• Mellanmjölkens land

Tecken eller ej för bebisen?

Med första barnet kompletterade vi talet med tecken. Vi var absolut inte maniska men tecken användes i vardagen. När vi skulle välja förskola var en av anledningarna till att vi valde just den att de använde tecken. Dottern har aldrig tecknat jättemycket men vissa ord har det blivit och de har underlättat en hel del eftersom talet kom igång sent och fortfarande är ganska otydligt vid 2,5 år.

Nu ska vi flytta och den nuvarande förskolan kommer inte vara ett alternativ för bebisen. För dottern är det inget stort problem. Talet blir tydligare för varje dag som går och tecknen används knappt alls längre.

Vad jag funderar på är om vi ska köra på tecken även med den kommande bebisen? Det känns lite elakt att sätta ett barn som är vant vid att göra sig förstått på en förskola där ingen förstår vad hen säger. Kanske bättre då att skippa tecken helt.

Min sambo tycker att vi ska köra på tecken men jag tvekar. Jag förstår alla anledningar till varför man ska göra det men jag den nya förskolan gör att jag tvekar.

Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Tecken eller ej för bebisen?
  • Nukkumatti

Skulle absolut köra med tecken, det ger ju ingen nackdel utan funkar bara som ett extra språk mellan er. Till nya dagiset kan ni ju visa de viktigaste/vanligaste tecken så är de med på det. Barn är väldigt duktiga på att anpassa sig till nya saker så då gör det inget om dagis inte förstår deras tecken, utan då utvecklar de andra sätt att göra sig förstådda. Min son pratade huvudsakligen finska när han började dagis, men lärde sig fort att inte använda dessa ord där.

• Aileen Allannah

Kör på med tecken tycker jag! Om det visar sig att den kommande bebisen inte har så bra språk när hen börjar förskolan så är det ju en enkel sak för personalen att lära sig några enkla tecken (mat, toalett, sova) som förstärkning i början. Å andra sidan så kanske barnet pratar alldeles utmärkt när det är dags?

• LillGris

Kör på tecken! Vi har inte gjort det, men sonen började vid ca 12 mån hitta på egna tecken som vi luskat ut vad de betyder. Mycket praktiskt.

• WSalma

Teckna!

Jag förklarade helt enkelt de vanligaste tecknen för personer i barnet närhet, dessutom är ju många väldigt lätta att förstå.

Om barnet pratar bra när det börjar förskolan är det ju inga problem, och om det inte pratar så har det ju hur som helst frustrationen att inte bli förstådd.

Jag ser bara fördelar med tecken.

• k girl

Teckna på ni. Jag skulle inte bekymra mig över att de inte tecknar på förskolan, kanske kan de börja lite - det är ju jättebra för de flesta barn i tidig språkutveckling.

Vi använde TAKK med vår språkförsenade son och vår dotter är tvärtom rätt tidig i sitt tal, men vi använder tecken med henne också. Dock inte i lika hög utsträckning som med sonen; hon använder fler ord som 1,5-åring än vad han gjorde när han var dubbelt så gammal.      

• k girl

Kan tillägga att det på sonens förskola var en som kunde tecken, de andra kunde väl litegrann men fick lära sig allt eftersom och frågade när vi kom för att hämta honom.

• Bang

Om det inte på något sätt är jobbigt för er att teckna tycker jag definitivt att ni ska göra det även till minstingen. TAKK är inget som konkurrerar ut talutvecklingen -tvärtom! TAKK gynnar språkutvecklingen genom att barnet kan kommunicera med tecken tidigare än det kan tala (att tala kräver mer fina och precisa rörelser än de som krävs för att teckna). Detta kanske ni redan visste, men min poäng är TAKK inte kommer att ha negativ påverkan på ditt barns möjlighet att kommunicera. Visar det sig att minstingens tal och språk utvecklas normalt, har ni inte förlorat något på att ha tecknat till barnet. Såklart kan det bli så på förskolan att hen kommunicerar tidigt med tecken -innan det lärt sig prata och nej, då kanske inte förskolepersonalen förstår, men det skulle de å andra sidan inte heller göra om barnet varken kan tala eller teckna! Visar det sig att minstingens tal- och språkutveckling är sen har ni gjort hen en jättetjänst genom att ni tecknat hemma. Både för att barnets språkförståelse stöttas och att barnet får en chans att kommunicera med sin omgivning. Om det visar sig att även minstingens tal- och språkutveckling är sen har kommunen ett ansvar att utbilda personalen i TAKK (om de ej tar sitt ansvar kan du vifta med språklagen paragraf 14 framför näsan på dem:)). Ps. Jag tecknar till min förstfödde som är tre månader. Tänk vad fantastiskt det vore om han kunde kommunicera med mig innan än han kan tala (vilket det finns forskning som visar)!

• Mellanmjölkens land

Jo, vi vet ju alla fördelar med att teckna och det var därför vi körde på det med första barnet.

Min tanke är att det är skillnad på att vara van vid att inte kunna göra sig förstådd och att vara van vid att faktiskt kunna det. Tänk dig att du helt plötsligt blev lämnad ensam på ett ställe där en viktig del av talet var att vifta på öronen. Du kan inte göra dig förstådd och eftersom dina öronviftarmuskler inte är tillräckligt utvecklade kan du inte heller lätt lära dig.

• Bang

Visst är det hemskt för ett barn som inte kan göra sig förstådd! Det är ju själva grejen med TAKK -att det är lättare att lära sig. Enklare att utföra de rörelserna OCH att förstå pga att det är visuellt och mer konkret. Tänk om ditt barn har svårt att tillägna sig tal och språk och INGENSTANS kan göra sig förstådd. Då är det väl bättre än att det åtminstone kan göra sig förstådd hemma -tills även förskolepersonalen har lärt sig tecken. Barnet har inget att förlora på att ni tecknar till det.

• Mellanmjölkens land

Det lutar nog åt att vi kommer köra med tecken även för bebisen. Får försöka leta rätt på papprena från kursen för 2 år sen.

• Bang

Okej, så bra :) Om ni har smartphone eller surfplatta finns det ju bra appar med!

• Dr Mupp

Teckna, det finns inga nackdelar. 

Vår förskola har fått utbildning i TAKK av logopedenheten på sjukhuset eftersom min son stödtecknar.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mellanmjölkens land

Nuvarande förskolan har som sagt en teckenprofil vilket vägde ganska tungt när vi valde (det finns 3 förskolor på ungefär samma avstånd). Inget av barnen på småbarnsavdelningen har något handikapp och jag tror att jag är den enda av föräldrarna som faktiskt förstår några tecken.

Svar på tråden Tecken eller ej för bebisen?