• iser

Tips på hur man slutar vara en levande napp till 11 månaders

Nu börjar jag jobba och min man tar över föräldraledigheten för vår 11 månaders. Amningen har fungerat utmärkt och jag har gett fri tillgång till bröstet, på gott och ont. Nu när min man tar över föräldraledigheten så ammar sonen HELA nätterna igenom och jag håller på att förgås av sömnbrist. Sonen sover i spjälsäng vid vår säng och kommer över mellan oss när han vaknar.

Det optimala för mig skulle vara om jag ammar honom innan läggdags och att pappan kan ge flaska på natten om han skulle vakna. Men det fungerar inte för det tycks som det mest är mojsandet och goset han är ute efter. Om jag försöker ha honom nära utan att amma så funkar det inte för då gräver han fram mina bröst.

Jag funderar på att sova på soffan en avvänjningsperiod men får dåligt samvete och tänker att sonen kanske tycker att jag överger honom nu när jag är borta på dagen också.

Ge mig lite tips är ni snälla.

• Svar på tråden Tips på hur man slutar vara en levande napp till 11 månaders
  • Sisisisi

Dubbla sportbehåar och tröja över det

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Coxia

Ha ha ha. Håller med. Lås in brösten, men var nära nära. 

• malzac

Jag har inga konkreta tips, men hur länge har det varit så här? Jag tänkte att det kanske är tryggheten din son är ute efter nu i en övergångsperiod. Saker och ting har ju förändrats ordentligt i hans värld och att snutta på dig kan vara det som är hans fasta punkt just nu. I så fall så går det kanske över snart, när han har vant sig vid den nya rutinen och pappa kan tillfredsställa trygghetsbehovet istället.

• iser

Tack för era tips! Han har alltid varit extremt snuttig men det är främst nu på senare tid som det blivit ett problem för mig. Förr kunde jag sova samtidigt som jag hade honom vid bröstet på natten men nu på senare tid så räcker inte det riktigt för honom. Han måste hålla i andra bröstvårtan på det "fria"bröstet och ligga och vrida och klämma. Ytterst ocharmigt. Och när jag blockerar så sätter han sig upp i sängen och försöker dra bort BHn. Egentligen är det lite komiskt. Det där med sportBH verkar vara ett bra tips faktiskt.

• keron
    malzac skrev 2013-08-21 12:18:07 följande:
    Jag har inga konkreta tips, men hur länge har det varit så här? Jag tänkte att det kanske är tryggheten din son är ute efter nu i en övergångsperiod. Saker och ting har ju förändrats ordentligt i hans värld och att snutta på dig kan vara det som är hans fasta punkt just nu. I så fall så går det kanske över snart, när han har vant sig vid den nya rutinen och pappa kan tillfredsställa trygghetsbehovet istället.
  • Mariamx

Jag slutade att amma på natten samtidigt som jag började ge sonen vatten i mugg istället. Det tog bara några dagar. Tänkte att vattnet skulle bli en mindre hård övergång från ngt han tyckte mycket om och var van vid. Tyvärr så har vi inte lyckats ta bort vattnet (har inte försökt) då min man alltid vaknar på natten och dricker lite vatten innan han somnar om. Han tycker att det är elakt att förvägra sonen vatten ifall han också är törstig så jag har bara låtit det vara. Dessutom så har den varma sommaren gjort att jag känt att det är OK att han dricker så mycket som möjligt

Svar på tråden Tips på hur man slutar vara en levande napp till 11 månaders