• Anonym (umgänge)

snabb hjälp tack!

Jag vet inte hur mycket hjälp jag kan få här, men nu börjar läget bli ohållbart.

Jag lämnade barnens pappa i jan 2012, därefter har han behandlat barnen mer eller mindre som svängdörrar. Han förklarade att jag skulle ta barnen. Jag har sedan dess kämpat för att få ett schema av honom på hur han vill ha barnen. 

I perioder har det fungerat, men sedan 4-5 månader har det varit kaos igen.

Han kan höra av sig ca 24 h innan och säga att han vill ha barnen 1-3 dygn. Jag har hittills gått med på det för att jag vill att barnen ska kunna få träffa sin pappa, men nu börjar det bli obehagligt:

I måndags skulle han lämna barnen på fritids och jag skulle hämta barnen där. På eftermiddagen fick jag reda på att barnen inte var där.
    Jag har inget telefonnummer till barnens pappa, endast en mailadress.

Från kl 13.00 till 16.00 visste jag inte var barnen var(pappan har inte lämnat ut sin nya adress till mig).

Kl 19.00 kom äntligen barnen till mig. (puh!) Jag frågade honom då när han ville ha barnen nästa gång. det visste han inte sa han.

I kväll ringde pappan till barnen och pratade endast med dem. Jag råkade höra att han pratade med barnen och frågade dem om de ville komma till pappa i helgen. Jag hörde också att han frågade om de går på fritids på fredag. Han sa till dem att han ska hämta barnen på fritids på fredag.

Han har mailat till mig tidigare, med information om när han vill ha barnen, med som jag skrev; 24 h varsel. Hittills har jag inte fått något mail om att han vill ha barnen i helgen.

Nu  har jag bestämt mig för att ta hjälp av ett ombud så att umgänget kan fastställas, så att barnen och jag kan få ett schema för hur/när han ska ha barnen.

Till mina frågor:

* Kan jag hindra honom från att ha barnen i helgen med motiveringen att han inte har hört av sig i tid? Han har ännu inte sagt till mig att han vill ha barnen. Min farhåg är att han bara åker till fritids och hämtar barnen.

* Familjerätten kan inte hjälpa oss, vet någon hur lång tid det tar att fastställa umgänget i tingsrätten så att jag kan få ett schema av honom med hur han vill ha barnen.

Annan  relevant input tas också tacksamt emot.

• Svar på tråden snabb hjälp tack!
  • Philippa

Varför kan inte familjerätten hjälpa er?

Ålder på barnen? 

• Kjell2

Hur ser vårdnaden ut?
    Har ni ett fastställt umgängesschema?

Har ni inget fastställt schema är det vilda västern som gäller. Vem som helst av er kan ta och behålla barnen.

Du bör direkt kontakta familjerätten för en träff och eventuellt komplettera med en yrkan till tingsrätten om ett fastställt schema och ett interimistisk beslut.

Om barnen far illa hos pappan kan du även gå via soc med en orosanmälan. 

• Anonym (umgänge)

Vi har varit där, men de säger att konflikten är för stor. Pappan vill flytta barnen till en annan kommun och byta skola på barnen.

De vill/kan inte hjälpa oss med umgänget då pappan inte vill prata med familjerätten om det, han vill endast byta adress på barnen, han vill inte prata om umgänget om han inte får igenom det.

de går på lågstadiet.     

• Philippa

Far dom illa hos pappan?

• Anonym (Umgänge)

Har ni gemensam vårdnad?

I så fall, ja tyvärr kan han hämta barnen precis när han vill. Han har lika stor rätt att ha barnen hos sig, som du har. Förutsatt att det är 50% av tiden. På samma sätt kan du då hämta barnen när helst du behagar, om han har dem mer än 50% av tiden.

Mycket rörigt för barnen kan jag tycka. Men det är vad familjerätten sagt till mig.

Det här med umgänge är inte helt lätt, man vill ju att barnen ska få en så bra relation som möjligt till den andre föräldern. Samtidigt som jag anser att man måste ju kunna planera in egna saker att göra med barnen. 24h framförhållning låter jobbigt, och väldigt svårt för er att ha planer.

• Anonym (umgänge 2)
    Kjell2 skrev 2013-08-14 20:40:47 följande:
    Hur ser vårdnaden ut?
    Har ni ett fastställt umgängesschema?

Har ni inget fastställt schema är det vilda västern som gäller. Vem som helst av er kan ta och behålla barnen.

Du bör direkt kontakta familjerätten för en träff och eventuellt komplettera med en yrkan till tingsrätten om ett fastställt schema och ett interimistisk beslut.

Om barnen far illa hos pappan kan du även gå via soc med en orosanmälan. 

Ok, jag kände inte till det där med interimistiskt beslut. Hur går jag tillväga/ hur lång tid tar det? Har du någon erfarenhet?

Mm, känns tyvärr ALLTFÖR mycket som vilda västern... 
  • Anonym (umgänge 2)
    Philippa skrev 2013-08-14 20:43:52 följande:
    Far dom illa hos pappan?

Jag kan säga att jag har anledning till oro, men jag har för dåligt med bevis. Det är för vaga saker för att kunna få enskild vårdnad.

Jag vill inte att barnen ska tappa kontakten med sin pappa. 

• Kjell2
    Anonym (umgänge 2) skrev 2013-08-14 20:45:07 följande:

Ok, jag kände inte till det där med interimistiskt beslut. Hur går jag tillväga/ hur lång tid tar det? Har du någon erfarenhet?

Mm, känns tyvärr ALLTFÖR mycket som vilda västern... 
    Från att stämningen kommer in till tingsrätten tar det kring fyra veckor för att få ett intermistiskt umgängesbeslut. Ni bör skaffa ombud för att få saker rätt. Senare kommer sen ett slutgiltigt beslut efter .utredning. möte med FR mm.
  • Anonym (umgänge 2)
    Kjell2 skrev 2013-08-14 20:52:35 följande:
    Från att stämningen kommer in till tingsrätten tar det kring fyra veckor för att få ett intermistiskt umgängesbeslut. Ni bör skaffa ombud för att få saker rätt. Senare kommer sen ett slutgiltigt beslut efter .utredning. möte med FR mm.

ojoj... ser INTE fram emot de närmaste fyra veckorna... 

Nu har jag iaf bestämt att i morgon bitti ska jag kontakta ett ombud. Den här farsen får inte fortsätta längre. Om det tar fyra veckor bara att få ett interimistiskt beslut så har jag inte en minut att förlora...
  • Kjell2
    Anonym (umgänge 2) skrev 2013-08-14 20:49:25 följande:
    Jag kan säga att jag har anledning till oro, men jag har för dåligt med bevis. Det är för vaga saker för att kunna få enskild vårdnad.

Jag vill inte att barnen ska tappa kontakten med sin pappa. 

EV ges pga samarbetsproblem. Inte dålig omvårdnad. Fixa ett ombud så ni driver detta rätt.
Svar på tråden snabb hjälp tack!