Bolaget skrev 2013-08-18 13:46:41 följande:
Du blir ju inte blåst av en auktionsfirma på värdet varför skulle de göra det? Auktionsfirman kommer ju inte att köpa något av dig så vad skulle de tjäna på att säga ett värde på 1000 kr om värdet är 8000? Du får ett beräknat värde och sedan bestmmer du om du vill låta saken gå på auktion eller inte. Bestäämmer du dig för att auktionera ut det så blir ju värdet satt av köparna, vad de är beredda att betala för din pryl. Är det bara en som är intresserad så blir det vad den bjuder är två eller flera intresserade så blir värdet så högt som någon av dem är beredd att gå för att få just den saken. Eller snarare så att det blir 100 kr mer än vad två är beredda att betala för slutpriset kommer ju alltid att hamna strax över det
pris där näst sista budgivare beslutar sig för att stanna.
Du kan oftast få en uppfattning själv om vad priset ungefär är om du går igenom olika auktionssidor och tittar på tidigare slutpris för samma vara och då utgår jag från att det inte är något extremt udda och ovanlig raritet du har utan något som brukar säljas med jämna mellanrum. Är det något ovanligt så är det ju specialauktoner man ska sälja via och då är det ju svårare att beräkna ett värde eftersom de går rätt sällan och att man då måste räkna med valutaskillnader också för då är det kanske i england eller i USA det ska auktioneras ut.
Om du talar om vad det är du vill sälja så är det lättare att ge råd om var du ska lämna in det.
Tack för ditt svar! Jag har som sagt väldigt dålig koll på hur en auktionsfirma egentligen fungerar, det är därför jag tror att jag skall bli blåst :) Men nu förstår jag lite bättre! Tror inte alls att min sak är särskilt ovanlig eller ens värdefull, men den KAN vara det (det är det jag vill kolla). Det är ett väldigt gammalt men väl fungerande OMEGA fickur jag har. Som jag sade har jag ingen som helst koll på vad man kan få för sådana. Skulle jag få höra att uret är värt 800 kr så skulle jag tro på det, och därför är jag rädd att någon skall ge mig ett underpris för att sedan själv sälja vidare det och tjäna massor... Det borde märkas på mig att jag är okunnig och därför extremt lättlurad liksom ;) Vet du möjligtvis vad fickur brukar vara värda?