• Anonym (ts)

ingen äl?

Hej jag börjar misstänka att jag inte ha någon äl eller att den inte kommer så ofta pg att jag har oregelbunden mens , var hos en gynekolog för ett tag sen han sa att jag hade många äggblåsor men sa aldrig om det är bra eller dåligt? kan oregelbunden mens tyda på ingen äl ?
    jag och min man har försökt bli gravida i 2 år   

• Svar på tråden ingen äl?
  • Pandamamma79

Man får söka hjälp efter man försökt ett år. Dock kan det nog vara så i ditt fall att du kunnat få hjälp ännu tidigare. Har man oregelbunden mens så har man ju antingen oregelbunden äl eller ingen äl alls.

Jag har mens ca 3 gånger på ett år...har inte äl alls.

• Anonym (ja)

Ja, oregelbunden mens tyder på att man troligen har problem med ägglossningen. Hur oregelbunden mens har du? Några dagar hit eller dit räknas inte som onormalt. Har du testat med ägglossningstest? Om du får pos på dem är det ett bra tecken (dock ingen garanti att du faktiskt har ägglossning då testet mäter ett hormon, inte själva ägglossningen). "Många äggblåsor" kan vara dåligt och tyda på PCO (polycycstiskt ovarium), men det är ju svårt att veta om det var det de menade.
    Jag tycker du skall söka igen och få lite mer klarhet i det hela!

• Anonym (ts)

Ok mensen kommer mellan 22-42 dagar . Vi har sökt efter utredning men vi var för unga , men får man testa sig oche om man har äl om man misstänker att man inte ha äl?

• Pandamamma79
    Anonym (ts) skrev 2013-08-13 22:30:33 följande:

Ok mensen kommer mellan 22-42 dagar . Vi har sökt efter utredning men vi var för unga , men får man testa sig oche om man har äl om man misstänker att man inte ha äl?

Ja, att kolla om du har äl borde du ju få göra. Det behöver inte vara för att skaffa barn så det kan du ju skippa att nämna om de fortfarande tycker att ni är för unga.
  • Anonym (eve)

Jag fick kolla upp det tidigare när jag sa att jag misstänkte att jag inte hade ägglossning. De såg pcoäggstockar på vulet och satte oss i utredning på en gång istället. Hade försökt 8 månader då.

• Anonym (ja)
    Anonym (ts) skrev 2013-08-13 22:30:33 följande:
    Det låter som lite för mycket variation för att vara helt normalt.

Ägglossningstest kan man köpa själv på Apoteket (dyrt) eller nätet (finns billiga stickor).
  • Anonym (ts)

ok jag ska nog börja med äl test, men tycker att gynekologen kunde berätta mer om poc och många äggblåsor , när jag sa att vi hade försökt nästan 2 år , åkte till gynekolog för magont , men sa att de inte var något fel. så gick till läkare som trodde laktosintolerans men han tycket att de var konstigt att jag har ont så långt ner i magen för att vara laktos    

• Anonym (ja)

Det svåra är att man kan ha PCO-bild på ultraljud av äggstockarna, men ändå inte har några problem.
    För att få diagnos PCOS krävs ytterligare besvär och utredning, bla att man har svårt att få barn och att man har obalans mellan könshormonerna.

Jag tror det är därför de inte säger så mycket, de vill inte skrämma upp folk i onödan även om de ser en PCO-bild på ultraljud hos en ung person, det är ju inte säkert att hon kommer ha problem med att få barn.

• Anonym (ts)

ok längtar tills vi blir tillräckligt "gamla" för att göra en utredning , har kämpat för att bli gravid i 2 år

Svar på tråden ingen äl?