För det första: vad kul att ditt barn vill gå på ridskola! Ridning är förvisso en av de dyraste sporterna och jag förstår att man som förälder utan hästkunskaper tvekar, men tro mig - ditt barn kommer älska det! Om man som familj har några tusenlappar över varje halvår tycker jag man verkligen borde låta sina barn rida.
Finns så himla mycket positivt med det. Själva ridningen är kul, men allt runt omkring är ännu roligare! Att träffa nya kompisar, hänga i stallet, åka på ridläger. Många stall brukar även ha diverse aktivitetsdagar och bjuder ibland in föräldrarna till familjedagar mm.
Man betalar en avgift till ryttarföreningen och sedan oftast en terminsavgift. En termin brukar vara ca 20 tillfällen. Har även sett att det finns en del som tar en avgift per gång och att man har ett abonnemang med en månads uppsägningstid. I början behöver man köpa ridbyxor, ridhjälm, allroundspö, handskar samt ridstövlar/skor.
Googla "Ridskolor i Stockholms län" och du får upp en lista". Sollentuna ridklubb ligger troligtvis nära er, Solna ridskola är bra. Men titta på hemsidorna, samt åk runt och kolla på ställena så hittar ni någon som verkar bra!