• Emma369

Ni som också pumpar

När jag pumpar under en eftermiddag får jag bara ut ungefär 50 - 70ml per bröst och gång (alltså inte i samband med amning). Har elektrisk pump. Är det lite eller mycket? har ingen känsla för detta.
    Hur mycket får ni ut vid varje tillfälle per bröst när ni pumpar? Hur ofta pumpar ni? Pumpar ni i samband med amning, före/efter? När är bästa tiden/tider att pumpa på dygnet utan att själva amningen påverkas?
    Inboxa gärna.

• Svar på tråden Ni som också pumpar
  • Petra 334

Jag pumpar på kvällen ca 2 timmar efter sonen åt senast. Går ut 50-70ml sammanlagt från båda brösten. Sonen är 3,5 mån.

• Sultana

Jag pumpar enbart och ger i flaska, ammar således ej. Pumpar var tredje timme dygnet runt. Får ut cirka 150-170 per gång. På natten får jag dock ut över 200 ml. Hyr pumpen från sjukhuset samt att jag använder syntosinon spray = får mjölken att flöda vid pumpnigen o brösten tömms mer effektivt.

• mmmmn
    Sultana skrev 2013-08-14 17:55:41 följande:
    Jag pumpar enbart och ger i flaska, ammar således ej. Pumpar var tredje timme dygnet runt. Får ut cirka 150-170 per gång. På natten får jag dock ut över 200 ml. Hyr pumpen från sjukhuset samt att jag använder syntosinon spray = får mjölken att flöda vid pumpnigen o brösten tömms mer effektivt.
    Vd kostar det att hyra pump?
  • MrsMikas

Det där är ju väldigt individuellt. Nu ammar inte jag längre - men när jag ammade pumpade jag och donerade samtidigt. Jag kunde pumpa över 2 dl per bröst (när han inte hade ätit då). Nyammad kunde jag pumpa kanske 1,5 dl. Men jag kan pumpa mycket - jag har vänner som har fått kämpa för att få ut 10 ml. Finns nog inget som är normalt eller onormalt här.

Gäller att hitta en pump och en teknik som funkar för en själv. Jag lånade elektrisk pump från neonatal, men jag kände mig som en kossa så det blev min gamla manuella pump istället

Ju mer du ammar/pumpar desto mer producerar du ju. Men vad är syftet med pumpa? Att inte amma? Att ha en liten backup i frysen? Det är ju ingen mening att trycka igång produktionen och pumpa mer än man gör av med - det blir bara jobbigt med spända bröst som läcker mjölk.

• Tina69

Jag pumpade ur brösten med elpump, först för att sondmata min dotter, och sen att ge i flaska. Pumpade i ca tre månader innan hon hade kraft att suga själv. De första dagarna på Neonatalen kom det kanske inte mer än 15- 20 ml vid varje pumpning, men sen när mjölken rann till kunde jag lätt få ut drygt 2 dl(Sammanlagt ur båda brösten). Jag fick ut ungefär de mängderna under hela tiden jag pumpade.

• Ano Nymast

Massera bröstet när du pumpar.
    Ett sätt är att sätta en lös knytnäve "långt upp" på bröstet och sen trycka mot bröstvårtan. Då stimulerar du produktionen på liknande sätt som barnet gör när det trycker händerna/ansiktet mot bröstet. 

• Sultana
    mmmmn skrev 2013-08-17 22:40:37 följande:
    Vd kostar det att hyra pump?

Cirka 850 kr/ månad.
Svar på tråden Ni som också pumpar