• Pjåsk

Låna ut saker bara för att man är utomhus?

Hej! Vu har rätt nyligen flyttat in i ett radhusområde och i inflyttningspresent av släktingar fick våran 3 åring en elbil eftersom det är fina cykel- och gångvägar utanför lägenheten (vi har själv bara gräsmatta och den funkar knappt att köra på gräs) Barnet har nu kört den utomhus vid ett tiotal tillfällen och VARENDA gång har det kommit fram ungar i olika åldrar, alltifrån 5 till 10r år och frågat om de får låna bilen. Det är ofta barn som tidigare frågat som kommer igen och mitt svar är lika varje gång: jag vill inte att någon annan än barnet kör den eftersom den är dyr att ersätta om den går sönder. Hade det varit en "billigare" leksak, fine... Men varje gång känner jag mig samtidigt så elak när jag säger nej, det känns som om jag dels låter som en snålkärring och dels att jag kanske försvårar för mitt barn att få vara med att lek..längre fram. Borde jag strunta i att låta barnet köra utomhus? (det går ju bra att köra inomhus, men då är ytan istället rätt begränsad) Eller måste jag helt enkel börja låna ut elbilen? Eller gör jag rätt i att stå på mig? För att förtydliga så är dessa barn ute själva, så det finns ingen vuxen att ta diskussionen med... Och jag känner inte riktigt till vilka föräldrar barnen hör till,, Hur har/hade ni själva gjort om ni var i en likadan situation?

• Svar på tråden Låna ut saker bara för att man är utomhus?
  • Pjåsk

Förlåt för jobbig text att läsa och ev. stavfel. Skriver från mobil

Zaturday skrev 2013-08-08 23:53:38 följande:
    Hej! Vu har rätt nyligen flyttat in i ett radhusområde och i inflyttningspresent av släktingar fick våran 3 åring en elbil eftersom det är fina cykel- och gångvägar utanför lägenheten (vi har själv bara gräsmatta och den funkar knappt att köra på gräs) Barnet har nu kört den utomhus vid ett tiotal tillfällen och VARENDA gång har det kommit fram ungar i olika åldrar, alltifrån 5 till 10r år och frågat om de får låna bilen. Det är ofta barn som tidigare frågat som kommer igen och mitt svar är lika varje gång: jag vill inte att någon annan än barnet kör den eftersom den är dyr att ersätta om den går sönder. Hade det varit en "billigare" leksak, fine... Men varje gång känner jag mig samtidigt så elak när jag säger nej, det känns som om jag dels låter som en snålkärring och dels att jag kanske försvårar för mitt barn att få vara med att lek..längre fram. Borde jag strunta i att låta barnet köra utomhus? (det går ju bra att köra inomhus, men då är ytan istället rätt begränsad) Eller måste jag helt enkel börja låna ut elbilen? Eller gör jag rätt i att stå på mig? För att förtydliga så är dessa barn ute själva, så det finns ingen vuxen att ta diskussionen med... Och jag känner inte riktigt till vilka föräldrar barnen hör till,, Hur har/hade ni själva gjort om ni var i en likadan situation?

• Pjåsk

Men du hade fortsatt att säga nej då när ungarna kommer fram och frågar? Eller hade du sett till att bara använda den inomhus?

vickan75 skrev 2013-08-08 23:58:47 följande:
    hade varit försiktig med att låna ut just av sammaa nledning

• viseversa

Jag hade inte heller låtit andra barn låna. Bara att säga nej ts. Inget konstigt med det.

• Veliga Mamman

Hade inte heller lånat ut den och fortsatt vara ute och inte bry mig om vad de andra tycker.

• Lindsey Egot NO1

Nä jag hade inte heller lånat ut den. Vill de ha en får deras föräldrar också köpa en. Det är inte allmän gods för att det är på gården.

• Ramborg

Jag hade resonerat så här. En leksak är dubbelt så rolig om man leker med andra. Jag hade sagt till de andra barnen att de fick låna en liten stund, men sedan ska mitt barn köra igen. De får turas om med mitt barn. Och de måste vara försiktiga med den för den är en present och den är dyr.

Jämför med studsmattorna som finns överallt. Ungar leker inte särskilt länge i dem om de är ensamma. Det roliga är ju att leka tillsammans.

Elbilen är väl gjord för att lekas med. Går den sönder av normal lek ska du reklamera den. Be dina släktingar om kvittot i så fall. Går den sönder av onormal lek får det bli en försäkringsfråga. Antingen din eller föräldrarnas till barnet som haft sönder den. Men en leksak ska lekas med. Och det är väl ett utmärkt sätt att lära känna grannbarnen på?

