Låna ut saker bara för att man är utomhus?
Hej! Vu har rätt nyligen flyttat in i ett radhusområde och i inflyttningspresent av släktingar fick våran 3 åring en elbil eftersom det är fina cykel- och gångvägar utanför lägenheten (vi har själv bara gräsmatta och den funkar knappt att köra på gräs) Barnet har nu kört den utomhus vid ett tiotal tillfällen och VARENDA gång har det kommit fram ungar i olika åldrar, alltifrån 5 till 10r år och frågat om de får låna bilen. Det är ofta barn som tidigare frågat som kommer igen och mitt svar är lika varje gång: jag vill inte att någon annan än barnet kör den eftersom den är dyr att ersätta om den går sönder. Hade det varit en "billigare" leksak, fine... Men varje gång känner jag mig samtidigt så elak när jag säger nej, det känns som om jag dels låter som en snålkärring och dels att jag kanske försvårar för mitt barn att få vara med att lek..längre fram. Borde jag strunta i att låta barnet köra utomhus? (det går ju bra att köra inomhus, men då är ytan istället rätt begränsad) Eller måste jag helt enkel börja låna ut elbilen? Eller gör jag rätt i att stå på mig? För att förtydliga så är dessa barn ute själva, så det finns ingen vuxen att ta diskussionen med... Och jag känner inte riktigt till vilka föräldrar barnen hör till,, Hur har/hade ni själva gjort om ni var i en likadan situation?