• Agnes01

Missat ppiller

Hej! Jag upptäckte ikväll (fredag) när jag skulle ta mitt ppiller att jag glömt ta gårdagens (torsdag). Tidigare ikväll hade jag sex, utan att veta att jag glömt pillret igår. Är jag fortfarande skyddad mot graviditet? (Det var det 7e pillret jag tog försent, det kan ha varit mer än 24 h sent och jag har Yaz. Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Missat ppiller
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Du måste skydda dig med kondom vid samlag eftersom du glömt ett piller mer än 24 timmar efter att det skulle ha tagits. Använd kondom  sju dagar. Och ta dina tabletter som vanligt. Eftersom du har haft samlag dagarna kring när du glömde tabletten finns en liten risk att du kan ha blivit gravid. Ta därför också ett graviditetstest efter tre veckor.

Med vänlig hälsning Jenny    

• Agnes01

Hej igen!

Nu är det över 3 månader sedan jag skrev inlägget, och jag har fortfarande inte fått någon mens. Jag har fortsatt med ppillret Yaz.
    Dagen efter samlaget tog jag ett dagen-efter-piller och jag har även gjort två negativa graviditetstest. Ett 3 veckor senare, och ett 2 månader senare. Har heller inte känt några större skillnader, mer än att jag nojar mig över att jag är gravid. 
    Finns det någon risk att jag är gravid även om testen är negativa? Och vad ska jag göra för att få mensen tillbaka?
    Tack på förhand! 

• Jenny Barnmorska

Hej!

Jag tror inte att du är gravid. Men du kanske behöver lite hjälp med att få igång mensen igen. Ring till gyn och rådgör med dem. '

Med vänlig hälsning Jenny

Svar på tråden Missat ppiller