• Tinzu

Är det någon som kan förklara PCO-utseende?

Och borde dom inte utreda det isf om man nu skulle råka ha det?

Jag har ringt och beställt hem journaler från IVF-kliniken och från gynmottagningen, och i journalerna från IVF-kliniken så står det att jag har PCO-utseende på höger sida, vafan det visste jag inte om?

Under hela våran utredning så har vi inte fått ta del av saker som dom sett, för jag antar att det är en ganska bra sak att veta ifall man nu skulle haft PCO? Och dessutom kolla vidare och ta mer tester.. eller är det bara att dom tänker "kanske.. men det gör nog ingen skillnad"? jag har då ingen aning

Tacksam för svar av er kunniga!      

• Svar på tråden Är det någon som kan förklara PCO-utseende?
  • Tinzu

IVF-kliniken i Umeå, vid vårat färskförsök så fick vi tillbaka ett embryo som hade för tjockt skal -_-

vilken klinik har ni varit på? 

• sommarbarn88

Jag vill inte skriva ut för mycket här med risk att nån känner igen mej. Men vi tillhör samma klinik. Skulle vilja prata mer med dej. Kan jag inboxa dej i morgon? E så sent nu å sitter med mobilen

• Tinzu

Eller jag menade att absolut det kan du göra, haha, åh tröttskalle

• alynda

PCO kan vara svårt att diagnosticera då det finns en hel skala från naturliga variationer till svår PCOS. om du redan går på utredning kan det vara en tröst att veta att de med PCO ofta har bättre resultat av IVF-behandlingen än de med normala äggstockar, då vi producerar fler ägg. Det alltför tjocka skalet bör inte ha ngt med ev PCO att göra. Men jag kan håla med om att det är märkligt att man inte meddelas vad som syns på VUL. jag måste ha gjort VUL m minst 5 olika läkare p g a min oro för att inte kunna bli gravid, innan ngn nämnde att jag har PCO-liknande äggstockar. Antog att man slarvade eftersom jag redan hade ett barn, men jag gissar att ni ovan ännu inte hade det och ändå inte fått diskutera detta. Stort lycka till med fortsättningen!

• Tinzu

Jag ringde gynmottagningen idag för att fråga om PCO-utseende, och hon sa att eftersom att jag genomgått IVF redan och har nog redan tagit alla prover så borde jag inte ha det.

Lite svårt är det ju att acceptera det svaret.. dom skippade att nämna det, och skippade även att nämna att embryot hade för tjockt skal, det fick jag reda på tidigare iår efter att ha ringt och frågat om en annan sak, och IVF:en gjordes förra året -_- 

Vad var lösningen för dig när du fick det svaret om PCO-utseende? Sa dom något vad du hade för möjligheter?  

• alynda

Jag kanske skulle ha förklarat att PCO-utseende som jag avsåg betyder att ägganlagen ligger i s k "pärlband". Vanligen är anlagen vid PCO lika stora, till skillnad fr en normal äggstock där de ligger lite spridda o h har olika storlek= olika mognad o ett av äggen tar ledningen och blir det som släpps vid ägglossning. I mitt fall fanns pärlband i den ena äggstocken, men m olika stora ägg. Jag har troligtvis haft normal funktion i ena äggstocken (som då släppt ägg varannan månad) men bara släppt ägg ibland från den avvikande. I mitt fall var det åldern (40) och tidsaspekten som avgjorde att det fick bli IVF, eftersom jag ändå lyckats bli gravid på naturligt väg flera gånger tidigare (blev bara ett barn). Apropå ditt embryos för tjocka skal så finns det ju metod för att spräcka skalet. Kan det bli aktuellt f dig, kanske?

• Krickelin med Naemi

Hej! Jag har pcos, har två barn sedan tidigare. Min ena äggstock är helt full av havlmogna ägg som ligger i en stor klase. Äggstocken är vid pcos förstorad. Min sjuka producerar bara testosteron medan den som funkar producerar ägg och östrogen. Hoppas allt löser sig för dig!

• Paap

Har PCO-äggstockar., kort och gott är det förstorade vilket leder till oregelbundna menstruationer samt att de innehåller många omogna äggblåsor

Svar på tråden Är det någon som kan förklara PCO-utseende?