• Anonym (Undrar..)

Byta dag ibland för umgänge? Behöver svar snabbt!

Har en fråga angående barnets umgänge med sin pappa. Pappan träffar sitt barn varje söndag och vill byta till lördagar "ibland" för att han då går på fester och spelar ibland. Han säger då han vill byta för att han vill hinna sova mer än typ 5 tim. Saken är ju den att det är självvalt, det är ju inte hans riktiga jobb samt man måste ju inte festa stenhårt och då klarar man sig lätt på 5 tim sömn någon gång då och då. Jag sover i princip aldrig mer än 5-6 tim och jag överlever ju.

Jag vet att det i slutändan handlar mest om att han vill kunna festa fullt ut utan att han säger det rakt ut. Det har varit mkt strul tidigare för ett tag sen med umgänget, vill byta tider och dagar etc. och jag är så trött på detta. Det är väl en sak om man ska på begravning, någon som gifter sig eller det gäller ett "riktigt jobb" och vill byta dag. Jag vet ju att går jag med på att byta ibland kommer det förmodligen bli en jävla röra med vilken dag man ska ses och sen ändringar att man ska ses på söndagen iaf för att sedan ses på lördagen. Jag vet ju hur han funkar. Sen vet jag inte riktigt om han menar att han vill ses båda dagarna (lör och sön) när han kan men då kommer det ju låta sen att "vi sågs ju idag så gör inget att vi ses imorrn" etc.) Vi hade tidigare 2 dagar i veckan, en vardag och en söndag och det slutade precis så). Vill han träffa barnet mer är jag positiv till det men tycker då att en vardag hade varit bättre än båda helgdagarna, annars kan jag ju aldrig själv planera några aktiviteter. Barnet är också otroligt rutinbundet och att byta ut vissa dagar hit och dit bäddar för strul..

Saken är den att umgänget sker med min närvaro pga missbruk från pappan sida (även om han inte är påverkad vid tillfälle för umgänge) och rek. från soc. (som jag pratat med anonymt).

Jag har ensam vårdnad.

Vad säger ni, borde jag gå med på att låta han byta dessa ggr han nu ska "spela"? det lär knappast bli nån gång i halvåret med tanke på att han lär dra till med det så fort han vill festa... så det lär hända minst 2 ggr i mån iaf. Kan det ligga mig i fatet om jag inte går med på det och istället erbjuder en till vardag? Jag vill som sagt inte behöva planera hela våra helger efter hur han nu känner för att festa.. Jag är absolut inte emot umgänge utan snarare tvärtom men utan strul! Därför känns en till vardag mer lämplig samt att jag slipper sitta som ett frågetecken varje helg och inte kunna planera in något.

• Svar på tråden Byta dag ibland för umgänge? Behöver svar snabbt!
  • Anonym (...)

Kanske bättre att byta permanent till lördag för att pappan lär ju alltid vara bakis på söndagar. Han lär knappast ändra sina vanor för barnets skull så det är kanske bäst att ha umgänge när han är opåverkad och icke bakis. 

• Anonym (Undrar..)
    Anonym (...) skrev 2013-08-11 20:20:19 följande:
    Kanske bättre att byta permanent till lördag för att pappan lär ju alltid vara bakis på söndagar. Han lär knappast ändra sina vanor för barnets skull så det är kanske bäst att ha umgänge när han är opåverkad och icke bakis. 
    Går inte att byta permanent till endast lördag eftersom han har fler barn som han träffar den veckodagen..
  • Anonym (Undrar..)

Någon?

• Anonym (why)
    Anonym (Undrar..) skrev 2013-08-11 20:21:40 följande:
    Går inte att byta permanent till endast lördag eftersom han har fler barn som han träffar den veckodagen..
    Men vore det inte bra för ert barn att träffa sina syskon då?
  • Anonym (Undrar..)
    Realista skrev 2013-08-11 20:42:04 följande:
    Byt umgängesdag
    menar du till lördag då? Det går ju inte eftersom han har andra barn han träffar då som heller inte bor hos honom.. Byte till en veckodag skulle han nog inte vilja själv eftersom om det var den enda dagen de skulle ses så skulle det bli för lite tid tillsammans för dom.
  • Anonym (Undrar..)
    Anonym (why) skrev 2013-08-11 20:53:41 följande:
    Men vore det inte bra för ert barn att träffa sina syskon då?
    Jo hade så varit fallet hade det självklart varit bra. Han har däremot inte syskon hos sig heller och de bor långt borta och han åker då dit för umgänge..
  • Vessla

