Alltså... Ursäkta om jag är påträngande, jag tycker bara att det låter så konstigt. Har aldrig ens hört om detta fenomen, och jag tycker nog att jag är hyfsat insatt i olika ägglossningsproblem.
Jag trodde inte äggen "slängdes iväg" med en kraft, de lossar från äggstocken, vandrar iväg och fångas upp av en äggledare. Har man bara en fungerande äggledare kan den ändå fånga upp ägg från båda äggstockarna. Har jag missat något så basalt hoppas jag att någon vänlig själ här kan hänvisa mig till en källa att läsa mer om detta, jag vill gärna lära mig mer.
Men eftersom jag aldrig har hört talas om detta så är jag mycket nyfiken på hur din gyn har kommit fram till detta, vad baserar hon det på? Och hur kan hon utesluta blockering i äggledarna utan att göra en spolning, eller har ni gjort en sådan?
Vad är det för data om din menscykel du ska lämna? Bara datum eller bokför du tempen eller något sådant? Det är väl inte brukligt under en mensutredning att kräva in data för ett helt år innan man får någon hjälp, det brukar räcka med att berätta om den är regelbunden eller inte. Men återigen får någon gärna rätta mig om ni har andra erfarenheter.
Ser blodproverna bra ut (för jag hoppas att du har lämnat blodprover?), och inget att anmärka på vul heller så borde du ha fått Provera e dy omgående för att köra det ett par-tre kurer och se om mensen rättar till sig av sig självt. Ofta räcker det nämligen med en sådan "nollställning" av mensen för att fixa problemet med långa blödningar, om det inte är något bakomliggande hormonellt fel.