• Thisdream

tidigare läkare misstänkte pco, men nu vill de inte hjälpa.

Jag har haft en del problem med cystor på äggledarna eller äggstockarna, när jag va inne sist sa gyn doktorn att hon såg via VUL att jag hade en tendens till PCO, men att jag skulle kontaka annan läkare för att kolla upp det riktigt, jag har haft väldigt mycket senaste tiden så jag har inte tagit tag i det pga flytt, renovering nytt jobb osv. 

Nu vill jag och min sambo skaffa barn, ( visserligen bara varit tillsammans i snart 6 månader) så ploppade det upp i huvudet att jag kanske borde gå och kolla upp det här på riktigt, så vi inte "kämpar" i onödan. Och för att jag bara så väldigt gärna vill veta, kunna släppa den tanken om fallet inte är så, eller få hjälp?.. 

Så jag va på Vårdcentralen idag och förklarade allting , men hon säger att man måste ha varit tillsammans i 1 år innan man kan få en remiss till gyn, men jag förklarade att jag läst här på familjeliv någonstans för ett tag sedan att det va någon som misstänkte PCO och hon fick kolla upp det trots att de inte varit tillsammans i ett år för att OM nu PCO fanns där så "fanns ju redan problemet" och då kunde man få hjälp med en gång.. Och eftersom att en läkare redan innan har sagt att det finns en risk, så är det väl klart att jag vill kolla upp det?, annars hade jag aldrig haft funderingar på att jag faktiskt kan ha PCO. 

Är det någon som har varit med om samma sak?. Lyckats få hjälpt trots att man inte varit tillsammans så länge ?.

Men min mens cykel är regelbunden, 29 dagar och mens 5 dagar med rikliga blödningar. Jag har aldrig kännt av ÄL och har testat ÄL stickor men aldrig fått "fullt" utslag och jag har även inskaffat donnatest men heller aldrig sett att jag har ÄL där heller. Jag har länge försökt tyda mitt sekret men jag har mycket flytningar och jag har jätte svårt att se skillnad. Jag vet inte om man kan ha mens fast utan ÄL ?.. 

VÄLDIGT tacksam för svar eller om någon kan ge mig nått råd , eller känner igen detta?.  

• Svar på tråden tidigare läkare misstänkte pco, men nu vill de inte hjälpa.
  • BusJohanna

Kolla privat! De är trevligare och det går fortare.
    Jag gick till Linnékliniken i Uppsala men det finns säkert på fler större orter om Uppsala är för långt.

Jag kontaktade dem först i maj förra året och de bad om ursäkt att de inte kunde fixa ngn tid förrän i september pga semestertider! Haha skulle vilja se det på landstinget
    Annars tror jag de har en garanti på tre veckor.

Jag hade ganska regelbunden mens men långa cykler och tveksam om jag hade ägglossning.
    Jag fick testa pergotime för att främja äggens utveckling typ.
    Funkade och vi väntar barn i December.

• FruSen

Jag fick hjälp med pergotime direkt det konstaterats att jag hade PCO. Jag ringde gyn då jag var trött på att ha så oregelbundna menstruationer utan att veta oraken (det kunde gå månader mellan, ibland hade jag menas 2 ggr på ett halvår tex) och när jag träffade läkaren nämnde jag bara att vi även försökte bli med barn. Fick pergotime direkt läkaren ställt diagnos. 

• FruSen

Läste tycärr inte hela ts, ser nu att du har regelbunden mens. Tänkte att det kan ju vara en sak att få det konstaterat om du har andra problem framför det att du vill bli gravid. Jag fick liksom en tid direkt, det var ingen som frågade mig hur länge jag varit tillsammans med mannen osv. Nämde öht inget sånt när jag bokade mitt besök på gyn, jag ville helt enkelt undersöka varför jag hade så oregelbunden mans. Efter en hel del googlande innan "visste" jag nästan att det borde vara pco vilket ju stämde. 

Har du andra besvär såsom akne/behåring etc? Kanske kan fungera att få tid för att konstatera diagnos om man nystar i det från ett annat håll så att säga.  

• FruSen

Behövs förresten en remiss från vc till gyn? Jag ringde gyn/kvinnokliniken i min stad direkt utan remiss. 

