• kevcass

Svordomar och Arg

Har en kille som precis börjat på fritids och som väntat snappar han upp väldigt mycket från dom stora killarna, på gott och ont.
    Idag var han arg och hade en himla attityd efter vi hämtat honom och jag frågade varför han var så himla arg, då svarade han med att där var en kille på skolan som alltid var arg och därför ville han oxå vara arg...

Han har börjat svära och säga en massa fula ord oxå och vi har sagt att det e inte ok att svära i tid och otid, men han svarar bara med att alla svär hela tiden och att han har försökt sluta men det går bara inte

Ni som har erfarenhet, hur hanterar ni sådana grejor?      

• Svar på tråden Svordomar och Arg
  • dogcatbird

Kanske säga att både att vara arg och säga fula ord ju helt förlorar sin verkan om man är arg jämt. Då om man verkligen blir arg är det ju ingen som bryr sig...

• dogcatbird

Fråga varför det är bra för den killen att vara arg. Vad han tjänar på det...

• cosinus

Det lägger sig, de snappar upp mycket när de börjar skolan och allt är verkligen inte positivt.

Men man får fortsätta berätta vad man har för gränser hemma och resonera pm beteenden för ofta förstår de inte innebörden av vad de härmar. Dottern blev förskräckligt dryg i början i sexårs men förstod inte alls vad hon eg signalerade genom ett nonchigt kropps-språk och ett "inte veeeeet jaaaaaag" som svar på det mesta.

Sonen blev mer som din son, började svära och bli mer aggressiv och arg men för båda mina la det sig inom några månader

• Lisastina

Avleda? Ett bra sätt är ju om man kan få honom att skratta när han är uppe i svärandet så att man inte låser fast sig i en konflikt där båda sidor redan vet vad som skall sägas.

Ett sätt kan ju vara att ni föräldrar svär så mycket att det blir absurt:, tex att en säger till en annan: "kom för helvete till bordjäveln, för nu fan är det dags för den förbannade falukorven och makaronjävlarna. "  Vill du ha lite  satansketchup på?" 

Funkar på vissa barn, de måste ju vara gamla nog att förstå ironi etc : du kan ju bättre bedöma  än jag om det skulle funka på just ditt barn. 

Svar på tråden Svordomar och Arg