• Lettie

Bebis vill inte ta välling Vill sluta amma nu!!

Hej har nu en liten på 7 1/2mån och har lite problem med amningen. Saken är den att hon suger så hårt att det inte ens går vissa gånger , sitter med såriga bröst och det är helt enkelt en pina så vill gärna sluta amma nu. 

Hon äter mat hela dagarna det är bara när hon ska sova som hon vill ha bröstet det är helt enkelt något hon tycker är mysigt.

Jag har försökt att ge henne välling men det HATAR hon det blir bara en massa gap o skrik. har försökt att vänta så att hon ska vara extra hungrig då kan hon ta lite grann sen blir det bara samma sak.

Har någon annan varit i samma situation?? Hur gjorde ni då? Vill verkligen inte amma längre.  

• Svar på tråden Bebis vill inte ta välling Vill sluta amma nu!!
  • Belevaere

Min son ville inte heller äta välling men vanligt vatten i nappflaska går bra så det fick ersätta kvällsamningen när jag kände att det var dags att sluta. Nu är han 1 och dricker fortfarande vatten vid läggning :)

• Mercurialis

Strunta i vällingen. Pröva att ge ersättning i stället.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lettie

Ersättning funkar inte heller har köpt 3 olika sorter  o ingen passar!

Tack så mkt för era svar blir liiite frustrerad här hemma :)  

• Lettie
    Belevaere skrev 2013-08-02 21:20:55 följande:
    Min son ville inte heller äta välling men vanligt vatten i nappflaska går bra så det fick ersätta kvällsamningen när jag kände att det var dags att sluta. Nu är han 1 och dricker fortfarande vatten vid läggning :)
    Vilken bra ide :) Gav du gröt innan då? 

ska verkligen testa detta Glad 
  • Maariiia

Min dotter har alltid ratat välling. Hon åt gröt på kvällen i den åldern och sen en flaska ersättning när det var sovdax :)

• persikofjaril

Min dotter började inte äta välling förrän jag började jobba och min sambo gick på pappaledighet. Då var hon 1 år lite drygt. Innan dess vägrade hon nappflaska, så jag ammade henne till sömns. Nu är hon 16 månader och vi ger bara välling när hon ska sova, men hon blir jättearg om det tar för lång tid att göra iordning den.

• Belevaere
    Lettie skrev 2013-08-02 21:28:40 följande:
    Vilken bra ide :) Gav du gröt innan då?  ska verkligen testa detta  

Ja, han får gröt nån timme innan han ska lägga sig. Hoppas det funkar för dig, lycka till!
  • pigglet

En så liten bör egentligen ha bröstmjölk eller ersättning, slv rekommendationer är inte att man byter ut alla målen föränn barnet börjar närma sig året.
    Så mitt råd är att om du vill sluta amma så satsa på ersättning. Kanske hon gillar i pipmugg i stället? Eller bara fortsätta truga? 

• Lettie
    pigglet skrev 2013-08-02 22:47:00 följande:
    En så liten bör egentligen ha bröstmjölk eller ersättning, slv rekommendationer är inte att man byter ut alla målen föränn barnet börjar närma sig året.
    Så mitt råd är att om du vill sluta amma så satsa på ersättning. Kanske hon gillar i pipmugg i stället? Eller bara fortsätta truga? 
    Ok det visste jag inte. köpte en pipmugg idag så testar det oxå :) Tack så mkt
  • malzac
    Lettie skrev 2013-08-02 23:40:28 följande:
    Ok det visste jag inte. köpte en pipmugg idag så testar det oxå :) Tack så mkt
    Ja precis, kanske är det flaskan som är problemet? Har hon druckit annat (typ bröstmjölk) ur flaska förut?
  • jagochnois

min son har aldrig använt flaska. aldrig velat ha ersättning eller välling, inte i fladka, mugg, glas eller på sked. han har inte tyckt det var gott. det har gått bra ändå. jag slutade amma honom är han var 8 mån. det var jätte jobbigt de 3 första nätterna. :( men sen gick det bra. blev alltid erbjuden något en stund innan läggdax tex gröt. Lycka till!

• jagochnois

förresten det är inget "tvång" på varken ersättning eller välling i den åldern. :)

• pigglet
    jagochnois skrev 2013-08-03 13:21:28 följande:
    förresten det är inget "tvång" på varken ersättning eller välling i den åldern. :)
    Inget tvång, nej. Men det är det som rekommenderas. Och jag tänker som så att rekommendationerna finns av en anledning. Ungefär som rekommendationerna om bakåtvänt bilåkande till minst 4 år. Eller att man inte ska bränna sig i solen. Eller att man inte ska ge barn under 1 år spenat....
    Det är ju för att forskning har visat att det är det bästa, så vitt man vet nu för tiden. 
Svar på tråden Bebis vill inte ta välling Vill sluta amma nu!!