• honeydew

Ammar ni ett bröst i taget?

Sitter halvt höggravid och läser på om amning. Delammade storasyskonet och fick det aldrig att funka helt ut. "Gav upp" efter 4 mån men är nu beredd att göra ett nytt försök med kommande syskon, även om det känns sådär.
    Ammade båda brösten under varje måltid, men nu förstår jag ju att den feta mjölken kommer sist och därför kanske är smartare att amma ett bröst per måltid? Gör ni så?
    Detta är helt nytt för mig, att man kan amma brösten varannan gång. Och då pratade jag ändå så många gånger med bvc ang våra amningsproblem. Jag ville mest få i henne så mycket mjölk som möjligt, ammade på båda brösten och fick komplettera med ersättning ändå. Hon var aldrig nöjd, bara skrek konstant.
    Tänker nu att det kanske hade hjälpt till viss del. Googlar ang detta, men hittar konstigt nog inte så jättemycket info. Varför är det ingen som pratar om detta? 

• Svar på tråden Ammar ni ett bröst i taget?
  • OLilly

Jag ammande mitt barn med vartannat bröst varje gång. Det gick hur bra som helst. Det rann ju till i det andra bröstet när jag ammade med den ena bröstet så jag fick ju se till att ha en liten kopp som jag samlade upp det som droppade. 

Nu ville inte mitt barn gärna amma och varför vet jag inte. Tror att han var otålig och ville att mjölken skulle spruta ut ur bröstet utan att han behövde anstränga sig :)  Så det höll i en månad sedan pumpade jag tre månader. Men det var för lite mjölk så han fick vid 1 månads ålder ersättning blandad med min mjölk. 

Bröstmjölk förbränner man snabbare så därför blir barnet hungrig snabbt. Ersättning håller sig lite längre.  

Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • Whitetrash86

Jag har ammat båda mina barn med varannan bröst metoden. Har gått jätte bra, med dottern fick jag komplettera lite under 2 veckor eftersom jag tappa mjölken i ena bröstet.
    Har alltid haft mycket mjölk så det är väl därför det har fungerat så bra :) 

• mfe

Ammade först med båda brösten ca 15 min på varje och när mjölken rann till så blev det varannan gång och det funkade hur bra som helst :)

• Flickan och kråkan

Det går inte att säga generellt hur man ska göra. Jag har ammat två barn länge och ammar trean nu. Beroende på barnens behov har jag ibland ammat ett bröst/amningstillfälle, ibland båda och periodvis har jag blockammat. Det bästa är att låta barnet amma färdigt ett bröst först. Sedan erbjuder man andra bröstet. Vill man ha igång produktionen snabbt och producera så mycket som möjligt så handlar det helt enkelt om att amma ofta. Nyfödingar behöver man ofta väcka och även hålla vakna under amning. Viktigt att få hjälp med barnets tag också om man är osäker. Tar bebis dåligt tag så blir amningen ineffektiv.

• Bambusa

när min dotter va nyfödd för 4år sen sa dom att 20-30min per sida ungefär, är barnet nöjd med ena, okej, annars byt.. finns ju plastkupor att ha i amningsbhn till den anra sidan medans man ammar, så kan man spara den skvätten som rinner ur medans barnet ammar..

vill du få igång mer mjölk kan du pumpa ena bröstet medans barnet ammar på de andra.. lite svårt, men de går.. för de ska va bäst effekt att stimulera båda brösten samtidigt.. så kan man ju frysa mjölken i 6mån, så har man ju ifall de skulle strula senare och du inte vill amma längre..

vissa bebisar kan ju ligga och amma i en timme per gång, och andra vill bara ha 5minuter.. min dotter var en sån som låg läänge, men då klarade hon sig minst 3timmar till nära gång.. alltså, 3timmar efter hon ammat klart till nästa gång hon ville börja amma igen..  hon ammade oftast båda varje gång, annars pumpade ja de hon inte tömde tillräckligt.. 

• Serahjay
    Jag ammade varannat bröst per måltid. Men oftast det högra eftersom det rann till mycket fortare. Jag hade mycket mjölk så det gick bra. Ammade i fem månader och sen fick min dotter tänder och gnagade sönder mina bröstvårtor :) 

Men alla kan inte amma. Alla får inte tillräckligt med mjölk. Hur mycket man än försöker. Blir barnet inte nöjd så ge ersättning istället. Ingen fara med det. Du kan ju alltid ha bröstet som tutte men den riktiga måltiden är på flaska... 
  • Natulcien

Jag ammade på båda brösten den första veckan enbart, sen gick jag över till att bara amma på det ena bröstet per amningstillfälle.
    Det fungerade utmärkt att amma bara ett bröst i taget. Jag helammade i 6 månader och delammade tills han var 11 månader utan problem. Behövde aldrig ge tillägg.

• malzac

Jag ammade länge bara ett bröst åt gången, men det var för att min dotter var nöjd med det. Som Flickan och kråkan sa, det bästa är att vänta tills barnet är nöjt med ena bröstet och sen erbjuda det andra. Min dotter tog då oftast inte det andra om det inte var så att hon var törstig så att hon bara var ute efter den tunnare mjölken.

• keron

Mina tre äldre barn har ammats på ett bröst i tag från start. Vår minsting ammades från båda den första månaden då han var en stor och matglad kille, när mjölkmängden kommit ikapp efterfrågan så har vi ammat från ett bröst per tillfälle
    Han är nu 13 månader och ammar från ett bröst i taget, men sitter han upp i min famn eller att vi ligger i sängen när han är vaken så växlar han hela tiden bara för att han kan Solig

• honeydew

Tack för era svar!

Försöker komma underfund med vad som gick fel med amningen av dottern, för lyckades aldrig helamma som sagt var och hon var aldrig någonsin nöjd med enbart min mjölk. Men redan på BB så fick hon tillägg. Stort barn (4,3 kg) och lågt blodsocker. Skrek som en stucken gris redan första dygnet och mjölken rann inte till förrän vid tredje dygnet. Så hon behövde tillägget då men vi lyckades aldrig sluta ge henne det. Kopp i början som senare blev flaska (när mängden ökade).

Förstår ju självklart att man lär amma ofta för att öka produktionen, men vi kom aldrig ikapp. Satt ihop med henne i timmar, dygnet runt. Våra pauser blev max 30 min långa och sen amma igen i 45min-1 h minst, på kvällarna ännu längre. Hon var aldrig någonsin nöjd när hon släppte bröstet (eller nej, det gjorde hon aldrig. Till slut jag som behövde en kort paus). Och då åkte flaskan fram.

Upplevde ni då att ni hade mycket mjölk? För det kände aldrig jag att jag hade. Eller jo, mjölk fanns men den mättade aldrig. Tänkte om jag hade ammat samma bröst en längre tid så hade det mättat bättre? Jag kanske bytte efter 15-20 min..?

Eller är jag ingen "amningsmamma"? Ibland tror jag att jag inte var skapt för att amma, och ger redan nu upp lite på förhand.

Men nytt barn, nya förutsättningar - eller?  

Svar på tråden Ammar ni ett bröst i taget?