• pmb

white spots/lite stockning med större barn

Jag trodde man kom ifrån det här med mjölkstockning när barnet blev större, men icke! Jag fick lite stockning på ena bröstet för ett par veckor sen, och sen känns det som att det liksom aldrig riktigt går över.

Min son är snart 15 månader och ammar kvällar och nätter, jag jobbar på dagarna. För ett par veckor sen var jag plötsligt hård på ena sidan på bröstet och såg en vit prick, antar att det var en s.k. white spot. Jag petade försiktigt och lyckades ta bort den. Den stoppade inte flödet helt men tillräckligt mycket för att det skulle byggas upp mjölk och göra ont. Sen sved det lite på stället där det vita varit, men det är liksom inte svullet eller ser konstigt ut på nåt sätt, förutom att det ibland ser vitt ut igen på samma ställe.
    Jag upplever inte att det släppte helt, att det gått över helt. Sonen ammar men det känns som att han inte tömmer ordentligt, för rätt vad det är vill han byta bröst och säger jag nej, ja då vill han inte ha mer på ett tag typ. Min syster har en teori om att han i den här värmen är törstig och bara vill åt den tunnare och mer törstsläckande mjölken som kommer först. Men jag önskar bara att han kunde tömma helt och hållet!
    Det hela blir inte bättre av att han när han ska sova eller ibland på natten vill ligga på mage och amma, då ligger liksom hans haka emot mitt bröst och den smärtan...den är inte helt lätt att sova igenom så att säga ;)

Nån som har några tips? Finns det nåt sätt att få bort såna där white spots, eller att förebygga? Tror väl att jag får handmjölka ut lite (har pump men det är ju bara ena mjölkgången som krånglar), försöka få det att släppa på den vägen...

• Svar på tråden white spots/lite stockning med större barn
  • Flickan och kråkan

Jag fick en white spot med mitt mellanbarn. Jag skrev till Amningscentrum på karolinska. Här är mitt mail och deras svar:

Hej!

Mitt namn är ---- och jag är i behov av hjälp med min amning. För 2 
    veckor sedan fick jag mjölkstockning (hann aldrig bli dålig) och upptäckte en 
    vit liten prick på bröstvårtan. Fick hål på utgången och ut forsade mjölk. 
    Pumpade ur och stockningen släppte. Sedan dess har jag inte fått stockning 
    igen, men den vita pricken försvinner inte....tycker snarare att den blivit 
    lite större och tydligare. Ofta kommer mjölk ur ändå men det känns som om det 
    täpper till lätt och är dessutom ömt. Har skrapat lite och så men utan 
    framgång. Försvinner den av sig själv, eller måste man fysiskt få bort den? 
    Jobbigt när det gör ont. Ingen väldigt smärta eller så men ömt. Ammade mitt 
    första barn i 9 månader utan problem och nu är min yngsta 10 månader, så det 
    hela tog mig lite på sängen. Ammar numera oftast 2 gånger/dygn - morgon och 
    kväll. Någon enstaka gång på dagen också. Jag ammar ju inte mycket längre, men 
    hade inga planer att avsluta omgående....och vill oavsett ha en lösning.....kan 
    det bli problem senare om man inte får bort den? Tacksam för hjälp.

----------

Hej ----!
    Det som du beskriver låter som white spot, precis som du själv säger. En white spot är att det bildats en hård kristall av kalk från mjölken i kontakt med syre. Den kan så att säga bli större genom att den byggs på. Växer den till kan den, som du beskriver, täppa till en utförsgång. Det bästa är om du kan få bort den. Ett bra sätt är att då du är riktigt varm (exempelvis efter ett varmt bad) ta varm olja (lagom varm, inte så du bränner dig) och lägga på bröstet en stund. ta sedan något och försök att pilla bort kristallen. Oljan är både glidmedel och gör att du ska bli varm och avspänd så mjölkgången vidgar sig maximalt.
    Skriv gärna och berätta hur det går.
    Hälsningar
    Sofia Zwedberg & Kristin Svensson
    barnmorskor spec. amning
    Amningscentrum
    Karolinska Universitetssjukhuset Solna
  • pmb

Åh, vad intressant, tack för svar! Får bli till att ta ett bad nån dag då :)

Svar på tråden white spots/lite stockning med större barn