42.
  • eliten

Jag hade sagt ja, eller jag säger ja, bor också i radhus och här vill alla prova varandras nya bilar, traktorer och allt vad det är.

Mina barn lånar ut sina saker och de vill gärna prova andras och vi lär dem att vara rädda om sakerna och fråga först.

Barnen leker tillsammans.

• Dr Mupp

Vill man inte umgås med grannarna och deras barn är radhus fel boendeform. Här lånar barnen varandras leksaker mest hela tiden, men så har vi också en underbar gemenskap med barnen och de leker tillsammans trots att de äldsta är 12 och de yngsta 3.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • EllisBell

Håller med Ramborg. Klokt skrivet!

• Gizmo
    Dr Mupp skrev 2013-08-09 07:48:31 följande:
    Vill man inte umgås med grannarna och deras barn är radhus fel boendeform. Här lånar barnen varandras leksaker mest hela tiden, men så har vi också en underbar gemenskap med barnen och de leker tillsammans trots att de äldsta är 12 och de yngsta 3.
    Vad jag förstår vill TS umgås med grannarna och deras ungar. Men inte låna ut barnets elbil, vilket är helt förståeligt! Stå på dig TS, ge inte efter på ungarnas tjat! 
  • EllisBell

Gizmo: Fast grejen när barn umgås är ju att man lånar varandras grejer...kul i längden att sitta själv i sin bil och köra runt runt utan några kompisar. Nästa gång är det TS barn som inte får låna fast alla andra barn får.

• Svansjön

Men tänk om du lånar ut bilen och barnet skadar sig/trillar av. Jag hade inte velat ha ett annat barns skada på mitt samvete. Du kanske kan säga att de får låna den men att du då vill att deras föräldrar är med. Då kanske de är försiktiga med den och ett ypperligt tillfälle för dig att lära känna grannarna.

• eliten
    Svansjön skrev 2013-08-09 14:58:26 följande:

Men tänk om du lånar ut bilen och barnet skadar sig/trillar av. Jag hade inte velat ha ett annat barns skada på mitt samvete. Du kanske kan säga att de får låna den men att du då vill att deras föräldrar är med. Då kanske de är försiktiga med den och ett ypperligt tillfälle för dig att lära känna grannarna.

Det är ju ingen racerbil direkt
  • Svansjön

Det förstår jag med men fallolyckor är den största olycksrisken som finns och det behövs ingen fart för det.

• eliten
    Svansjön skrev 2013-08-09 19:03:02 följande:

Det förstår jag med men fallolyckor är den största olycksrisken som finns och det behövs ingen fart för det.

Nä men då är det ju större snubbelrisk på att låna eller spela med någons fotboll t.ex så då kan man ju aldrig låta barnen leka med någon om man ska vara så rädd för att kompisen skadar sej.
  • Fanny b

Jag skulle vara restriktiv med att låna ut bilen. Just för att bilen kan gå sönder och om den inte kan reklameras och ett annat barn orsakat skadan på bilen, riskerar ts att själva få ersätta skadan, antingen själva eller från sitt försäkringsbolag. För det är inte säkert i sådana här fall att föräldrarna till barnet som gör sönder andras saker går med på att ersätta den. Och dels för att barn med fina leksaker kan bli utnyttjade av andra barn, som bara vill leka med dem just för denna anledning. Jag tycker därför föräldrar bör lära sina barn att de inte behöver låna ut sina saker. För om man genom att alltid uppmuntra dem till att göra det finns risken att barnen uppfattar detta som man alltid ska vara "snäll" och även låna ut sina saker till barn som inte är ens vänner.

Jag anser att på ett radhusområde kan det vara så att alla barn leker med varandra och lånar ut varandras saker, medans det också kan vara tvärtom. Men även på områden med bra gemenskap så lånar inte vuxna personer ut allting. T ex, om gemenskapen är god bland de boende på ett radhusområde kan det vara så att vuxna personer lånar ut en del av sina saker som används utomhus. Men dyra saker, som t ex nya bilar brukar generellt inte lånas ut just för att de är för dyra.  

• englasmamma86

jag hade fortsatt sagt nej och fortsatt köra den ute ! det är ert barns elbil och det är inget man lånar ut till okända barn..det är ju en annan sak om man sitter i en sandlåda och någon lånar en spade liksom ..bilen känns inte som man lämnar ifrån sig.

Svar på tråden Låna ut saker bara för att man är utomhus?