigt. Lr jag hade tyckt d iaf, gått upp nästan 30 kilo så har ont i större delen av kroppen så fort jag rör mej nu. Å sen har jag något konstigt illamående till å från.

• NLAL

Jag fick iaf med det jag ville och ville få så kort som möjligt. :)

Jag har ställt in mig på (för flera månader sen) att gå över och bli igångsatt så har inte brytt mig i bf direkt utan ser bf+3 veckor som mitt sista datum så blir inte väntan värre än vad det är. Har haft foglossning sen v.10, spytt och illamående sedan början, hemsk migrän, halsbränna och typ resten av registret. :p Har varit less sedan v.20 typ, mennu vet jag ju att det är max 2,5 vecka kvar sen sätts jag igång om inget annat händer innan.

Har även haft sammandragningar sedan v.20 och förvärkar sedan v.30, nu sista 4 veckorna - iiiiingenting.. :/

• NLAL

Kan berätta att några av bm hann läsa mitt brev iaf, kändes skönt. Det var kaos på fl och fick hela tiden ny bm och därför hann inte alla läsa. :)

• snuffrare

Födde min son förra veckan och valde att vara utan förlossningabrev för jag litade på personalen som varit med om fler förlossningar än mig ;).

Det som var ovärderligt: läppsyl, nässprej och totte under förlossningen och efter: fina mjukiskläder. Det som var mest onödigt var trosor och min bok.

• igelkotten01
    snuffrare skrev 2013-10-10 22:29:56 följande:
    Födde min son förra veckan och valde att vara utan förlossningabrev för jag litade på personalen som varit med om fler förlossningar än mig ;).

Det som var ovärderligt: läppsyl, nässprej och totte under förlossningen och efter: fina mjukiskläder. Det som var mest onödigt var trosor och min bok.
    Förlåt att jag frågar.. men totte? :)
Svar på tråden Förlossningsbrev å bb väska