Tecken eller ej för bebisen?
Med första barnet kompletterade vi talet med tecken. Vi var absolut inte maniska men tecken användes i vardagen. När vi skulle välja förskola var en av anledningarna till att vi valde just den att de använde tecken. Dottern har aldrig tecknat jättemycket men vissa ord har det blivit och de har underlättat en hel del eftersom talet kom igång sent och fortfarande är ganska otydligt vid 2,5 år.
Nu ska vi flytta och den nuvarande förskolan kommer inte vara ett alternativ för bebisen. För dottern är det inget stort problem. Talet blir tydligare för varje dag som går och tecknen används knappt alls längre.
Vad jag funderar på är om vi ska köra på tecken även med den kommande bebisen? Det känns lite elakt att sätta ett barn som är vant vid att göra sig förstått på en förskola där ingen förstår vad hen säger. Kanske bättre då att skippa tecken helt.
Min sambo tycker att vi ska köra på tecken men jag tvekar. Jag förstår alla anledningar till varför man ska göra det men jag den nya förskolan gör att jag tvekar.
Hur skulle ni gjort?