• Skakis

Läxor på sommarlovet?

Jag kan inte minnas att vi någonsin hade läxor över sommarlovet och undrar nu över hur det ser ut för era barn.

Min dotter ska börja trean nästa vecka och har fått tre stora matteläxor över sommarlovet som krävt många långa timmar över böckerna för att vi ska hinna färdigt.

Har ditt barn läxor över lovet och vad isåfall? 

• Svar på tråden Läxor på sommarlovet?
  • Schack73

Min son ska börja 1:an och fick som läxa att skriva ett vykort till fröken över sommaren.

• Philippa

Om barnet ligger efter är det väl bra att fixa det under lovet?

• Skakis

Självklart är det bra att hålla igång hjärnan under sommaren men om barnet inte ligger efter med något då?

Mitt barn är i fas med skolarbetet men har matteläxor som täcker för hela vårterminen.... Jag var mest nyfiken på hur det ser ut på andra skolor. Om det är vanligt att man får lägga ner så mycket tid på sommarlovet. Jag vill inte att min chef skickar med mig pappersarbete under semestern nämligen. 

• Mineralvatten

Om man går i sommarskola eller ligger efter så är den bittra sanningen att man får ta igen det på lovet.
    vänta bara tills han börjar gymnasiet, jag hade inte ett enda ledigt lov eller helg. alltid var det något som skulle göras.

• Skakis

Men hon ligger ju inte efter och går inte i sommarskola. Detta är något som hela klassen fått i uppgift under sommaren. Och syftet var att få veta hur det ser ut i andra skolor. Barn som ligger i fas med skolarbetet får stora matteläxor under sommarlovet.

• Philippa
    Skakis skrev 2013-08-12 11:06:50 följande:
    Men hon ligger ju inte efter och går inte i sommarskola. Detta är något som hela klassen fått i uppgift under sommaren. Och syftet var att få veta hur det ser ut i andra skolor. Barn som ligger i fas med skolarbetet får stora matteläxor under sommarlovet.

Fråga ditt barns lärare vad som är syftet så kanske du förstår?
  • Deo volente

Dåligt. Sommarlov är en tid för vila ifrån skolarbete.
    Har inga skolbarn men har aldrig själv haft några läxor över sommarn.

• GossipGirl

Låter ju apjobbigt. Det bästa som fanns (..finns) var ju att gå på sommarlov och vila skallen!
    Fråga läraren vad syftet var. 

• umm abdilleh

Tycker inte det är nåt fel med läxor under lov, snarare bra, då skolbarn i Sverige blir allt latare

• Skakis
    umm abdilleh skrev 2013-08-12 12:53:30 följande:
    Tycker inte det är nåt fel med läxor under lov, snarare bra, då skolbarn i Sverige blir allt latare
    Arbetar du själv hårt på semestern? 

jag kan hålla med om lovet kanske är lite väl långt men jag uppskattar inte läxor som ett tvång över ledighet. 
  • sextiotalist

Det är nog mycket ovanligt, vi hade inga läxor under sommarlovet, min sambos barn hade det inte, och inte min tonåring.

umm abdilleh skrev 2013-08-12 12:53:30 följande:

Det där med lättja får stå för dig, men nu när min tonåring lämnat högstadiet så kan jag lugnt säga att han ägnade mer tid åt skolan än jag någonsin gjorde under högstadiet. Det var inte att komma i kapp, utan en massa uppgifter som krävde massor av tid hemma.

Sedan finns det lata barn också, men det fanns det även när jag gick i skolan.

Jag skulle nog säga att hela högstadiet var mer krävande än när jag gick skolan på 70-talet.    
  • JazzKermit

Läxor över sommaren när man är så liten låter helt sjukt tycker jag. Läraren tycker kanske att det är för lite tid vikt till matten

• JazzKermit

Oj... I skolan? Prata med rektor tycker jag och se ifall han/hon vet om att det förek

• JazzKermit

(Sorry, min telefon är knäpp!) Eh, rektor kanske inte vet om att det förekommer! Tycker generellt att skolarbetet ska göras i skolan och inte hemma.

• korfu08

TS har jag aldrig varit med om, och om man inte ligger efter på sommarlovet så tycker jag inte att man skall ha tre tunga matteläxor på sommarlovet i så ung ålder, jag tycker man skall vila ut, det blir tufft ändå sen på högstadiet.

Svar på tråden Läxor på sommarlovet?