• Emma369

Flata bröstvårtor svårt att amma

Har flata bröstvårtor så bäbisen får inte grepp om bröstet. Det flödar för mycket i början så bäbisen hinner inte med och det mesta rinner utanför munnen. Pumpar före amning för att minska på trycket och på så sätt också ”drar ut” bröstvårtan. Därefter går det bättre att amma då mjölken inte strömmar ut lika rikligt.
    Har ni andra knep för att få ut bröstvårtan så att bäbisen får ett bra grepp och att mjölken inte skall flöda så rikligt i början av amningen?

• Svar på tråden Flata bröstvårtor svårt att amma
  • emmiz 01

I början så brukade jag handmjölka ut lite, sen tryckte jag ihop vårtgården mellan tumme och långfinger. Förde bröstet till barnet och släppte när han lyckats suga tag.
    Nu behövs inte det utan han är stark nog att suga tag själv.

Med första barnet så behövde vi amningsnapp.

• Flickan och kråkan

Jag har inte problem med flata brsötvårtor, men har haft överproduktion med alla tre. Det du ska göra är att blockamma = amma från samma bröst flera amningstillfällen på raken. . Liggamma brukar också göra att mjölken rinner långsammare. Dessutom kan du försöka amma med ditt barn sittandes upprätt, då brukar de ha lättare att hantera att mjölken flödar snabbt.                                             

• LillGris

Jag var tvungen att använda amningsnapp för att barnet öht skulle ta bröstet.

• Hera78

Amningsnapp är det du ska prova. Jag fick använda det under ca tre veckor sedan funkade det utan, då hade bröstvåftan formats.

Amningsnappen köpte jag på apoteket, den finns i olika storlekar så fråga personalen.

Svar på tråden Flata bröstvårtor svårt att amma