• KatyAnne

Översynthet som blir värre?

Min son fick glasögon som 4-åring och hade då +3,25 på höger öga och +6,25 på vänster öga (således gravt översynt på ena ögat). Ett år senare visade undersökningen +3,75 respektive +6,75 och så var det även året efter. Nu som 7-åring var värdena +4,75 respektive +7,0. Ortoptisten uttryckte ingen oro över att synfelet blivit sämre, utan menade att värden ju är ungefär desamma. Själv tycker jag ändå att det känns oroväckande att det gått åt fel håll så att säga.

Ni som har översynta barn, framförallt med barn där synfelet upptäckts på 4-årskontrollen -  hur har deras synfel utvecklats? Karl har aldrig haft problem med sina glasögon utan trivs bra med dem och vi har ju varit medvetna om att hans synfel inte kommer att växa bort, men från början pratade ortoptisten om att det fanns en stor chans att det skulle bli mindre med åren och det har ju hittills blivit värre. 

• Svar på tråden Översynthet som blir värre?
  • stickkontakt

Jag är översynt och har haft glasögon sedan jag var liten. Det har gått lite i perioder på mig, ibland har det blivit sämre ganska snabbt, sen stabiliserats för att sedan ändras igen. Har för mig att det var i 12-13-årsåldern som det började stabiliseras ordentligt. Då kom astigmatismen istället. Sen lugnade det sig i sena tonåren och nu har jag haft samma styrka i ca 10 år.

Svar på tråden Översynthet som blir värre?