• Anonym (Väntat länge nu)

Före pergotime

Har fått besked om att jag förmodligen inte släpper ägg som jag ska. De släpps, men når sannolikt inte äggledarna. I så fall mäter de aldrig spermierna och jag kan inte bli gravid.

Gyn har bett mig skriva ner årets cykler, plus de tre följande. Därefter ska jag - om hennes initiala analys stämmer och jag inte blivit gravid - få medicin som gör min mens regelbunden och därefter pergotime. Min fråga är då: vad får man för att få igång blödningarna? Tyvärr glömde hon berätta och jag att fråga och hon är fullbokad två månader fram och gr inte att nå på telefon.

Jag har i dagsläget utdragna och sparsamma mensblödningar, så det skulle vara svårt att veta vilken dag som är femte blödningsdagen. Därav att hon vill sätta igång det.

• Svar på tråden Före pergotime

Tack! Googlar lite och läste om folk som gått upp en massa i vikt av dem. Är det vanligt?

• Anonym (Tjockis)

Första mensdsgen är den första du blöder ljusrött. Hur det ser ut övriga dagar spelar ingen roll. Jag blev tjock(:are) om magen av mina hormonbehandlingar ( med andra läkemedel), men det mesta försvann ganska snart efter behandling och helt när jag blev gravid.

Skönt att höra

Vilka sprutor?!?

• Jag är bara jag
    Anonym (Väntat länge nu) skrev 2013-08-15 22:16:55 följande:
    Vilka sprutor?!?

Om pergo inte funkar eller om man gör IVF tar man sprutor istället. Men där hamnar man först när man testat åtminstone 6 kurer pergo utan framgång så tänk inte på det än du. Glad

Puh. Nä, IVF blir det inte.

• slamkrypare

Nu känner jag att måste ställa lite frågor...

Vaddå "inte når äggledarna", hur har gyn kommit fram till det? Vilka undersökningar har du gjort?
    Pergotime gör att ägg som inte växer som de ska får en extra skjuts så att de kan växa och lossa, med vad hjälper det om inte äggen kan komma ut i äggledarna? Om hon misstänker att dina äggledare är stängda så borde du väl snarare få tid till en spolning i första hand innan du börjar med pergo.

Och hur ska gyn kunna fastställa något genom att bara titta på hur långa de tre kommande cyklerna är? Eller ska du ta fler prover under de cyklerna?
    Hur ser din cykel ut idag, är den väldigt oregelbunden? Varför ska du då vänta tre cykler till innan du får hjälp med att rätta till dem?

Jag har sparsamma, men utdragna blödningar och har börjat få besvär med mellanblödningar. Jag har svårt att avgöra vilken dag som är första mensdag eftersom det bara småkladdar i 8 dagar, varav 1-2 någonstans i mitten är riktiga mensdagar.

Jag släpper ägg, men gyn trodde att inte slängs iväg med tillräcklig kraft för att kunna nå äggledarna. Passagen skulle det inte vara något problem med och äggstockar, livmoder och slemhinna såg bra ut.

Jag ska lämna data för sammanlagt 12 cykler för att hon ska kunna se om de ser normala ut.

• slamkrypare

Alltså... Ursäkta om jag är påträngande, jag tycker bara att det låter så konstigt. Har aldrig ens hört om detta fenomen, och jag tycker nog att jag är hyfsat insatt i olika ägglossningsproblem.
    Jag trodde inte äggen "slängdes iväg" med en kraft, de lossar från äggstocken, vandrar iväg och fångas upp av en äggledare. Har man bara en fungerande äggledare kan den ändå fånga upp ägg från båda äggstockarna. Har jag missat något så basalt hoppas jag att någon vänlig själ här kan hänvisa mig till en källa att läsa mer om detta, jag vill gärna lära mig mer.
    Men eftersom jag aldrig har hört talas om detta så är jag mycket nyfiken på hur din gyn har kommit fram till detta, vad baserar hon det på? Och hur kan hon utesluta blockering i äggledarna utan att göra en spolning, eller har ni gjort en sådan?

Vad är det för data om din menscykel du ska lämna? Bara datum eller bokför du tempen eller något sådant? Det är väl inte brukligt under en mensutredning att kräva in data för ett helt år innan man får någon hjälp, det brukar räcka med att berätta om den är regelbunden eller inte. Men återigen får någon gärna rätta mig om ni har andra erfarenheter.
    Ser blodproverna bra ut (för jag hoppas att du har lämnat blodprover?), och inget att anmärka på vul heller så borde du ha fått Provera e dy omgående för att köra det ett par-tre kurer och se om mensen rättar till sig av sig självt. Ofta räcker det nämligen med en sådan "nollställning" av mensen för att fixa problemet med långa blödningar, om det inte är något bakomliggande hormonellt fel.

Svar på tråden Före pergotime