Duscha barn i kallvatten som straff, okej eller inte?
Idag när vi var på stranden så såg jag hur en man vid två eller tre tillfällen bar iväg en pojke på runt fem-sju år eller så till en av kallduscharna som står vid stranden för att man skall kunna duscha av sig saltvattnet. Så satte mannen igång duschen och höll pojkens huvud och bål under vattnet (han höll pojken liggandes i famnen) en liten stund och sedan när han tagit bort pojken från duschen så sade han att han gjorde så för att pojken skulle lära sig att inte vara tyken.
Jag tyckte inte att det kändes okej. Inte alls. Första gången han gjorde så så satte han ner pojken efteråt och då skrattade pojken och sprang efter mannen och så lekte de. Men gång två och tre så skrek och sparkade pojken och sedan grät han efter duschen.
Mannen och pojken var två ur ett stort gäng som till synes bestod av flera familjer, så... jag kanske överreagerar då? Om det nu varit fel så hade väl fler reagerat/ingripit eller? Det var mycket folk runt omkring.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 23:56
Och just det, en sak till: En fråga i synnerhet till er som säger att det inte är okej: hade ni tyckt annorlunda ifall pojken skrattat under tiden? Eller är det, oavsett vilket, fel att göra så?
Vattnet var ju inte direkt något isvatten. Det var ju kallt så jag hade inte velat duscha där, men det var inte iskallt. Men ändå...