• Meoow

BRIO Primo till stor bebis?

Har en tjeja på 8 veckor, väger 6kg och nästan 60cm lång - hart tittat på babyskyddet BRIO Primo men uppfattar det som ganska litet (och tjejen är ju redan ganska stor). Vad tror ni, kommer hon att växa ur det väldigt snabbt? 

Har även kikat på Akta gracos logico S HP - är det större måntro?  

• Svar på tråden BRIO Primo till stor bebis?
  • Sisisisi

Nejdå, hon lär kunna få plats i primo tills det är dags att byta till nästa stol.

Jag tycker bättre om logico och skulle välja det. Det är större, har bättre sidoskydd mm.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Meoow
    Sisisisi skrev 2013-08-13 12:48:31 följande:
    Nejdå, hon lär kunna få plats i primo tills det är dags att byta till nästa stol.
    Jag tycker bättre om logico och skulle välja det. Det är större, har bättre sidoskydd mm.
    Hmm, vad svårt det blev nu... :) 

Fler med erfarenheter? 
  • Joico

Jag hade inte lagt pengar på ett babyskydd när bebisen är så gammal utan provat bebisen i en nästa storlek, dvs. en "riktig" bakåtvänd bilbarnstol.

• hellokill3r
    Joico skrev 2013-08-16 10:02:13 följande:
    Jag hade inte lagt pengar på ett babyskydd när bebisen är så gammal utan provat bebisen i en nästa storlek, dvs. en "riktig" bakåtvänd bilbarnstol.

8 veckor är väl lite väl tidigt för det? Tycker inte det är särskilt gammalt. Är man åtta veckor har man ju knappt lärt sig hålla upp huvudet själv
  • hellokill3r

Min dotter var lika stor som din vid samma ålder. Men nu är hon snart 9 månader och är 76 cm lång och väger 9 kg. De avtar i hur snabbt de växer. Hon sitter fortfarande bra i Brio Primo

• Joico
    hellokill3r skrev 2013-08-16 10:04:29 följande:

8 veckor är väl lite väl tidigt för det? Tycker inte det är särskilt gammalt. Är man åtta veckor har man ju knappt lärt sig hålla upp huvudet själv
    Beror helt på vilken stol... Britax Hi-way är godkänd från födseln (fast det rekommenderas nog ett babyskydd allra första tiden ändå, men det beror mest på att bältesspännet är så stort på en nyfödd).
    Man får PROVA, som jag skrev. Hittar man ingen stol som barnet passar i, ja då får man väl titta på ett babyskydd ändå. 
  • hellokill3r
    Joico skrev 2013-08-16 10:37:28 följande:
    Beror helt på vilken stol... Britax Hi-way är godkänd från födseln (fast det rekommenderas nog ett babyskydd allra första tiden ändå, men det beror mest på att bältesspännet är så stort på en nyfödd).

Man får PROVA, som jag skrev. Hittar man ingen stol som barnet passar i, ja då får man väl titta på ett babyskydd ändå. 

Men du hade inte lagt pengar på babyskydd till en nyfödd bebis som du skrev (hur du nu kan tycka att en nyfödd är gammal men det vete sjutton)
  • Joico
    hellokill3r skrev 2013-08-16 11:31:31 följande:

Men du hade inte lagt pengar på babyskydd till en nyfödd bebis som du skrev (hur du nu kan tycka att en nyfödd är gammal men det vete sjutton)
    Nu förstår jag inte?
    Till en nyfödd bebis, innan bebisen ens blivit född, hade jag definitivt köpt ett babyskydd. Men till en bebis som är 8 veckor hade jag först provat om någon bakåtvänd stol passar. 
  • hellokill3r
    Joico skrev 2013-08-16 11:38:43 följande:
    Nu förstår jag inte?
    Till en nyfödd bebis, innan bebisen ens blivit född, hade jag definitivt köpt ett babyskydd. Men till en bebis som är 8 veckor hade jag först provat om någon bakåtvänd stol passar. 

Jag tycker faktiskt att en 8 veckors bebis är rätt nyfödd. Bytte från babyskydd till bakåtvänd stol när min nu femåring var 5 månader. Jag har läst en del om att man ska ha dem i babyskydd till dess de lärt sig sitta själva med stöd. Men det kanske de flesta 8 veckors bebisarna klarar, bara inte de jag kommit i kontakt med, vad  vet jag.
  • hellokill3r

Nej, sitta själva UTAN stöd var det jag skulle skriva. Vet inte varför det blev så fel.

• Joico
    hellokill3r skrev 2013-08-16 11:43:08 följande:

Jag tycker faktiskt att en 8 veckors bebis är rätt nyfödd. Bytte från babyskydd till bakåtvänd stol när min nu femåring var 5 månader. Jag har läst en del om att man ska ha dem i babyskydd till dess de lärt sig sitta själva med stöd. Men det kanske de flesta 8 veckors bebisarna klarar, bara inte de jag kommit i kontakt med, vad  vet jag.
    Ja jo, det räknas säkert som en nyfödd men eftersom bebisen redan är 2 månader så skulle JAG prova en bakåtvänd stol. Det är ju inte särskilt lång tid kvar tills man bör byta. Men, som jag redan skrivit, hittar man ingen stol som bebisen sitter bra i så finns det ju inga andra alternativ än att köpa ett babyskydd ändå. Men jag hade provat bakåtvända stolar i första hand.

Man kan byta innan barnet kan sitta, men det kräver ju att stolen funkar för det. T.ex Britax Hi-way är godkänd från nyfödd. 
Svar på tråden BRIO Primo till stor bebis?