• Caiserina

Hur slutar man med tablettmissbruket!!?

Hej alla på familjeliv som läser detta.
    Jag har under flera år missbrukat smärtstillande tabletter. Det hela började för flera år sedan då jag fick Tramadol av min mormor mot en hemsk tandvärk sedan var karusellen igång, om än sakteliga.
    Jag älskade känslan jag fick av Tramadolen och började så småningom beställa egna över nätet. Mådde såå bra på dem, all min ångest och rastlöshet försvann men när de var slut började helvetet (ont i kroppen och mådde pyton) så jag beställde nya, varje gång.
    Efter något år lyckades jag iallafall sluta med dem (detta är ca två år sedan nu).

Men har inte kunnat släppa smärtstillande helt trots detta. Pga värkproblematik har jag sedan dess fått Citodon utskrivet och trots att dessa ger mig sjukt illamående fortsätter jag äta dem i alldeles för hög dos.
    Jag vill verkligen sluta men det känns som om livet är helt meningslöst om jag inte kan "droga" mig. Då jag är drogad städar jag och fixar hemma men annars känner jag mig livlös och orolig (hur det nu går ihop).
    Min sambo stöttar mig till 100% i mitt försök att få bort allt vad piller heter ur mitt liv men han kan ju inte göra jobbet åt mig.
    Har ni några ideér eller tips och tankar som kan vara till någon hjälp?  Hur ska jag tänka, göra?
    Min hjärna vet på ett logiskt plan att detta är ohållbart i längden och jag vill ju leva ett normalt liv! Som alla andra.
    Men ibland känner jag mig helt hopplös och ger nästan upp då det känns som om jag bara faller dit igen och igen..... Känner mig som en misslyckad looser som inte klarar att sluta.....

• Svar på tråden Hur slutar man med tablettmissbruket!!?
  • Anonym (Ex missbrukare)

Det är inte många som klarar av att sluta med att missbruka tabletter själv, så du är inte en looser! Det är farligt också att trappa ned medicinen själv eller att sluta tvärt! Ta kontakt med din vårdcentral och säg att du behöver hjälp. De kan hjälpa dig vidare, ring direkt på måndag.

• Philippa

Hur hög dos citodon tar du?

• Caiserina

Ermm..har tagit ca 20 om dagen..nu har jag inte tagit några på en vecka dock men rastlösheten gör mig tokig!!!

• Philippa

Oj...! Stor risk för leverskador......

Märker inte läkaren att du vill ha nytt recept för ofta? 

• NaCl
    Caiserina skrev 2013-08-09 20:05:34 följande:
    20 tabletter alltså

Hur länge tog du 20 Citodon om dagen?!
  • Anonym (tveksam)

Var rädd om levern!

Boka tid på vårdcentralen och be om hjälp att komma ur ditt missbruk! Det är livsviktigt för dig!

• rubber soul

Ja, boka tid på vårdcentral eller eventuellt direkt till någon beroendeklinik om du har möjlighet. Där kan man få hjälp att bli av med sitt beroende. Det går, det finns bra metoder och du har viljan!

• Anonym (har varit där)

Jag har varit där du är....fast jag tog mig inte ur mitt beroende förrän efter 25 år. Började med citodon odyl som jag fick på recept av olika läkare...så småningom hittade jag en bra leverantör på nätet och efter det tog det fart ordentligt. Jag försökte sluta själv ett oändligt antal gånger....ibland cold turkey....ibland trappade jag ner...inget som fungerade i längden. Jag gav alltid efter för suget till slut. Jag insåg ändå på ett ganska tidigt stadie att jag var narkoman, preparaten jag tog var alla narkotikaklassade. Jag tänkte att det var fullständigt omöjligt för mig att söka hjälp för mitt beroende i närheten av var jag bodde pga mitt arbete. Jag jobbade bland annat med narkomaner och deras barn!! Skammen var förödande och min hemlighet kändes nattsvart. 
    Efter ca 25 år orkade jag inte längre....jag försökte ta mitt liv vid två tillfälle. Som du förstår överlevde jag. Efter andra försöket krävde min familj ( man och två vuxna barn) att jag sökte hjälp. Jag vände mig först till vårdcentralen...blev skickad till psyk.akut...som skickade mig till ett beroendecentrum. Så hamnade jag där jag under så lång tid trott att jag skulle dö av skam om jag hamnade. Jag blev antagen till ett läkemedelsavgiftningsprogram som varade i fem månader. När jag kom dit tog jag 250 mg stilnoct om dygnet. Citodon hade jag inte tagit på ett tag då, men sista gången jag tog det tog jag 40 tabletter om dygnat. Efter nertrappningen valde jag att gå in på ett behandlingshem, där stannade jag i nästan ett halvt år.....dessa besluten är de bästa besluten jag tagit i hela mitt liv!! Idag jobbar jag med mitt gamla jobb...och idag älskar jag det och det känns bättre än någonsin. Jag lever ensam, för det har jag valt att göra....jag lever dessutom i tolvstegsprogrammet och går på NAmöten flera gånger i veckan. Det känns som jag har fått en andra chans och jag är så otroligt nöjd med mitt drogfria liv, så jag har inte riktigt ord för att beskriva det. Det här var min väg ut ur tablettberoendet....om du kan hitta något i det jag berättat som du kan ha nytta av så......Massor av lycka till och massor av styrkekramar. Det är otroligt svårt att lägga av på egen hand....och att be om hjälp är svårt...men det är värt det tusen gånger om!!! 