• Thisdream

FruSen : ja tydligen behövde jag det, för jag kontaktade först mödravården då jag inte visste vart jag skulle vända mig.. De sa att jag skulle till VC, så ringde VC, i telefonen sa de att de bokade in mig för en tid för att jag sedan skulle få en remiss till GYN i Kalmar..

och Nu för en stund sedan ringde läkaren på VC upp mig och sa att jag få en remiss till GYN iallafall, hon sa " ja ni har ju försökt i 1½ år så då kan jag fixa remiss " .. Hon måste hört fel innan idag , för jag sa 6 månader .. Men Jag är glad över min remiss, men jag förstår inte heller varför dom måste fråga hur länge man vart tsm med partnern.. Jag menar, kul att gosa i typ 2 år ( som hon sa först) och sen få en remiss till GYN för att bekräfa det man tror.. Jag hade ju aldrig anat eller funderat på att jag kan ha PCO om inte doktorn som undersökte mig på akuten sagt att hon tyckte att det såg ut som det.. 

Ja jag har aldrig förrut haft problem finnar öht , men nu har jag alltid finnar och sånt tråkigt.. när den ena försvinner dyker de upp 3 andra lixom.. Men ingen extra behåring eller så, vilket är ganska skönt .. 

FruSen skrev 2013-08-07 14:12:10 följande:
    Behövs förresten en remiss från vc till gyn? Jag ringde gyn/kvinnokliniken i min stad direkt utan remiss. 
     ja tydligen behövde jag det, för jag kontaktade först mödravården då jag inte visste vart jag skulle vända mig.. De sa att jag skulle till VC, så ringde VC, i telefonen sa de att de bokade in mig för en tid för att jag sedan skulle få en remiss till GYN i Kalmar.. 

och Nu för en stund sedan ringde läkaren på VC upp mig och sa att jag få en remiss till GYN iallafall, hon sa " ja ni har ju försökt i 1½ år så då kan jag fixa remiss " .. Hon måste hört fel innan idag , för jag sa 6 månader .. Men Jag är glad över min remiss, men jag förstår inte heller varför dom måste fråga hur länge man vart tsm med partnern.. Jag menar, kul att gosa i typ 2 år ( som hon sa först) och sen få en remiss till GYN för att bekräfa det man tror.. Jag hade ju aldrig anat eller funderat på att jag kan ha PCO om inte doktorn som undersökte mig på akuten sagt att hon tyckte att det såg ut som det.. 

Ja jag har aldrig förrut haft problem finnar öht , men nu har jag alltid finnar och sånt tråkigt.. när den ena försvinner dyker de upp 3 andra lixom.. Men ingen extra behåring eller så, vilket är ganska skönt .. 

• Thisdream

Oj vad konstigt det blev där uppe, är ny på sidan och vet inte vad jag lyckades med..

Men när jag ringde och även när jag va på VC idag sa jag bara att jag ville kolla upp det..  nämnde sen att vi även ville bli med barn.. Men då var det precis som att allt förändrades på något vis.. :S det va då de började fråga mig hur länge jag och sambon vart tsm osv.. 

• BusJohanna
    Ljug då och fortsätt säga 1,5 år. Tror alla landsting har som policy att man måste ha försökt i minst ett år.
  • Pinot noir

Jag har pco men inte de klassiska tecknen. Jag har ingen övervikt, ingen extra behåring, oregelbunden cykel eller pco på mammas sida släkten.
    Jag har däremot ingen naturlig ägglossning, regelbunden mens, pco på pappas sida släkten(jag vet att det sägs att man får det från mamma men det är för många på pappas sida för att det ska vara slump) hormonnivåerna i blodet är/var pco-nivå. Att testosteronet är högre än östrogenet eller liknande. 
    Det var iaf inte uppenbart att jag hade pco och de trodde inte det först men sen när de analyserat mig på insidan så drogs den slutsatsen.
    Så visst kan du ha pco trots regelbunden cykel, och visst kan du få mens utan att ha ägglossning.  

• FruSen

Jag har enligt proverna väldigt höga testosteronnivåer men är så ytterst tunnt fjunig på armar och ben att jag knappt behöver raka benen. Ingen tillstymmelse till extra behåring, ingen övervikt heller. Under tonåren hade jag, precis som många andra, mycket finnar men nu som vuxen har jag inte... Men proverna sa något annat. 
    Dock syntes det mycket tydligt på äggstockarna och mensen är som sagt helt bananas 

• Thisdream

Nej jag tänker inte säga något om att vi bara vart tsm i 6 månader.. Jag kan inte hjälpa att hon hörde fel och jag menar , de kan ändå inte kolla upp det ?:P.. 

