• Anonym (jeal)

arvsrätt?

hej, min far är avliden sen några år tillbaka.min mor bor kvar i huset..om hon säljer huset, måste hon lösa ut min del efter min far eller kan hon sälja å göra vad hon vill utan att blanda in mej..någon som vet?har nämligen hört olika versioner..

• Svar på tråden arvsrätt?
  • Anonym (XXX)

Din mor behöver inte lösa ut dig, du får ditt arv när hon dör. 

• Anneli69

Då din far avled gjordes en boupteckning. Vid denna kan barn välja att ta ut sitt arv. Ibland finns det testamente skrivet där man vill att den efterlevande sitter i orubbat bo. Om ett av barnen vill ha ut sitt arv i samband med detta så finns det möjlighet att få det. Dock är jag tveksam till att du idag kan begära ut ditt arv om din mor säljer huset, eftersom du vid boupteckningen inte begärt detta. 

Om frågan är angelägen så tycker du ska ta kontakt med  en jurist i frågan.   

• Anonym (XXX)
    Anneli69 skrev 2013-08-12 18:06:14 följande:

Då din far avled gjordes en boupteckning. Vid denna kan barn välja att ta ut sitt arv. Ibland finns det testamente skrivet där man vill att den efterlevande sitter i orubbat bo. Om ett av barnen vill ha ut sitt arv i samband med detta så finns det möjlighet att få det. Dock är jag tveksam till att du idag kan begära ut ditt arv om din mor säljer huset, eftersom du vid boupteckningen inte begärt detta. 

Om frågan är angelägen så tycker du ska ta kontakt med  en jurist i frågan.   

Man har alltid rätt att sitta kvar i orubbat bo, om man varit gifta. Det behövs inget testamente för det.
  • Anonym (jeal)

okej..nä för de va nån som sa att jag hade rätt till en viss del om hon sålde huset..bara undra om nån visste..vet ej med boupptäckningen..kommer inte ihåg..men självklart så sitter hon säkert i orubbat bo..menar ju om hon säljer detta bo =)
    kan hon då sätta sprätt på alla pengar, även dom som igentligen va mitt arv i detta hus från min far..hoppas ni förstår min röriga formulering

• Anonym (sprätt)
    Anonym (jeal) skrev 2013-08-12 18:10:00 följande:
    okej..nä för de va nån som sa att jag hade rätt till en viss del om hon sålde huset..bara undra om nån visste..vet ej med boupptäckningen..kommer inte ihåg..men självklart så sitter hon säkert i orubbat bo..menar ju om hon säljer detta bo =)
    kan hon då sätta sprätt på alla pengar, även dom som igentligen va mitt arv i detta hus från min far..hoppas ni förstår min röriga formulering

Din mor har rätt att sätta sprätt på alla pengar om hon vill.
  • Anonym (jeal)

oki, ja de hjälper säkert hennes nya gubbe henne med  ;)

• Anonym (XXX)
    Ja hon kan sätta sprätt på alla pengarna.

Vad gäller begreppet orubbat bo så brukar man med detta avse den situationen där den efterlevande av två makar ärver allt efter den först avlidne. Makar utan barn eller makar som enbart har gemensamma barn sitter kvar i så kallat orubbat bo. De ärver enligt lag allt efter varandra och först när de båda gått bort får deras arvingar ut sitt arv.
  • Anneli69

Sorry, blev fel i tänket där gemensamma barn äver vid båda föräldrarnas bortgång. Om inte det finns testamente. Dock så är det som jag tänkte med särkullbarn- de kan få ut sin ärvsrätt innan. _

• Anonym (jeal)

jag är enda barnet =)

• Anonym (p)
    Det är hennes del av det gemensamma huset, plus hennes arv efter honom. Du får ditt, det som är kvar, när hon går bort.
    Anonym (jeal) skrev 2013-08-12 18:14:09 följande:
    oki, ja de hjälper säkert hennes nya gubbe henne med  ;)
    Hon får göra vad hon vill med sina pengar, och saker.

• Anonym (XXX)
    Anneli69 skrev 2013-08-12 18:20:37 följande:

Sorry, blev fel i tänket där gemensamma barn äver vid båda föräldrarnas bortgång. Om inte det finns testamente. Dock så är det som jag tänkte med särkullbarn- de kan få ut sin ärvsrätt innan. _

Stämmer, särkullsbarn har rätt att få sitt arv genast.
  • Anonym (jeal)

ok =)..tack för alla svar..har jag lite mer koll

• ledsen själ

Hej, min mor dog för fyra år sedan och efterlämnade en bostadsrätt som såldes.
    Vi är fyra syskon, en av syskonen har förskingrat mammas pengar från hennes bank konto innan hon dog,
    hur gör man med  arvs fördelningen då???  Någon som vet?

Svar på tråden arvsrätt?