Ser du inga problem med att byta dag då och då skulle jag, om jag var du, be honom att skriftligen komma med ett förslag på byte, låt oss säga två till fyra veckor innan det skall bli av dvs. låt han planera och komma med ett förslag - kolla om det är möjligt och bekräfta. Då ni under en längre tid (?) träffats på söndagar så tordes det ses som en muntlig överenskommelse och att det är så det skall vara i normalfallet, hör han inte av sig i tid och att hans byten skulle påverka barnets vardag hos dig negativt kan du hävda att umgänget skall ske på söndagar som vanligt.

Flexibilitet gynnar oftast alla, men det gäller att vara tydlig med hur det skall gå tillväga, det är fler än han som måste kunna planera sin vardag.  

• Anonym (Undrar..)
    Vessla skrev 2013-08-12 11:03:57 följande:
    Ser du inga problem med att byta dag då och då skulle jag, om jag var du, be honom att skriftligen komma med ett förslag på byte, låt oss säga två till fyra veckor innan det skall bli av dvs. låt han planera och komma med ett förslag - kolla om det är möjligt och bekräfta. Då ni under en längre tid (?) träffats på söndagar så tordes det ses som en muntlig överenskommelse och att det är så det skall vara i normalfallet, hör han inte av sig i tid och att hans byten skulle påverka barnets vardag hos dig negativt kan du hävda att umgänget skall ske på söndagar som vanligt.

Flexibilitet gynnar oftast alla, men det gäller att vara tydlig med hur det skall gå tillväga, det är fler än han som måste kunna planera sin vardag.  
    Han kallar sig gärna flexibel. Att han ska höra av sig 2 - 4 veckor innan bytet i sådana fall skulle ske, kan jag ju glömma. Det lär komma max några dagar innan med motiveringen att han inte fått veta något tidigare. Jag skulle absolut tycka att byta då och då var okej om vi fick veta det i god tid i förväg så jag kan planera vad vi ska göra. Jag har tidigare bytt väldigt många dagar, tider, stannat kvar hemma och väntat trots förseningar etc. Har ställt in saker som vi ska göra för att han ska kunna byta dagar tidigare. Jag är dock rätt less på att vara för flexibel, eftersom det gör sonen mer orolig när jag aldrig kan säga säkert hur umgänget ska bli. (Enormt behov av förberedelse och rutiner vilket inte bara är mitt "påhitt").

Men det var ändå ett väldigt bra förslag!
  • Vessla
    Anonym (Undrar..) skrev 2013-08-12 19:51:13 följande:
    Han kallar sig gärna flexibel. Att han ska höra av sig 2 - 4 veckor innan bytet i sådana fall skulle ske, kan jag ju glömma. Det lär komma max några dagar innan med motiveringen att han inte fått veta något tidigare. Jag skulle absolut tycka att byta då och då var okej om vi fick veta det i god tid i förväg så jag kan planera vad vi ska göra. Jag har tidigare bytt väldigt många dagar, tider, stannat kvar hemma och väntat trots förseningar etc. Har ställt in saker som vi ska göra för att han ska kunna byta dagar tidigare. Jag är dock rätt less på att vara för flexibel, eftersom det gör sonen mer orolig när jag aldrig kan säga säkert hur umgänget ska bli. (Enormt behov av förberedelse och rutiner vilket inte bara är mitt "påhitt").

Men det var ändå ett väldigt bra förslag!
    Du främjar umgänget mellan förälder och barn genom att vara flexibel, jag kan inte se att någon (familjerätten, sociala eller tingsrätten) skulle tycka att framförhållning med två-fyra veckor är något konstigt. Utifrån mitt synsätt lägger du bollen hos den andra föräldern och valet är dennes, det är upp till den andra föräldern att ta reda på och planera för sin egen skull och sitt barn. 

Jag tycker det är fel att du vid upprepade tillfällen ska avboka eller inte kunna boka saker för att du inte vet vad som kommer att ske likaså är jag utifrån det du skriver om barnet helt övertygad om att barnet skulle va mer trygg med att faktiskt veta när och hur han kommer se den andra föräldern.  

Att vara flexibel innebär inte att lägga sina planer i någon som inte kan planera´s händer.  
Svar på tråden Byta dag ibland för umgänge? Behöver svar snabbt!