• Förstörd

Kallad till förhör för misstänkt bidragsbrott

Hej! För över 1 år sedan så råkade jag lämna fel uppgifter till A-kassan. Nu har jag blivit kallad till förhör på Torsdag ang detta. Jag har betalat tillbaka alla pengar plus att jag blev utesluten från a-kassan. Kan jag hamna i fängelse pga detta? Jag har jobb och 2 barn. Är helt förstörd över detta, kan varken äta eller sova. Har inte kunnat prata med någon heller. Snälla nån som kan svara på mina frågor?

• Svar på tråden Kallad till förhör för misstänkt bidragsbrott
  • Jimman
    Förstörd skrev 2013-08-20 16:43:13 följande:

Hej! För över 1 år sedan så råkade jag lämna fel uppgifter till A-kassan. Nu har jag blivit kallad till förhör på Torsdag ang detta. Jag har betalat tillbaka alla pengar plus att jag blev utesluten från a-kassan. Kan jag hamna i fängelse pga detta? Jag har jobb och 2 barn. Är helt förstörd över detta, kan varken äta eller sova. Har inte kunnat prata med någon heller. Snälla nån som kan svara på mina frågor?

Hur kan man av misstag lämna fel uppgifter ?
  • jaghopparhögt

Det är nog ingen fara, de måste bevisa att du hade uppsåt för att begå brott och det blir nog svårt för dom. Du kommer bara få berätta lite vad du gjorde och sen är det bra.

• Jimman

Bidragsbrottslagen är en speciallag för att kunna straffa dem som lämnar felaktiga uppgifter eller låter bli att anmäla ändrade förhållanden och på grund härav erhåller offentliga bidrag eller bidrag med för stort belopp.

Lagen omfattar alla offentliga bidrag, ersättningar och lån för personligt ändamål som beslutas av Försäkringskassan, Premiepensionsmyndigheten, Centrala studiestödsnämnden, Migrationsverket, länsarbetsnämnderna, kommunerna och arbetslöshetskassorna.

Brottet förekommer i tre svårhetsgrader.

Normalbrottet som benämns bidragsbrott kan rendera fängelse i högst två år [1]

Grovt brott om det rör betydande belopp eller falska handlingar använts eller brottet ingått i systematisk eller omfattande brottlighet kan medföra fängelse i lägst sex månader och högst fyra år [2]

Ringa brott om det rör mindre belopp. I sådant fall kan dömas till böter eller fängelse högst sex månader.[1]

Straffskalorna är att jämställa med dem som gäller för bedrägeri.

• gosling

Finns även vårdslöst bidragsbrott och där räcker det med grov oaktsamhet. Typ at man lämnat uppgifter och som man sedan har full vetskap om att de numera är helt fel och man inte har meddelat detta.

Jimman skrev 2013-08-20 17:23:04 följande:
    Bidragsbrottslagen är en speciallag för att kunna straffa dem som lämnar felaktiga uppgifter eller låter bli att anmäla ändrade förhållanden och på grund härav erhåller offentliga bidrag eller bidrag med för stort belopp. Lagen omfattar alla offentliga bidrag, ersättningar och lån för personligt ändamål som beslutas av Försäkringskassan, Premiepensionsmyndigheten, Centrala studiestödsnämnden, Migrationsverket, länsarbetsnämnderna, kommunerna och arbetslöshetskassorna. Brottet förekommer i tre svårhetsgrader. Normalbrottet som benämns bidragsbrott kan rendera fängelse i högst två år [1] Grovt brott om det rör betydande belopp eller falska handlingar använts eller brottet ingått i systematisk eller omfattande brottlighet kan medföra fängelse i lägst sex månader och högst fyra år [2] Ringa brott om det rör mindre belopp. I sådant fall kan dömas till böter eller fängelse högst sex månader.[1] Straffskalorna är att jämställa med dem som gäller för bedrägeri.

• Aran

Min akassa kommer att polis anmäla mig gör vårlöshet .bidragsbrott ang pengar som jag har fått fel jag har bett bom ursäkt och ska lämna tillbaka pengarna.

men de har allmänt i alla fall.

vad ska polisen göra???nälla hjälp mig jag ligger i samma situation

vad kommer att hända???

• Mammamamman
    Aran skrev 2014-11-04 22:32:51 följande:

Min akassa kommer att polis anmäla mig gör vårlöshet .bidragsbrott ang pengar som jag har fått fel jag har bett bom ursäkt och ska lämna tillbaka pengarna.

men de har allmänt i alla fall.

vad ska polisen göra???nälla hjälp mig jag ligger i samma situation

vad kommer att hända???

Hur kan man få  A-kassa utan att fatta att det är fel
  • gosling

Aren:
    Du blir kallad till förhör och delgiven misstanke. Du fr förklara dig och svara på frågor. Sedan kommer den polisiär förundersökningsledaren besluta om denne anser att du begått ett brott. Om den anser det så redovisas ärendet till åklagaren som gör en ny bedömning och väcker åtal om denne anser att det du gjort är ett brott. Sen beroende på omfattningen, hur mycket pengar du fått för mycket som döms du troligen till böter

Svar på tråden Kallad till förhör för misstänkt bidragsbrott