• MiaPiaL

Bebis gallskriker vid bröstet oavsett pumpning eller ej

Hej! Min 8 veckors bebis har inte haft några problem med amning knappt förrän den senaste veckan. Dels fäktar hon enormt och har även börjat suga frenetiskt på sina händer. Vilket gör att det är svårt att veta när hon är hungrig numera så jag har erbjudit bröstet titt som tätt. Ibland har hon ätit och ibland inte. Men, idag (och igår)har hon gallskrikit vid bröstet varje gång. Och jag har förstått och sett att det kommer massa mjölk på en gång. Hon hostar och frustar och sätter i halsen. Jag försöker rapa henne men hon har jättesvårt att rapa. Oftast hör jag hur det åker upp en rap men hon liksom sväljer ner den igen. Och får ont och får hicka. Jag har därför pumpat ut innan amningen men det spelar ingen roll om hon får pumpat eller opumpat bröst - hon gallskriker efter en stund ändå. Oavsett om hon har svalt luft eller inte. Hon blir helt hysterisk och detta har lett till att hon inte ätit alls mycket idag. Och hon brukar äta massor. Någon som har tips på vad detta beror på och vad jag ska göra? Jag kan inte bryta gallskriken med att ge henne napp för den tar hon bara vid få tillfällen. Oftast blir hon helt hysterisk när vi försöker ge henne den.

• Svar på tråden Bebis gallskriker vid bröstet oavsett pumpning eller ej
  • MiaPiaL

Tack för förslagen. Kan det gå 8 veckor innan reflux märks? Hon har iofs bökat och grejat som tusan när hon sover och hon gallskriker ofta när hon ligger på rygg. Vi kan i stort sett aldrig lägga henne ifrån oss. Det kanske oxå kan vara tecken på reflux? Någon annsn som haft liknande symtom som oss?

Och några tips på hur man i så fall ska hantera detta tills eventuell diagnos ställs?

• Sarah3

Vår son fick också väldiga besvär runt 5-6 veckor. Gråt mycket vid bröstet, spydde, hickade massor. Först vid 10 månader blev det konstaterat reflux efter många sömnlösa nätter med massa gråt.

Svar på tråden Bebis gallskriker vid bröstet oavsett pumpning eller ej