• illan

Det första jag skulle råda dig att göra är att åtminstone sluta med just citodon. Kan du inte sluta tvärt just nu så byt iaf missbruk, t.o.m. heroin (i rimliga doser) är nyttigare än 20 citodon om dagen. Tänk på att det inte endast är kodein i läkemedlet. 

Nummer två, som i.o.f.s. är i samband med att du slutar, alltså nu, är att ta dig till vårdcentralen för leverprover och har du inte acetylcystein hemme (acetylcystein är en expektorant "slemlösande" mot bl.a. hosta som många brukar ha hemma) så be om att få innan proverna är klara. Säg att du missbrukat citodon och fått i dig 10g+ paracetamol under en tid.

Självklart är de vanliga klyschorna bra tips vid utsättning, ex en hobbyverksamhet, förslagsvis en som du kan tjäna lite lite pengar på och då lägga mer värde i att nära projektet.

Lycka till! 

• frappa
    illan skrev 2013-08-31 12:38:57 följande:
    Det första jag skulle råda dig att göra är att åtminstone sluta med just citodon. Kan du inte sluta tvärt just nu så byt iaf missbruk, t.o.m. heroin (i rimliga doser) är nyttigare än 20 citodon om dagen. Tänk på att det inte endast är kodein i läkemedlet. 

Nummer två, som i.o.f.s. är i samband med att du slutar, alltså nu, är att ta dig till vårdcentralen för leverprover och har du inte acetylcystein hemme (acetylcystein är en expektorant "slemlösande" mot bl.a. hosta som många brukar ha hemma) så be om att få innan proverna är klara. Säg att du missbrukat citodon och fått i dig 10g+ paracetamol under en tid.

Självklart är de vanliga klyschorna bra tips vid utsättning, ex en hobbyverksamhet, förslagsvis en som du kan tjäna lite lite pengar på och då lägga mer värde i att nära projektet.

Lycka till! 
    Vi får väl hoppas TS kör cald water extraktion.
    Men TS borde väl dö med dessa doser om nu detta sker under lång tid.
    Fattar det som att det är en kvinna också, så 10g paracetamol tar nog en nära döden.
  • illan

Tänkte precis den tanken. Men fick inte känslan av att TS var en typ som körde CWE. Men vi får väll hoppas det.
    Överdrifter är ju inte precis ovanligt i sammanhang som detta, kan ju hålla tummarna för det också.

Men TS skrev ju att det gott åtminstone 5 dar efter sista intaget. Hon borde känt ganska allvarliga symptom från levertox om det vore aktuellt vill jag tycka. Aja, vi får hålla tummarna.

• frappa
    illan skrev 2013-08-31 13:29:24 följande:
    Tänkte precis den tanken. Men fick inte känslan av att TS var en typ som körde CWE. Men vi får väll hoppas det.
    Överdrifter är ju inte precis ovanligt i sammanhang som detta, kan ju hålla tummarna för det också.

Men TS skrev ju att det gott åtminstone 5 dar efter sista intaget. Hon borde känt ganska allvarliga symptom från levertox om det vore aktuellt vill jag tycka. Aja, vi får hålla tummarna.

Det får man verkligen hoppas.
    För svårt att se att man inte orsakar stora skador på levern om man nu under en tid ätit dessa mängder paracetamol.
    Är det en liten späd kvinna, så är väl det nästan så att en dos i sig kan vare en lethal dos.
    Vi får väl hoppas på en tvåmeters sugga på 200kg, så är det nog itne lika illa ;)
  • Anonym (göra såhär?)

Hej Ts, jag förstår vad du går igenom. Själv har jag ätit morfin länge för smärtor men bestämt mig för att sluta. Fick ett nedtrappningschema av min läkare och har även gjort ett själv. Det man gör med morfin iaf är att man minskar en halv tablett varannan var tredje dag, känns det jobbigt så stannar man kvar någon dag extra. Jag har iof bara tagit pga av smärtan, aldrig för att bli hög men det går inte att sluta tvärt, är inte bra för kroppen.

Gör ett schema, skriv mån-fre, börja på din maxdos, gå ner en halv tablett varannan elr var tredje dag, ha disiplin och jävlar annama.
    När jag hade gått ner till ca hälften mådde jag som sämst, fick kramper och en massa annat, fick då stesolid utskrivet som jag tar när det känns som jobbigast, men man ska vara noga med att inte byta ett missbruk till ett annat.
    Jag önskar dig lycka till och ge dej faen på att det ska gå.

Svar på tråden Hur slutar man med tablettmissbruket!!?