• pluvdo

Duscha barn i kallvatten som straff, okej eller inte?

Idag när vi var på stranden så såg jag hur en man vid två eller tre tillfällen bar iväg en pojke på runt fem-sju år eller så till en av kallduscharna som står vid stranden för att man skall kunna duscha av sig saltvattnet. Så satte mannen igång duschen och höll pojkens huvud och bål under vattnet (han höll pojken liggandes i famnen) en liten stund och sedan när han tagit bort pojken från duschen så sade han att han gjorde så för att pojken skulle lära sig att inte vara tyken.

Jag tyckte inte att det kändes okej. Inte alls. Första gången han gjorde så så satte han ner pojken efteråt och då skrattade pojken och sprang efter mannen och så lekte de. Men gång två och tre så skrek och sparkade pojken och sedan grät han efter duschen.

Mannen och pojken var två ur ett stort gäng som till synes bestod av flera familjer, så... jag kanske överreagerar då? Om det nu varit fel så hade väl fler reagerat/ingripit eller? Det var mycket folk runt omkring.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 23:56
    Och just det, en sak till: En fråga i synnerhet till er som säger att det inte är okej: hade ni tyckt annorlunda ifall pojken skrattat under tiden? Eller är det, oavsett vilket, fel att göra så?

Vattnet var ju inte direkt något isvatten. Det var ju kallt så jag hade inte velat duscha där, men det var inte iskallt. Men ändå...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Duscha barn i kallvatten som straff, okej eller inte?
  • Caroline 246

Tycker inte heller det är ok, det är ju en form av fysisk bestraffning.
    Obehagligt och kränkande tycker jag. 

• Ramborg

Dumheter. Barn är människor, inte djur som ska dresseras. Man kan uppfostra barn utan fysiska bestraffningar. Men det kräver ju lite mer av föräldrarna såklart.

42.
  • Ramborg

För övrigt dresseras även djur lämpligen utan fysiska bestraffningar...

42.
  • Fridiz86

inte okej alls.. dock tror inte jag att hade reagerat om barnet skrattat,

men de andra gångerna man hade tittat första gången, andra hade jag fan sagt i från. 

• Caroline 246

Glömde de andra frågorna, hade det varit bus och lek, barnet skrattade och hade roligt med sin pappa ok.
    Men det var ju inte syftet som du uppfattade, utan det var ju för att dressera pojken.
    Som straff är det kränkande.

Jag har själv blivit utsatt för en sådan bestraffning, min pappa spolade på mig med en trädgårdsslang och jag fick inte röra mig.
    Har inte glömt det än idag och känslan skulle jag aldrig utsätta mina barn för. 

• pluvdo

Ja, saken var den att första gången så, när han satte ner pojken så började pojken skratta direkt och så tittade mannen busigt på honom och så sprang de iväg (pojken jagade mannen) så då tänkte jag att pojken säkert egentligen tyckte det var roligt att bli duschad sådär och att mannen visste det. Så det var på skoj och inte som bestraffning, utan han bara sade det där om att lära honom att inte vara tyken som ett skämt. Med glimten i ögat. Men sedan när han först tjöt att han inte ville och sedan grät efteråt så kändes det inte okej alls. Samtidigt så var det ju ingen annan som reagerade och det var som sagt många andra där. Så jag kanske missuppfattade situationen? Annars borde väl någon i deras "gäng" ha sagt något? Jag hoppas det i alla fall. Men samtidigt så, vad kunde jag ha gjort? Utöver att säga ifrån, vilket jag hade gjort om jag varit närmre och varit mer säker på att pojken ogillade det.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • pluvdo
    Caroline 246 skrev 2013-08-05 00:01:52 följande:
    Glömde de andra frågorna, hade det varit bus och lek, barnet skrattade och hade roligt med sin pappa ok.
    Men det var ju inte syftet som du uppfattade, utan det var ju för att dressera pojken.
    Som straff är det kränkande.

Jag har själv blivit utsatt för en sådan bestraffning, min pappa spolade på mig med en trädgårdsslang och jag fick inte röra mig.
    Har inte glömt det än idag och känslan skulle jag aldrig utsätta mina barn för. 
    Usch, förstår att du inte glömt det. Hoppas att din pappa var vettig i övrigt och bara inte förstod hur det påverkade dig.

Jag tycker ju att det finns väldigt många sätt som är bättre än den sortens bestraffningar.
  • pluvdo
    pluvdo skrev 2013-08-05 00:13:51 följande:
    Usch, förstår att du inte glömt det. Hoppas att din pappa var vettig i övrigt och bara inte förstod hur det påverkade dig.

Jag tycker ju att det finns väldigt många sätt som är bättre än den sortens bestraffningar.
    Det faktum att mannen höll pojken under duschen två-tre gånger för att pojken skulle lära sig att inte vara tyken visar ju förresten att det straffet inte direkt hjälpte.
Svar på tråden Duscha barn i kallvatten som straff, okej eller inte?