Byta dag ibland för umgänge? Behöver svar snabbt!
Har en fråga angående barnets umgänge med sin pappa. Pappan träffar sitt barn varje söndag och vill byta till lördagar "ibland" för att han då går på fester och spelar ibland. Han säger då han vill byta för att han vill hinna sova mer än typ 5 tim. Saken är ju den att det är självvalt, det är ju inte hans riktiga jobb samt man måste ju inte festa stenhårt och då klarar man sig lätt på 5 tim sömn någon gång då och då. Jag sover i princip aldrig mer än 5-6 tim och jag överlever ju.
Jag vet att det i slutändan handlar mest om att han vill kunna festa fullt ut utan att han säger det rakt ut. Det har varit mkt strul tidigare för ett tag sen med umgänget, vill byta tider och dagar etc. och jag är så trött på detta. Det är väl en sak om man ska på begravning, någon som gifter sig eller det gäller ett "riktigt jobb" och vill byta dag. Jag vet ju att går jag med på att byta ibland kommer det förmodligen bli en jävla röra med vilken dag man ska ses och sen ändringar att man ska ses på söndagen iaf för att sedan ses på lördagen. Jag vet ju hur han funkar. Sen vet jag inte riktigt om han menar att han vill ses båda dagarna (lör och sön) när han kan men då kommer det ju låta sen att "vi sågs ju idag så gör inget att vi ses imorrn" etc.) Vi hade tidigare 2 dagar i veckan, en vardag och en söndag och det slutade precis så). Vill han träffa barnet mer är jag positiv till det men tycker då att en vardag hade varit bättre än båda helgdagarna, annars kan jag ju aldrig själv planera några aktiviteter. Barnet är också otroligt rutinbundet och att byta ut vissa dagar hit och dit bäddar för strul..
Saken är den att umgänget sker med min närvaro pga missbruk från pappan sida (även om han inte är påverkad vid tillfälle för umgänge) och rek. från soc. (som jag pratat med anonymt).
Jag har ensam vårdnad.
Vad säger ni, borde jag gå med på att låta han byta dessa ggr han nu ska "spela"? det lär knappast bli nån gång i halvåret med tanke på att han lär dra till med det så fort han vill festa... så det lär hända minst 2 ggr i mån iaf. Kan det ligga mig i fatet om jag inte går med på det och istället erbjuder en till vardag? Jag vill som sagt inte behöva planera hela våra helger efter hur han nu känner för att festa.. Jag är absolut inte emot umgänge utan snarare tvärtom men utan strul! Därför känns en till vardag mer lämplig samt att jag slipper sitta som ett frågetecken varje helg och inte kunna planera in något.