Hur länge smittar magsjuka??
Ja just som frågan lyder..... Sambon fick magsjuka på söndag eftermiddan... Jag och sonen är friska en så länge..... När är man "säker" så att säga????
Ja just som frågan lyder..... Sambon fick magsjuka på söndag eftermiddan... Jag och sonen är friska en så länge..... När är man "säker" så att säga????
Ungefär 2 dygn efter att man blivit frisk.
HELT säker kan man nog vara efter 1v.
Men annars BRUKAR det smitta ganska fort-1-2dygn.
48 timmar brukar man säga, men sen är det ju så att din sambo är smittsam så det är inte förrän han är symtomfri i 48 timmar som man säger att han är frisk. Alltså kan han smitta er vid ett senare tillfälle än just den dagen han blev sjuk.
Men eftersom magsjuka är väldigt smittsamt så brukar man få det ganska snabbt själv också om man är mottaglig för viruset.
Hoppas ni slipper det!!!
Smittan kan finnas kvar i bostaden i ca:2 veckor. Kläder som legat framme ska tvättas. Viruset kan också sitta i gardiner har jag läst.
Ja om man bor tillsammans brukar det smitta fort (1-3 dagar), men jag vet att det har hänt att det går en vecka emellan. Men det är inte lika vanligt. Fortsätt vara noga med hygienen och städa och skura!!
Jobbar på lasarett där vinterkräksjukan härjar mer eller mindre varje år. Vi får ju noggranna instruktioner från Infektionsläkarna hur man ska hantera smittspridning, och det som Kakan77 skriver om har jag aldrig hört talas om.
Framförallt är det ju viktigt med handhygien, ett tips är att ha handsprit hemma som man kan köpa på apoteket.
På denna länken kan ni läsa mer om virusen:
www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx
smulan76:har tidigare jobbat inom vården några år och det verkar som vi får olika information. Självklart kan man inte isolera sig i flera veckor om en i familjen har haft magsjuka. MEN man ska vara medveten om att viruset kan finnas kvar i bostaden i några veckor då exempelvis i kläder som legat framme.
kakan
Visst finns det mycket olika info, sen finns det ju så många olika sorters virus också och det är väl säkert också olika smittsamt. Men det är ju aldrig fel att vara på den säkra sidan!
Upp till 72 h om det är vinterkräksjukan har jag läst.
Hur gick det förresten, klarade ni er?
Viktoria74 Vi klarade oss . Jag har spyfobi=/
knasdator