• detta

Hur stor fysiskt aktivitet är ok efter en äggdonation?

Gjorde en äggdonation för drygt en vecka sedan och fick instruktion att ta det riktigt lugnt de första två dygnen. Men nu, efter över en vecka sedan, hur mycket kan man röra på sig. Kan man gå ut och gå? Städa? Min sambo vill helst att jag ligger i horisontalläge i 9 månader

• Svar på tråden Hur stor fysiskt aktivitet är ok efter en äggdonation?
  • Juliette F
    detta skrev 2013-08-17 17:01:49 följande:

Gjorde en äggdonation för drygt en vecka sedan och fick instruktion att ta det riktigt lugnt de första två dygnen. Men nu, efter över en vecka sedan, hur mycket kan man röra på sig. Kan man gå ut och gå? Städa? Min sambo vill helst att jag ligger i horisontalläge i 9 månader

Jag gjorde ÄD för två år sedan, och enligt kliniken så fick jag promenera som vanligt direkt efter ET, men inte springa eller utföra hård motion de första dagarna. Därefter sa de att jag kunde leva i stort sett som vanligt, men undvika jättetunga lyft, extremsporter och liknande. Även undvika bad under hela ruvartiden och vid ev graviditet. Klart du får gå ut! Städa kan du också göra, men kanske undvika att lyfta jättetunga möbler? Om alla kvinnor skulle behöva ligga i horisontalläge i 9 månader, skulle få barn bli födda till världen Skrattande. Men gulligt att din sambo är så omtänksam om dig /er. Det bådar gott för framtiden. Glad
  • Betula74
    detta skrev 2013-08-17 17:01:49 följande:

Träffade koordinatorn idag för AVA. Enligt henne så är det inget hinder att röra på sig som vanligt, snarare positivt med motion för blodcirkulationen.
  • annaba

Instämmer med övriga inlägg - att röra sig normalt är snarare bara positivt. Mina egna förhållningsregler från AVA i Riga var att undvika hård motion, tunga lyft (över 10-15 kg), bad och övningar som involverar magmusklerna (tänk sit-ups och liknande) fram till ett positivt graviditetstest.

Total vila kan enligt vissa snarare vara negativt eftersom blodcirkulationen i kroppen blir sämre och det till viss del också kan påverka blodcirkulationen till livmodern - sämre cirkulation = lägre genomblödning till slemhinnan = sämre möjlighet för ägget/äggen att fästa.  

• Snart min tur

Hej, jag ska träffa de från kliniken  i sthlm  i oktober. Vi skulle gärna vilja höra mer om din erfarenhet.

Varma hälsningar 

Svar på tråden Hur stor fysiskt aktivitet är ok efter en äggdonation?