• SofieLazaro

VÄGRAR bli matad med sked/gaffel

Hej Alla.

Har en 10 månaders son som VÄGRAR att bli matad.

Allt började bra, vi började runt 4 månader att introducera mat och han åt och åt och allt var frid och fröjd.
    När han var ca 6 månader fick han torsk och läkarna total ignorerade detta!
    Vi kämpade i EN månad för att få dem att hjälpa oss. Detta resulterade i att sonen till sist inte kunde äta. Antagligen gjorde det ont. Sen fick vi något läkemedel som vi skulle pensla på med topps och det var då allt sket sig. Det måste smakat fördjävligt för efter det så har han vägrat ta något i munnen.
    Vi har arbetat en hel del och vi har kommit så långt att han äntligen tar tex en majskrok eller en bit bröd.
    Ibland äter han kanske 1-5 skedar dock ytterst sällan. Vi tvingar självfallet inte honom!!
    Snart så börjar han på dagis och jag är orolig för att han inte ska äta själv tills dess.

Just nu kör vi mat via nappflaska, 4-6 månaders pureer som blandas ut med lite vatten och som kan komma igenom hålet på nappen, även sinlac gröt som vi smaksätter med diverse frukt pureer.
    Han är mjölkproten allergi..

Vi har pratat med BVC men de bryr sig inte direkt, så nu bytar vi i slutet av månaden och vi har även kontakt med Spädbarnsverksamheten och de säger att det vi gör är helt rätt...

Vi försöker och försöker och är EKTREMT tacksamma för alla tips och råd..

• Svar på tråden VÄGRAR bli matad med sked/gaffel
  • Ingridsmamma

Går det inte om han äter själv?
    Jag skulle prova Blw- babyled weaning.
    Då låter man barnet själv styra över sitt ätande. I början tror man inte att de får i sig någonting men de lär sig.  

Ingrid 26/4 2012
  • SofieLazaro

Han "äter" själv, och vi provar först att mata honom, sen får han äta själv.
    Han fattar grejen, men vill inte stoppa skeden i munnen, men han matar gärna oss eller hunden.

• Litenbåt

Men han kanske ska få plocka med ärtor och kladda med potatis? Det löser sig tror jag.

• SofieLazaro

nopp inte om det inte är via flaska....
    Han kan smaka på en majskrok eller en bit bröd men vill absolut inte bli matat!

Tror att det är trams, men man vet aldrig, vill ju inte tvinga honom och göra måltiderna till något negativt. 

• RöttÄrSött

För oss vände det med vår matvägrare då vi började ge honom samma mat som oss samt att vi åt samtidigt. Han fick sitta och kladda med sin tallrik och började snart äta. Hade vi annan mat eller försökte få honom att äta före vägrade han.

Är det något ni testat?

• Ingridsmamma
    SofieLazaro skrev 2013-08-18 21:35:13 följande:
    Han kan smaka på en majskrok eller en bit bröd men vill absolut inte bli matat!
    Jag skulle ge honom mat som han kan stoppa i sig själv, kokta morotsstavar/bitar, majs, ärter, broccoli, kokt kött och låta honom peta i sig det själv. Eftersom han äter majskrokar och bröd så låter det som om han kanske vill klara maten själv.
    Ingrid 26/4 2012
  • elle9

Två matningstips. Vi har haft stora problem själva.

Vad har ni för skedar? Köp mjuka plastskedar om ni inte har det. Man ska inte använda metallskedar när man matar.

Skeden ska också ges underifrån, precis som när man äter själv. De flesta matar ovanifrån, modell fågelunge, och det är faktiskt lite obehagligt för barnet.

• fluu

Min dotter accepterade bara skedmatning under de första veckorna då det fortfarande var spännande. Sedan vägrade hon, slutade äta och rasade i vikt tills vi kom på att hon ville äta själv och började med plockmat. Läs på lite om BLW, fantastiskt sätt för små barn att lära sig äta och jag ska absolut köra med det från start med nästa barn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden VÄGRAR bli matad med sked/gaffel