• scrapparlotta

Bästa "nyttiga" grädden?

Nu efter semestern ska jag återigen försöka leva lite mer sunt. Så nu sitter jag och försöker planera vad jag ska äta.....i många recept står det matlagningsgrädde...Är den bäst om man vill tillsätta lite grädde men ändå hålla nere fettet/kalorierna? Eller nån annan? 

• Svar på tråden Bästa "nyttiga" grädden?
  • Koppkaka

Jämför gärna innehållet på matlagningsgrädde med vanlig fet vispgrädde. Vill du hellre äta kemiska ämnen än naturliga råvaror så är matlagningsgrädden bättre.

• giftfri

Jag förvånas alltid över den här sortens frågor..., var nånstans gick det snett, när vissa undrar över vad dom ska äta/vad som är bäst..., det borde vara mer än klasklart att det enda vi ska stoppa i oss, om vi strävar efter att äta nyttigt/rätt, är naturliga födoämnen.., allt annat är såklart alltid fel.., eller undantagsvis, ett nödvändigt ont, p.g.a av t.ex sjukdom, allergier eller liknande.., men att fullgottt alternativ till det naturliga blir det aldrig

Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • LillGris

Jag använder alltid fullfeta produkter, de har i regel minst tillsatser och bör vara bäst för kroppen.

• FrkJenny

Ren grädde är imo nyttigast, dvs 40%fett och inga tillsatser.

Måste jag av någon anledning ha ner fetthalten i maten byter jag hellre ut en del av grädden mot mjölk än tar någon annan "grädde".

• scrapparlotta

Jag förstår väl i och för sig att den feta är bäst så sett. Men om man ska gå ner i vikt och inte få i sig fett.....då är väl den inte så bra.....eller? Kollar man viktklubbs recept eller viktväkter recept eller andra såna smalmatsrecept så är det ju minigrädde eller minicreme fraiche som gäller.....

Sen finns det ju massa andra såna soja grädde och sånt.....hur är dom?

• Gizmo

Jag använder Milda 4% matlagningsgrädde. Den är god och krämig!

• havtorn

Man tar den fullfeta grädden och använder mycket mindre av den istället. Något annat är direkt oekonomiskt eftersom du betalar samma pris eller mer, men får mycket mindre om du väljer en mager gräddvariant. Gör du inte slut på grädden fort nog för hållbarheten, välj en högpastöriserad sort som håller längre.

• Severus

Bättre så naturligt som möjligt och röra på sig, än trycka i sig kemikalier och tro man kan sitta på sitt arsle och slappa

• scrapparlotta
    Severus skrev 2013-08-04 10:27:06 följande:
    Bättre så naturligt som möjligt och röra på sig, än trycka i sig kemikalier och tro man kan sitta på sitt arsle och slappa
    Jag sitter inte på mitt arsle och slappar.....jag tränar ca 4 gånger i veckan, men äter fel. Därför går jag inte ner i vikt....
Svar på tråden Bästa "nyttiga" grädden?