• AnnaKrokodil

Ni som inte har barnen 50/50: Hur mycket får ni extra per dag?

Ni som inte har era barn halva tiden var, hur mycket ska den andra föräldern betala per barn per dag? Vi har våra två barn 40 resp 60%, men hittar ingenstans hur vi ska göra ekonomiskt, utöver barnbidraget?

• Svar på tråden Ni som inte har barnen 50/50: Hur mycket får ni extra per dag?
  • Anonym
    AnnaKrokodil skrev 2013-08-14 09:34:26 följande:

Ni som inte har era barn halva tiden var, hur mycket ska den andra föräldern betala per barn per dag? Vi har våra två barn 40 resp 60%, men hittar ingenstans hur vi ska göra ekonomiskt, utöver barnbidraget?

Uh är ju 1273kr per barn o mån sen får man göra avdrag om man har barnen 5 dygn på raken eller totalt 6 dygn på en mån , tror avdraget är på ca 40 kr om dagen
  • Anonym (%)

Så den ena har 6 dagar mer per månad? Är det samma uppdelning året runt eller ändras det kring lov/högtider?

42 kronor per dag är standardbelopp.

• Anonym (?)

Om ni har 40% - 60% var är det kanske bättre att göra en nettoberäkning så slipper den ena föräldern göra avdrag hela tiden och betalar samma lägre belopp varje månad. Det finns information om det på försäkringskassans hemsida.
    Nu kanske det enbart gäller om man betalar underhållsstöd via försäkringskassan och inte om man betalar underhåll direkt till varandra, det vet jag inte. Det finns en tabell som kan vara till hjälp där det framgår vilket avdrag som görs beroende på antal dagar/år umgängesföräldern har barnet.

• Anonym (% 2)

Underhållsstöd via Fk får du knappast eftersom de räknar 33 % och mer som växelvis boende.

• Anonym (6 dagar)

Finns nog ingen riktig standard för hur ni ska göra då. Jag antar att ni har tänkt att den som har 40% ska betala lite till den andra direkt, för gå genom FK funkar inte när det rör sig om så lite skillnad.

Ni ska räkna på den faktiska konstnaden av vad era barn kostar. Vilka kostnader ni delar på ändå.

Det blir tex inte mycket dyrare för den som har flest dagar med tanke på kläder osv. Är de 6 dagarna som den har mer liggandes på skoldagar så är kostnaden för mat inte mycket mer heller. Så det är mycket som spelar in när man ska beräkna något sånt här.

Men skulle ni gå efter underhållsstödet och räkna på vad de anser är nettoavdrag per dag och barn så är det 32 kr dagen. För 6 dagar extra i månaden så blir det 192 kr/barn.           

• AnnaKrokodil

Såhär är det: Pappan har haft barnen 2x2 fler dagar i månaden under några månader eftersom jag drabbats av depression p g a mina föräldrars bortgång. Då säger han att han har rätt till totalt 2000 kr i månaden av mig, utöver barnbidraget som han får, vilket jag snällt betalat, fastän jag tjänat mycket mindre än han, men undrar nu ifall det egentligen varit rätt... Det är ju trots allt så att jag haft dem en hel del varje månad. Har ringt till FK och frågat om detta, men de säger att sånt lägger de sig inte i... 

• Anonym (% 2)
    AnnaKrokodil skrev 2013-08-15 13:36:42 följande:
    Såhär är det: Pappan har haft barnen 2x2 fler dagar i månaden under några månader eftersom jag drabbats av depression p g a mina föräldrars bortgång. Då säger han att han har rätt till totalt 2000 kr i månaden av mig, utöver barnbidraget som han får, vilket jag snällt betalat, fastän jag tjänat mycket mindre än han, men undrar nu ifall det egentligen varit rätt... Det är ju trots allt så att jag haft dem en hel del varje månad. Har ringt till FK och frågat om detta, men de säger att sånt lägger de sig inte i... 
    Tala om för honom att om han vill ha underhåll så får han 1. stämma dig, eller 2. försöka få underhållsstöd via Fk.

Du behöver inte betala en krona förrän 1. ni har en dom om att du ska betala x antal kronor per barn och månad, eller 2. Fk kräver betalning från dig.
  • Anonym (6 dagar)
    AnnaKrokodil skrev 2013-08-15 13:36:42 följande:

Var har han fått siffran på 2000 kr från? Hur många barn gäller det?
    Betalar han allt till barnen eller? Annars har han faktiskt inte rätt till någonting på de grunderna 
  • AnnaKrokodil

Jag har ingen aning om han betalar allt till barnen. Han säger att han har rätt till de pengarna, och jag har litat på honom och blint betalat. Jag köper själv kläder och skor till barnen, och han köper sitt till barnen.

Svar på tråden Ni som inte har barnen 50/50: Hur mycket får ni extra per dag?