• Anonym (Smått orolig)

Ung och undrande!

Jag är en ung tjej, endast 21 (känner mig dock lite halv gammal!)

Jag har haft det tufft i livet sedan start då min uppväxt inte varit den mest optimala. Min mamma förlorade 2 av 4 barn i psd (en lillasyster och en storebror till mig) Detta har gjort mig livrädd inför hela den här grejen med barn, då jag aldrig skulle vilja må som min mor har gjort under dessa år.

Hur som helst. Jag har varit lite upp och ner till det här med att skaffa egna barn, jag har i min barndom varit väldigt tveksam till egna barn, samtidigt som jag kände att jag nog förmodligen aldrig skulle vilja göra abort om det skulle bli så att jag skulle bli gravid.

Men nu till själva handlingen. Jag har varit sexuellt aktiv mer eller mindre hela tiden sedan ca 15års ålder, och har av personlig anledning aldrig använt mig av p-piller etc. (Ber er att inte använda någon form av spydiga kommentarer ang just detta) Att jag inte blev gravid bekom inte mig alls i min ungdom, men nu som vuxen. Syster fick nyligen en underbar liten dotter som jag snor till mig titt som tätt så ofta jag kan, nära vänner etc blir gravida. Och sedan ett par år tillbaka har det börjat slå mig, kan inte jag bli gravid? Detta börjar gno mer och mer i mitt lilla huvud. Jag har normala och regelbundna menstruationer, inga sjukdomar som ska kunna trilskas. Tog kontakt med gyn som gjorde ett vanligt enkelt ultraljud och kika ifall saker och ting såg ut som dom skulle, vilket det också gjorde. Bör man vara orolig? Jag menar, det känns ju som någonting borde vara fel?

Barn är ingenting jag direkt planerar just nu, men tankarna går ändå till och ifrån angående detta, och skulle det visa sig att jag skulle bli gravid, så skulle knodden så klart vara välkommen. Bara ovissheten som är jobbig just nu! Samtidigt vill man inte börja fundera på någon utredning, eftersom det inte riktigt känns som vi är där ännu! Jag lever förövrigt i ett stabilt förhållande med min fästman.

Jag har ju absolut ingen erfarenhet av allt detta. Jag har varit inne på lite olika trådar, och förstår knappt hälften av det många av er skriver när det gäller utredningar, förkortningar, sjukdomar etc. Så vid svar så kanske ni får förklara lite mer ingående, om ni förstår Skäms

Kom gärna med egna erfarenheter, stöd, tips och hur man kan tänka inför framtiden. Skulle uppskattas en hel del! Glad

• Svar på tråden Ung och undrande!
  • Ailinia

Tja, har du haft regelbundna samlag utan preventivmedel, så visst finns risken att du inte kan eller har svårt för att bli gravid.

• liquorice

Ja som föregående skriver, har du haft regelbundet sex dvs även vid ägglossning i flera år är ju risken att något inte stämmer.
    Man kan ha svårt att bli gravid även om allt "ser bra ut". Så är det för oss tyvärr.

Men jag hoppas snart du blir gravid, om det är det du vill!

Svar på tråden Ung och undrande!