• frånochmeddu

3 veckor- tar inte nappen!

Hej! Jag frågar å min väninnas vägnar.. Hennes dotter är nu 3 veckor och såklart väldigt fixerad vid tutten amning funkar utmärkt efter lite trubbel i början..
    Problemet är att bebisen vägrar ta napp. Hon spottar ut den och blir förbannad när hon upptäcker att det inte kommer någon mjölk, vilket är frustrerande för mamman.. Hon vill ofta ligga och bara mys-suga på tutten, är egentligen inte hungrig. Hur gjorde/gör ni andra? Tacksam för svar!!

• Svar på tråden 3 veckor- tar inte nappen!
  • hannis

Måste hon ta napp då? Jag hade helt enkelt slutat envisas med nappen. Hon ammas ju och är nöjd vid bröstet vad jag förstår så då är det väl bättre att hon får ligga vid bröstet och suga?

• hrewak

Dottern tog inte napp förrän vid 9 månader. Då var den plötsligt väldigt intressant.

Nu i efterhand ångrar jag faktiskt att hon fick den, för det kommer bli ett rent helvete att sluta med den :/

Så om hon orkar och bebisen inte börjar ta tummen istället (tror napp är bättre än tummen) så hade jag tipsat om att försöka undvika napp..

• frånochmeddu

Alltså. Sluta hoppa på. Klart att hon inte ska tvingas, men om man har ett barn som vill ligga med boppen i munnen 24/7 så blir det lite påfrestande i längden. Att hon aldrig kan göra annat än att "amma".. Så ni som bara skriver för att kommentera att hon minsann inte ska tvingas, kan lämna tråden! Självklart ska hon aldrig tvingas, men hon vill ha råd då det är frustrerande för henne att aldrig kunna sitta själv, förutom när hon sover... Försök bra schyssta! Det är första barnet och alla har väl varit nybliven mamma?!

• Rosa Fluff

Jag hade det precis likadant.. Be vännen Prova olika sorters nappar, ha lite bröstmjölk på den, amma först och när barnet börjar snutta så prova ge nappen, ha den innanför bhn så den är varm och luktar gott.. För mig funkade inget. Jag blev en levande napp... As jobbigt de 11 månader jag ammade. Men ganska värt nu i efterhand. : )

• Alexi

För oss tog ena barnet plötsligt vid tre månader napp, andra barnet tog aldrig napp. Det är bara att acceptera och är rätt skönt några år senare.

Och ja, det är en gigantisk omställning att ha en bebis i famnen 24/7 när man är nybliven förälder men man vänjer sig och framför allt blir bebisen äldre för varje dag.

• skogsvitter

Men alltså bebisen är precis nyfödd!! Hon försöker ju amma upp någon form av tillräcklig produktion, tro fasen att det är så många som råkar ut för att bröstmjölken sinar när man försöker truga på nyfödda spädbarn napp istället för att amma...

Mina tog inte heller napp, trots att deras faster gjorde allt för att tvinga de stackarna så fort man vände ryggen... är väldigt glad för det eftersom jag kunde upprätthålla en fungerande helamning och mysamning så länge som det behövdes!

• sweetbird

Strunta i nappen O låt bebisen ligga vid bröstet. Bebisen kommer antagligen vilja bo vid bröstet i minst 3-4 månader till med eller utan napp :)
    Ja man får offra sig och ställa om sig.
    Jag ammar inte längre . Men har en 8 månaders på mig hela tiden ändå.
    Gå på toa själv/Duscha själv .. Vad är de? De va väl 8 månader sen sist :P

• Papricorn
    frånochmeddu skrev 2013-08-19 20:45:16 följande:
    Alltså. Sluta hoppa på. Klart att hon inte ska tvingas, men om man har ett barn som vill ligga med boppen i munnen 24/7 så blir det lite påfrestande i längden. Att hon aldrig kan göra annat än att "amma".. Så ni som bara skriver för att kommentera att hon minsann inte ska tvingas, kan lämna tråden! Självklart ska hon aldrig tvingas, men hon vill ha råd då det är frustrerande för henne att aldrig kunna sitta själv, förutom när hon sover... Försök bra schyssta! Det är första barnet och alla har väl varit nybliven mamma?!

Bebben ska ju suga igång produktionen för sjutton! Ingen napp!
Svar på tråden 3 veckor- tar inte nappen!