• MalinEddie

Hur ofta leker era barn mellan 4-6 år med vänner efter förskola/fritids och på lediga dagar?

Imorgon är första dagen på förskola/fritids för våra barn. Varje dag under semestern när vi inte har varit bortresta eller har haft något utanför huset inplanerat har de lekt med andra barn i området. Ofta har vi vaknat till ringklockan och ett "hej, vill ni leka":) Nu tänker jag att det kanske lugnar ner sig lite när vi måste gå tillbaka till det vardagliga. Samtidigt märkte jag att flera av deras kompisar var redo för lek som började på förskola/fritids idag och som vanligt har vi haft huset fullt eller så har barnen lekt hos andra eller på lekplatsen tillsammans. Det var väl till viss del därför vi flyttade hit, det är barnvänligt, lekvänligt och en stor del av förskolebarnen bor i samma område. Samtidigt kan jag inte låta bli att sakna den tid då det handlade om planerade "playdates". Jag skulle dock aldrig byta ut denna spontana och oplanerade lek för det.
    Hur ser det ut för er?

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Hur ofta leker era barn mellan 4-6 år med vänner efter förskola/fritids och på lediga dagar?
  • Mercurialis

På vardagar efter förskola/fritids: i stort sett aldrig.
    På lediga dagar: utslaget över tid kanske det blir varannan-var tredje dag. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tessa76

Vardagar och helger är samma: varje dag!!
    De springer fram o tillbaka hela eftermiddagarna, cyklar, ritar, busar etc..

Där vi bor, bor det barn i varjenda hus som är leksugna, alltid och närsomhelst :)
    Värsta Bullerbyn här.. ;)

Min tjej fyller 6 i år och börjar 0-an om 2 veckor.

• cosinus

Varje dag om bara kompisarna är hemma.

Det bor galet mycket barn i området och jag har ännu aldrig varit med om att någon av mina 3 äldsta (5, 7 och 9) inte velat springa över och leka med någon kompis efter skola dagis.

Eftersom vi bor så när hinns det ju också alltid, de kan springa över för 10-15 min, även om de då vet att vi snart ska äta.

• Alexi

Min dotter är 4.5 år. Hon har haft playdates ordnade av oss med någon av kompisarna från dagis totalt fem gånger I sitt liv, från våren och framåt började det.

Dvs vi har precis börjat med sånt alltså. Någon enstaka gång har det blivit spontanlek en stund efter dagis. Men vi har inga dagiskompisar på vår gata så det blir aldrig någon spontanlek. Däremot tar vi ofta en promenad eller cykeltur i radhusområdet nära oss på kvällarna efter middagen och där träffar vi då spontant en del kompisar som dottern då leker med en stund.

• Alexi

Tillägg: alla playdates är alltså på helgerna/lediga dagar.

• modsey

väldigt dåliga på det erkänner jag och önskar vi gjorde det lite mer!
    Men med tvillingar som leker bra med varandra ( och just därför borde vi mer!) så är det enkelt att inte göra det.

• lovely89

Alla dagar nästintill om vi/de är hemma.. :) Mina barn är 3,5 och 5 år.

• glassen

Min dotter på 4 har inte börjat leka med barn utanför hemmet ännu. Hon är väldigt blyg.
    Sonen 6,5 år vill gärna leka med kompisar, men de finns inte i närområdet och eftersom det måste planeras, och jag alltid måste ringa, så blir det inte så ofta. Under semestern har vi varit bortresta en del och försöker annars åka på dagsutflykter så det inte ska bli så långtråkigt, och syskonen har varandra.
    Ibland leker sonen med grannpojken en stund, men han är äldre och vill inte alltid leka med sonen.

• Duckan

Vi bor i city vid trafikerad väg så dottern kan inte gå nånstans själv än. Således måste lekdagar styras upp och det händer inte så ofta. Kanske blir annat när hon börjar nollan nu.

• ominte

Önskar vi hade det som ni. Bor mitt i stan så det blir aldrig spontant, men önskar man kunde bara släppa ut barnen utan oro Örebro bilar etc. Vi vill flytta till nåt barnvänligare men vet inte riktigt vart. Bor ni i sthlmsområdet?

• MalinEddie
    ominte skrev 2013-08-25 17:14:38 följande:
    Önskar vi hade det som ni. Bor mitt i stan så det blir aldrig spontant, men önskar man kunde bara släppa ut barnen utan oro Örebro bilar etc. Vi vill flytta till nåt barnvänligare men vet inte riktigt vart. Bor ni i sthlmsområdet?
    Nej, i en liten stad i Östergötland.
    Avskyr CIO-metoder.
  • katta123

Min son är 5 men har aldrig lekt med någon dagiskompis efter förskolan. Han har inte velat utan tyckerr det är skönt att gå hem och leka med lillebror

• Lily38

Min son är 6 år o leker m någon varje dag... Rastlös liten kille :)

• Saian

Varje dag, helg som vardag. Har ett barn på 3,5 år som är yngst i barngruppen på gården men det funkar fint ändå. Ingen går på samma dagis dock men det gör ju inget. :)

Ominte: vi bor i Solna så det är inte alls långt från innerstan. :)

• Flickan och kråkan

Äldsta (5,5) nästan varje dag. Mellan (snart 4,5) nästan aldrig. Yngsta är bara 2,5 månad så inte aktuellt än på ett tag .-).

• Mrs Firren

Varje dag i princip eftersom vi bor med en stor öppen gård med radhus runt om och mängder med barn som bor här. Men då handlar det oftast om oplanerad lek, det är sällan vi har regelrätta playdates. Nästan alltid utelek också eftersom vi försöker vara ute så mycket som möjligt. Vi har en 4,5 åring och en 15 mån.

Jag har mycket svårt att tänka mej, när vi båda jobbar heltid, att vi skulle arrangera playdates efter förskolan/jobbet. Det orkar ingen av oss, då får det bli på helgerna istället. 

Svar på tråden Hur ofta leker era barn mellan 4-6 år med vänner efter förskola/fritids och på lediga dagar?