• Leolia

Livmodertappen utplånad?

Hej, undrar hur det känns när livmodertappen är helt utplånad? Gissar att det känns som det låter, ingenting? Kunde känna min tapp att den var bakåtriktad och satt väldigt långt bak för ett par månader sen (tror jag det va). Har inte känt efter nåt sen dess förrän idag när jag blev lite nyfiken på om alla sd har haft nån "nytta", men helt plötsligt kan jag inte känna nånting! Har ju inte vart särskilt svårt innan så därför undrar jag nu om den redan kan vara utplånad? Är i v 36...

• Svar på tråden Livmodertappen utplånad?
  • Lullabay

När jag var inne för att kolla tappen så kunde dom inte känna den alls, och det är för att den sitter väääldigt långt bak. Vilket är bra om den gör! Dom fick kolla med vul för att bedöma den och den var då 3 cm. Så vitt jag vet så blir inte tappen påverkad av sammandragningar utan av värkar...vilket var vad jag var inne för. Sammandragningar är bara ren träning för livmodern. Om du får värkar däremot, kan du nog börja fundera på om tappen blir påverkad. Annars tror iaf inte jag det är någon "fara", eller hur man  nu vill se på det :P

• Leolia

Tack för svar! Ska få en hinnsvepning nästa vecka så jag hoppas att åtminstone barnmorskan kan hitta den då

• skaviblifyra

utplånad blir tappen oftast i samband med att den öppnar sig å är då ofta framåtlutad å man kommer in till barnet... så kanske är så att den är för långt bak för att känna

• Leolia

Japp det va så det va, lite för långt bak Den är mjuk och i mitten ungefär, sa Bm när hon gjorde hinnsvepning, så den hade ingen större effekt än. Men hoppas att det har hänt lite mer tills nästa försök

Svar på tråden Livmodertappen utplånad?