• MMM22

föräldrapenning....

Hej
    jag är gravid och den beräknade förlösningen är den 24 november som jag vet att man har rätt att vara hemma 60 dagar innan beräknat förlösningen d.v.s den 24 september mitt kontrakt går ut den 16 september och kanske kommer inte arbetsgivare förnya den så jag ska vara möjligen arbetslös den 17 september alltså mellan skillnaden är 8 dagar (till den 24 sep) ska jag få ändå 80 % av min lön i föräldrapenning eller ska jag få 80% av A-kassan.
    OBS!
    jag jobbar sedan februari 2012 med 18000:-

• Svar på tråden föräldrapenning....
  • stinajonasson

Alla har INTE rätt att vara hemma 60 dagar innan bf. Det måste man ansöka om kallas havandeskapspenning. Beror alldeles på vad man arbetar med om man tex har en tungt fysiskt krävande jobb.

• zemer

Alla har rätt att gå hem 2 månader innan, men inte alla har rätt till havandeskapspenning. Det beror på vad man jobbar med. Men man kan börja ta ut föräldrapenningen 60 dagar innan bf. Är du arbetslös så har du inte rätt till havandeskapspenning.

Åh du får ca 80% av lönen om du tar ut 7 dagar i veckan.

• Niju

Jo ALLA har rätt att börja ta ut sin föräldrapenning 60 dagar innan BF! Men du kan även ansöka om havandeskapspenning om du inte vill börja slösa på föräldrar dagarna redan innan barnet är fött, men då tror jag du behöver papper från arbetet om att det är tungt eller nått intyg från läkare/BM...

Svar på tråden föräldrapenning....