• mormor 1965

Gav min medicin till dottern

Undrar nu om jag gjort hemskt stor skada eller fel. Dottern, hemmaboende, 20 år berättar igår kväll att hon säkert har urinvägsinfektion. Har ont, urinträngningar och måste kissa hela tiden, ja ni vet. Troligtvis har hon hållt på lite för mycket med killen dagen före. Jag hittar i skåpet mina gamla antibiotikapiller som ännu är i kraft, där är 4 kvar. Jag fick dem mot samma problem för ett år sen. Jag gav dem till henne och nu har hon tagit av dem och besvären har avtagit. Hoppas det nu inte kommer tillbaka genast igen när de tar slut.... Vi ska på torsdag till en annan läkare, ortoped, med andra åkommor, undrar om man täcks ta upp saken där vid behov. Men klart, om det blir akut igen så får vi väl åka akut till nån akutmottagning. Gjorde jag helt idiotiskt?

• Svar på tråden Gav min medicin till dottern
  • Jemp

Största problemet är att med så få piller riskerar du att bidra till ännu större förekomst av antibiotikaresistens.

Sen är det ju inte så man ska göra öht men.

• Söder73

Man ska absolut inte ge eller ta antibiotika utan läkarordination! Dels kan din dotter vara allergisk, dels vet du inte vilka bakterier hon har i urinen. Om man som kvinna har urinvägsbesvär ska man dricka tranbärsjuice eller citronvatten till att börja med. Antibiotika skrivs endast ut om detta inte hjälper. / ssk

• alynda
    Jemp skrev 2013-08-20 15:05:07 följande:
    Största problemet är att med så få piller riskerar du att bidra till ännu större förekomst av antibiotikaresistens. Sen är det ju inte så man ska göra öht men.

Ja, det är verkligen ingen bra idé. Jag behandlades en gång utomlands (luftvägsinfektin) med alltför kort antibiotikakur som inte tog kål på alla bakterier. Blev alltså bättre men sjuknade om än värre vid hemkomst och fick äta en extra lång antibiotikakur till. Var sjukskriven i två månader istället för mgn vecka Det var dessutom ett sjå för läkaren att hitta ett antibiotika av annat slag (man kan inte använda samma efter ett uppehåll), som jag inte var allergisk mot. Skicka dotter n till VC snarast. Tranbärsjuice funkar bra som huskur vid lättare besvär. Förr trodde man att det berodde på PH-värdet, därav rekommendationen med citronjuice, men det hjälper inte så mkt alls. Däremot finns ett ämne i just tranbär som stör bakteriernas normala utveckling, och det är därför det är effektivt. Finns även tabletter m tranbärsextrakt att köpa på apotek.
  • Ailinia

Ja, fyra dagar räcker inte. Hon kommer snart få problem igen.

• Mylla

Du har inte varit så smart, ska man äta antibiotika ska det ju vara en hel kur.
    Jag tycker inte ni borde blanda in varken ortopeden eller akuten i detta utan vända er till primärvården. Din dotter kan ringa dit idag om hon har besvär.

Får hon feber, illamående, ont i magen eller ryggslutet kan det vara befogat att söka akut.

• skogsvitter

För lite UVI är det ju inte akuten man kontaktar... herregud, detta känns väldigt överhysteriskt? Och nej antibiotika i dessutom bara en halv kur är ju inte så bra utan att hon faktiskt blivit undersökt, i synnerhet då det oftast inte ens är nödvändigt! Man ska vara mycket försiktig med all form av antibiotika eftersom problemen med resistens börjar bli extremt allvarliga! Det finns andra sätt att få bukt med UVI, tranbärsjuice etc som ovan skrev. Min syster får tyvärr väldigt lätt UVI, men aldrig att hon tar antibiotika för något sådant!!

• skogsvitter

Förövrigt kan det lika gärna vara någon könssjukdom... därför mycket viktigt att undersöka innan medicinering...

• Idorf
    Söder73 skrev 2013-08-20 19:47:27 följande:
    Man ska absolut inte ge eller ta antibiotika utan läkarordination! Dels kan din dotter vara allergisk, dels vet du inte vilka bakterier hon har i urinen. Om man som kvinna har urinvägsbesvär ska man dricka tranbärsjuice eller citronvatten till att börja med. Antibiotika skrivs endast ut om detta inte hjälper. / ssk

Nej de där är bara myt. Pencelin skrivs ganska fort, ingen läkare rekommenderar dina metoder
  • Idorf

Boka bara tid till eran vårdcentral, där får ni enkelt svar. Och de e inte hela världen att hon tog dina tabletter men rådet e ju att inte göra de utan bara gå till vc, jag är undersköterska.

• Idorf

Går hon länge däremot med en oupptäckt o obehandlad uvi är risken stor att de kan bli njur bäcken inflammation, de gör ont o måste behandlas.

• Lowika

Hur kommer det sig att du hade antibiotika KVAR?! Du borde för det första ätit hela kuren DU var ordinerad. Att sluta innan den är över är också dumt. Förutom alla dumheter alla ovan redan upplyst dig om (kanske inte är UVI? hon kan vara allergisk, antibiotikaresistens osv...)

