• Nim

Tycker inte om mina barns kompisar och deras familj!

For nagra manader sedan flyttade en familj in pa var gata i varat villa kvarter. Dom har, som vi, tre barn, i liknande aldrar (8,6,3). Barnen i omradet leker i varandras tradgardar och hus och ocksa ute pa gatan varje dag. Vara barn ar nu goda vanner med den har nya familjen och vill ga dit och leka varje dag. Under dom senaste manaderna har dom borjat svara och saga nya 'fula ord' som dom sager kommer fran barnen i den har familjen. Bade jag och min man har hort dom svara vid flera tillfallen. Vi vet att dom ar oroliga i skolan och ofta i konflikt med larare. Foraldrarna verkar, enligt oss, helt oansvariga och later barnen vara ute och leka sent, ater alltid godis och chips, spelar alltid tv spel/ser pa tv osv och har helt andra varderingar an vad vi har.

Vi vill inte saga nagot till vara barn men upplever detta som ett stort problem. Vi vill inte att vara barn skall leka med dom alls och tycker det ar riktigt otrevligt ner dom ar hos dom och leker men tycker ocksa det ar svart att 'forbjuda' det.

Hjalp! Har nagon nagra forslag hur vi skall hantera detta?

• Svar på tråden Tycker inte om mina barns kompisar och deras familj!
  • Kaa76

Om de inte håller på med något du anser är farligt i familjen, som dina barn kan ta fysisk skada av om de är där, tycker jag det är helt fel att förbjuda era barn att gå dit.  
    Visst, barn lär av varandra och påverkas av varandra, men i slut ändan är det ni som uppfostrar dem. Jag har aldrig förbjudit mina barn att leka med någon även om jag sett att de bettet sig på ett sätt jag inte gillar då de umgåtts mycket med vissa barn. Jag tänker som så att om mina barn gör något jag tycker är fel är det för att jag som förälder inte lyckats vara tillräckligt tydlig med att det är fel och varför det är fel. 
    I slut ändan är det vi som uppfostrar våra barn och vi som är ansvariga för hur våra barn beter oss, inte deras kompisar. Jag anser att det är bättre att lära barn varför det är fel att svära och säga fula ord än att försöka undvika dem som säger dem, förr eller senare hör de ju det ändå, bättre att de redan nu får lära sig vad som är acceptabelt och vad som inte är det.  

• MadHatter

Du skriver att de alltid spelar tv-spel. Samtidigt är de tydligen ute och leker sent så det hänger inte ihop riktigt.

Det du kan göra är att tala om för föräldrarna att dina barn inte under några som helst omständigheter får äta godis annat än på lördagar (eller vad ni nu har för regel).

Du kan också prata med dina barn om svordomar och att det inte är accepterat med svordomar hos er (och förstås säga till kompisarna om de svär hos er)

Att de leker ute sent påverkar väl inte er?

• Isabelle7242

Det är helt fel att förbjuda barn att leka med med några dom har blivit vän med! Om du uppfostrar dina barn som du vill ha dom så uppfostrar dina grannar sina barn som dom vill ha dom.. Tror inte dina barn påverkas av att leka med dom:) det är som att jag skulle förbjuda min dotter leka med nån på dagis som kanske inte är som min dotter.. Så gör man inte!

• Fanny b

Jag kan tänka mig att fula ord skulle ts barn skulle kunna snappa upp fula ord från andra barn är just dessa kompisar. Så jag tror inte att man som föräldrar kan hindra detta genom att förbjuda dem att umgås med kompisar som svär. Det föräldrar däremot kan göra är prata med sina barn om varför man inte ska säga fula ord. Samma sak när det gäller att kompisarna i ts fall får äta mycket godis.  

• Lindsey Egot NO1

Ni får val prata med era barn om att NI inte accepterar fula ord. Att förbjuda barn att leka är bara korkat. Nästa gång kan någon förälder kan tycka att prettot är knäpp och högfärdig så därför får barnen inte leka med dina barn fast du tycker de barnen är helt ok. Folk tycker så mycket men att inte låta barn leka för att föräldrarna inte är som en själva är bara dumt.

• Kimmie

Tack for inlagg, framforallt Kaa.

Det hela kanns bara sa olustigt. Det ar inte bara det att familjen ar annorlunda, annorlunda ar ju inget fel, men tex harom dagen gav mamman 4 aringen chili pulver i munnen for att hon svor. Dom har en stor rottweiler hund som tydligen "ar snall bara inte nagon ror barnen", foraldrarna gapar och gormar pa barnen mest hela tiden. 11 aringen larde min 8 aring att saga "sug min k*k".

Och ang ute sent och TV spel, ar dom ute, ar dom ute sent (4 aring till 21-22) och ar dom inne ar dom konstant framfor en skarm av nagot slag.

Det ar latt att saga att det ar korkat att forbjuda barn att leka med andra men jag maste erkanna att det inte kanns sa dar jatte kul nar ens egna barn umgas med dom eller gar dit for att leka.

• Kimmie

Forlat, detta inlagg blev under en annan signatur av nan anledning!

• Kaa76

Jag kan förstå att det känns olustigt när barnen är där, absolut. Just när vuxna människor är utåtagerande (skriker, gormar, gör sådant som med chili pulvret) gör det inte bara de egna barnen oroliga utan även omgivningen, kanske för att det lite signalerar att de inte har läget helt under kontroll (och vi är ju ofta lite oroliga för det som vi inte kan förutse.) 

Jag är, som jag skrev innan, helt emot att man förbjuder sina barn att umgås med andra barn om där inte finns någon direkt risk för att de far illa (typ missbruk, en fysiskt farlig miljö osv.)  Men kanske kan du försöka få barnen att ses mer hos er i stället? Hos er gäller ju era regler och barn brukar vara bra på att anpassa sig.
    Sedan kan ni kanske uppmuntra andra kompis kontakter? Finns det andra barn era barn gärna umgås med? Om det gör det kanske du kan låta dina barn ta med en sådan kompis när ni gör något roligt, eller bjuda in just det barnet när ni hittar på något speciellt hemma och på olika sätt försöka stärka de kompiskontakter som känns mer positiva. Tror det är både effektivare och enklare att styra sitt barns umgänge lite med uppmuntran och roliga saker än med förbud.  

• just det

men, det är ju inte ok att straffa barnet med att hälla chilipulver i munnen för att det svor! Det verkar ju som att de brister lite i sina roller... stackars barn

• Lindsey Egot NO1
    just det skrev 2013-08-11 12:51:34 följande:

men, det är ju inte ok att straffa barnet med att hälla chilipulver i munnen för att det svor! Det verkar ju som att de brister lite i sina roller... stackars barn smile4.gif

Min mamma fick svartpeppar samt äta stekt salt sill om hon var olydig. Men detta var på 50-60 talet. Hon var bara olydig en enda gång i sitt liv. Men visst är det taskigt.
Svar på tråden Tycker inte om mina barns kompisar och deras familj!