• Anonym (Susanna)

Hur går en vårdnads-, umgänges- & boendeutredning till?

Ja, som rubriken lyder; hur går en sådan till?

En nära vän kommer att få genomgå en sådan pga. tvist om barnens boende och umgänge.
    Den andra föräldern har stämt min vän på enskild vårdnad och inget umgänge medan vännen vill ha vv.
    Vännen har försökt få till samarbetssamtal på FR men den andra föräldern vägrar.

Något speciellt man ska tänka på?
    Barnen hördes av soc i snabbutredningen inför den muntliga förberedelsen och då var den andra föräldern närvarande i rummet (dennes boendedagar). Är det verkligen ok?

Mycket tacksam för svar från dig som vet!

/Sus

• Svar på tråden Hur går en vårdnads-, umgänges- & boendeutredning till?
  • Anonym (Soc)

Soc får inte prata med barnen om inte en vårdnadshavare är närvarande! Det man ska tänka på är att ha barnens bästa i centrum och jobba för det konsekvent. Var full den ena ha ev utan ug? Ug är barnens rätt att få träffa den förälder de inte bor med och synnerliga sällsynta fall så tas den rätten bort för barn

• Anonym (Susanna)

OK, då förstår jag -  ang. varför föräldern (som vi kan kalla A här för att inte avslöja kön)  var närvarande.
    Problemet är att A är väldigt manipulativ och barnen får inte prata om eller ha kontakt med den andra föräldern (B) under A:s veckor!  :-O

Skilsmässan skedde för två år sedan och vv skulle införas men då tvärändrade sig A plötsligt och drog in advokat...
    A anser inte B vara en lämplig förälder och att barnen behöver lugn och stabilitet...
    B är i princip nykterist med välbetalt jobb och ordnade levnadsförhållanden, så det finns liksom inga godtagbara argument för A:s yrkanden...

Men vad händer under den stora utredningen?
    Kommer de träffa barnen igen?

Tack!
    /Sus

• Anonym (T)

Om man blir stämd vid tingsrätten ang vårdnad, boende och umgänge så ber tingsrätten familjerätten att göra en boende och umgänges utr.

Då träffar soc parterna var för sig ett antal ggr. 

Träff 1 Dem går igenom din bakgrund, din uppväxt 
    Träff 2 är hur ser situationen ut idag för dig med jobb, boende osv. Hur ser det ut för barnen just nu ??
    Träff 3 är mera framåt blickar, hur ser du på umgänget om 5 år?? Vad är dina önskningar ???
    Träff 4 brukar vara ett hembesök så dem får se barnen i hemmiljö ...

Beroende på ålder så hörs även barnen ang deras önskningar och hur dem ser på deras situation. Både med förälder och en kort stund själv om förälder tillåter (vilket man bör tillåta)

Det är som sagt många träffar med soc och att komma dit och vara negativ, manipulativ och komma med osanningar slår hårt tillbaka mot en själv.

Barnens bästa idag utgår ifrån att ett rikligt umgänge med båda föräldrar är A och O. Den förälder som verkar för det och vill samarbeta kommer tilldelas vårdnaden.  

När utredningen är färdig får man läsa igenom vad soc kommit fram till innan dem skickar in det till rätten. Därefter sätts målet ut till huvudförhandling.

Nu är det flera år sedan jag gick igenom detta men jag antar att det ser ungf lika ut idag .             

• Anonym (T)

En sak till - även olämpliga föräldrar har rätt till umgänge med sina barn.... Under skyddade former förståss. Mitt barns pappa är konstaterat olämplig, han är svårt psykiskt sjuk och missbrukare. Han träffade sitt barn i soc lokaler varannan vecka i 30-45 min under ett års tid.

En förälder som kommer till soc med den inställningen - inget umgänge - förlorar själv. Dem kan ju inte se till  barnens bästa ...

• Anonym (Susanna)

TUSEN TACK snälla du!!!
    Hoppas det gick bra för dig i din utredning.

Jag har försökt peppa B att denne knappast har något att oroa sig för, men pga. A:s beteende och lögner hittills börjar B tappa hoppet.
    Man vill ju att det ska vara som du beskriver - att barnen ska ha umgänge med bägge föräldrarna om de anses lämpliga.
    I detta fall bor bägge föräldrarna i "bra" områden, har fasta jobb, väl ordnat boende osv. så enskild vårdnad för den ene verkar ju osannolikt för en lekman i alla fall.

/Sus

• Anonym (insatt)
    Anonym (Soc) skrev 2013-08-01 17:04:25 följande:
    Soc får inte prata med barnen om inte en vårdnadshavare är närvarande! Det man ska tänka på är att ha barnens bästa i centrum och jobba för det konsekvent. Var full den ena ha ev utan ug? Ug är barnens rätt att få träffa den förälder de inte bor med och synnerliga sällsynta fall så tas den rätten bort för barn
    Soc får, med vårdnadshavarens samtycke, prata enskilt med barn i vå-bo-umg-tvister. Gäller det en utredning ang oro för barn behövs inte ens samtycket!
  • Anonym (insatt)

Gå in på socialstyrelsens hemsida (www.socialstyrelsen.se) och sök på H -> handböcker. I en av dem hittar du allt om vå-bo-umg-utredningar ...

• Anonym (Susanna)

Stort tack till dig, "insatt", handboken är nu utskriven! Glad

/Sus

• fredrik1983
    Anonym (Susanna) skrev 2013-08-20 09:54:10 följande:
    Stort tack till dig, "insatt", handboken är nu utskriven! Glad

/Sus
    Hej! Jag skulle rekommendera att hon kontaktar sitt ombud, om inte har ett ombud, se till att hon gör det omedelbart, man kan inte genomgå en vårdnadstvist utan ombud. Jag är själv i en vårdnadstvist och är väldigt nöjd med din hjälp och stöttning som jag får utav min jurist. Hon har även sökt rättshjälp för mig, det är när staten går in och betalar en del av kostnaderna. Lycka till!!
Svar på tråden Hur går en vårdnads-, umgänges- & boendeutredning till?