• Anonym (Undrande)

Skaffa p-piller

Som rubriken nämner så tänkte jag skaffa p-piller, men har aldrig haft det tidigare. Jag skulle vilja veta hur man går tillväga. Vem pratar man med för att få det, är det barnmorska eller läkare? Blir det gynundersökning? Vilka biverkningar finns det av p-piller?
    Har hört så mycket negativt om p-piller, så är lite kluven, men samtidigt så vill jag testa det eftersom det är lite bekvämare. Vilka är bäst?

• Svar på tråden Skaffa p-piller
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Du bokar en tid på barnmorskemottagningen hos en barnmorska. Ni kommer sedan tillsammans gå igenom för och nackdelar med de olika preventivmetoderna. Det finns en hel uppsjö med olika preventivmedel och genom ditt samtal med barnmorskan kommer du att få en bra bild av hur de olika metoderna fungerar och vilket som kan passa dig. Därför är det svårt för mig att svara på vilket som är bäst. Det är så många olika faktorer som spelar in.

Vid det första besöket brukar det inte bli någon undersökning, men det kan hända att det varierar i olika delar av landet. 

Det som är viktigt att veta om preventivmedel är att kroppen behöver en inställelseperiod som kan vara upp till 6 månader. Under den tiden kan det vara mycket biverkningar som sedan går över. Det brukar vara som värst de första 6 veckorna. Därför är det lönt att stå ut ett tag innan du bestämmer dig för att byta.

Bara för att et p-piller inte passar dig så kan det ändå finnas ett annat som passar bättre. Därför kan en del få prova flera olika innan de hittar rätt. Om du använder preventivmedel i många år kan det också hända att du behöver byta under livets gång eftersom du ändras och åldras och därav passar det bättre med något annat efter en tid.

P-piller har ju en del sideffekter som alla läkemedel. Två argument som övertygade mig om att p-piller faktiskt ändå är värt att satsa på är 1. Det är lika stor risk med EN oönskad graviditet som slutar med abort som att äta p-piller i 7 år.    2. P-piller kan ha en skyddande verkan mot äggstockscancer. Att äta p-piller i 7 år eller mer minskar risken för äggstockscancermed upp till 75%.

Jag hoppas att du hittar det som passar bäst för dig.

Med vänlig hälsning Jenny     

Svar på tråden Skaffa p-piller