Okej.. Då är de ju möjligt att hon såg rätt då, att jag har PCO fast utan de klassiska tecknen enligt mig själv mer än några finnar då? :P.. Jag vill ju så gärna bara få ett svar, för ärligt talat så är det det ända jag går och funderar på, "har jag pco? och kämpar vi då i onödan" ..

Sen tycker jag ändå på nått sett att det är konstigt att de har en regel som säger att man måste varit tsm i ett år.. Jag menar, OM de finns en misstanke om pco ( jag hade ingen aning om vad de var förräns läkaren på akuten nämnde det för mig ) så tycker jag att man borde ha rätt att kolla upp det ännu tidigare, varför ska dem som lider av pco vara tvugna att vänta ett år innan man får hjälp? när andra som inte har några problem eller vad man ska säga kan skaffa barn efter 3 månader. De är ju ingen mer än en själv och sin partner som kan bestämma när man är redo att skaffa barn?. 

Jag är 22 år , och min sambo är snart  30, så vi tycker det är dags ;)

• Thisdream

Hej igen alla !

Jag tänkte bara berätta för er att igår plussade jag ett väldigt väldigt svagt + på cb test..( bim -7) Och idag (bim -6) va jag tvungen att testa igen för det igår va sååå svagt att jag trodde nästan att jag inbillade mig, och idag kom också ett + som va svagt, men starkare än igår så nu ser man utan att anstränga sig :D

Jag blev helt till mig och trodde fan inte det va sant, men frågan är nu hur jag ska göra med min remiss som så småningom kommer trilla ner i brevlådan :P haha !

• Pinot noir
    Thisdream skrev 2013-08-13 09:01:53 följande:
    Hej igen alla !

Jag tänkte bara berätta för er att igår plussade jag ett väldigt väldigt svagt + på cb test..( bim -7) Och idag (bim -6) va jag tvungen att testa igen för det igår va sååå svagt att jag trodde nästan att jag inbillade mig, och idag kom också ett + som va svagt, men starkare än igår så nu ser man utan att anstränga sig :D

Jag blev helt till mig och trodde fan inte det va sant, men frågan är nu hur jag ska göra med min remiss som så småningom kommer trilla ner i brevlådan :P haha !
    Vänta och se, dessutom är det en vecka innan beräknad mens och det är inte många som testar så tidigt, så håll tyst om det. Sen när mensen inte dyker upp och du tar ett test som är positivt så ring och berätta det. Så hade jag gjort. Beroende på när remisstiden är så hade jag väntat in i det längsta med att berätta för dem, för man vet aldrig vad som kan hända. 

Grattis till pluset!

• Thisdream

Det är sant.. jag har dock testat 4 ggr nu och ett av dem va cb digital och det tog jag idag :D fick gravid 2-3 :D 
    Men än har jag inte fått någon remiss, så jag gör nog som du säger ! Att jag väntar in i det sista innan jag avbokar den när den väl trillat ner i brevlådan :D..

Och tack så mycket :D 

• FruSen
    Thisdream skrev 2013-08-16 09:55:25 följande:
    Det är sant.. jag har dock testat 4 ggr nu och ett av dem va cb digital och det tog jag idag :D fick gravid 2-3 :D 
    Men än har jag inte fått någon remiss, så jag gör nog som du säger ! Att jag väntar in i det sista innan jag avbokar den när den väl trillat ner i brevlådan :D..

Och tack så mycket :D 
    Låter som en bra plan! 
    Och grattis och lycka till med graviditeten!!!
    Solig 
  • Thisdream

Tack så mycket :D .. Är super lycklig och kan inte riktigt tro att det är sant :)..
    Sambon är nästan gladare än vad jag är och de känner helt underbart :D ..  

• BusJohanna

Nämen grattis - snabba puckar!
    Ja vänta med att avboka ngt.
    Om remissen kommer och det är senare än din gravidvecka 12 så tycker jag att du ska vänta tills dess. Annars så sent som möjligt.
    Man vill ju inte att ngt tråkigt ska hända men det kan (har varit där) och då vill du kanske ha den där remissen iaf.

Men supergrattis och hoppas att allt går bra!!!

Svar på tråden tidigare läkare misstänkte pco, men nu vill de inte hjälpa.