• skogsvitter
    Idorf skrev 2013-08-21 10:06:57 följande:

Nej de där är bara myt. Pencelin skrivs ganska fort, ingen läkare rekommenderar dina metoder
    Nej det är ingen myt, att det inte kan förebygga eventuella UVI har nyligen visat sig i forskning däremot. Sen ska man ju såklart rent generellt dricka mycket eftersom man måste få ut bakterierna, ju mer urinet drivs ut desto bättre är det. Och om penicillin fortfarande skrivs ut så fort för minsta lilla så gör läkarna fel, det är sådana läkare som skapar problemen vi idag står inför när det gäller all antibiotika... men tyvärr så är ju idag vinst och pengar mycket viktigare än människors hälsa och framtid... kan ju ses på flera plan
  • Selfish Geene
    skogsvitter skrev 2013-08-21 10:19:15 följande:
    Nej det är ingen myt, att det inte kan förebygga eventuella UVI har nyligen visat sig i forskning däremot. Sen ska man ju såklart rent generellt dricka mycket eftersom man måste få ut bakterierna, ju mer urinet drivs ut desto bättre är det. Och om penicillin fortfarande skrivs ut så fort för minsta lilla så gör läkarna fel, det är sådana läkare som skapar problemen vi idag står inför när det gäller all antibiotika... men tyvärr så är ju idag vinst och pengar mycket viktigare än människors hälsa och framtid... kan ju ses på flera plan

Tranbärsjuice och citronjuice gör ingen extra nytta vid uvi, vanligt vatten fungerar lika bra.
  • hymafr
    Lowika skrev 2013-08-21 10:17:32 följande:
    Hur kommer det sig att du hade antibiotika KVAR?! Du borde för det första ätit hela kuren DU var ordinerad. Att sluta innan den är över är också dumt. Förutom alla dumheter alla ovan redan upplyst dig om (kanske inte är UVI? hon kan vara allergisk, antibiotikaresistens osv...)

Fast ibland kan man ha fått byta antibiotika innan kuren varit avslutad och om man då inte gör sig av med det så har man ju en halväten karta hemma.
    Men givetvis ska man aldrig avbryta en antibiotikakur utan kontakt med och klartecken från läkare. 
  • skogsvitter
    Selfish Geene skrev 2013-08-21 10:23:13 följande:

Tranbärsjuice och citronjuice gör ingen extra nytta vid uvi, vanligt vatten fungerar lika bra.
    Kanske, kanske inte... många märker markant skillnad och det är en vedertagen metod. Oavsett så är min poäng att antibiotika för det mesta inte alls är nödvändigt.
  • hymafr
    Selfish Geene skrev 2013-08-21 10:23:13 följande:

C-vitamin hjälper mig som har kronisk urinvägsinfektion, dvs jag får alltid UVI om jag dricker mindre än 3 liter per dag. Om jag då tar c-vitamin (3-4 g) så går det över.

Tveksam till om citronvatten skulle hjälpa. Det är ju väldigt utspätt. Då handlar det väl istället om att det är en person som druckit alldeles för lite och att citronen hjälper "på traven". Om det inte gått för långt så kanske... 
  • Selfish Geene
    skogsvitter skrev 2013-08-21 10:27:45 följande:
    Kanske, kanske inte... många märker markant skillnad och det är en vedertagen metod. Oavsett så är min poäng att antibiotika för det mesta inte alls är nödvändigt.

Nej metoden är inte baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet, den är inte vedertagen.
  • Selfish Geene
    hymafr skrev 2013-08-21 10:30:47 följande:
    C-vitamin hjälper mig som har kronisk urinvägsinfektion, dvs jag får alltid UVI om jag dricker mindre än 3 liter per dag. Om jag då tar c-vitamin (3-4 g) så går det över.

Tveksam till om citronvatten skulle hjälpa. Det är ju väldigt utspätt. Då handlar det väl istället om att det är en person som druckit alldeles för lite och att citronen hjälper "på traven". Om det inte gått för långt så kanske... 

Vatten hjälper vid uvi, men att tranbär eller citron (eller ens c-vitamintillskott) skulle ha någon ytterligare effekt finns så vitt jag vet inga belägg för
  • Indianica

Ja, det är lite dumt, för om det bara var en blåskatarr så har hon ätit antibiotika i onödan och kan bli resistent (immun) mot det. Dessutom är det extra dumt om kuren inte räcker, är 4 dagar tillräckligt? Man måste ju ta en hel kur så alla bakterier dör vid UVI annars förökar sig de som är kvar då kuren är avslutad.

• mormor 1965

Nu är det 7 dagar sen hon fick tabletterna som räckte några dagar. Hon har iallafall inte mer några besvär (än). De gick om efter ca ett dygn. Har tvingat i henne tranbärssaft också. Hoppas nu att det inte blir nåt mer.....

Svar på tråden Gav min medicin till dottern