• Karusellen

britax hi-way 2 eller two-way? eller annan stol?

Hej mammor och pappor, nu behöver jag era bästa tips om bilbarnstolar!

Min sin är 8,5 månader och väger ca 9,1 kg. Han har gott om plats kvar i babyskyddet men han tycker inte alls om att sitta där, o jag har hört att de sitter säkrare i en bakåtvänd bilbarnstol när dom kan sitta själv utan stöd!

Jag har funderat på en britax hi-way 2 eller en en britax two-way, va tycker ni om dom? Eller föreslår ni en annan stol?

Jag har ingen egen bil så det är ett plus om stolen är någorlunda lätt att flytta mellan olika bilar. Stolen ska även kunna monteras bak i en bil som inte har något säte nära framför (en folkabuss), har val av stol betydelse pga detta?

Kom med era allra bästa tips, så kan även andra föräldrar kanske få lite hjälp!

• Svar på tråden britax hi-way 2 eller two-way? eller annan stol?
  • Vickan I

Hi-way av de två eftersom han är ganska liten fortfarande. Two-way har dålig lutning så huvudet åker fram när de sover och sämre sidoskydd.

• Mumin80

Titta annars ev på max-way, "uppföljaren" till hiway. 

Kolla med säljarn om monteringen i folkabussen. Det som antagligen längden på stödbenet som blir extraviktigt, och oavsett stol får ni kolla hur ni ska montera spännbanden. Gissar att isofix saknas

• LivetSomSofia

Two-Way får inte monteras utan att luta mot något eller, den har inget stödben. Små barn sitter heller inte så bra i den! Kolla Max-Way som någon annan sa!

• Sisisisi

Twoway måste luta mot sätet framför så det kan bli knepigt.

Jag skulle välja britax maxway eller axkid minikid. De ska väl ha långa stödben och har lång användningstid.

• Karusellen

Åh tack för att ni tar er tid att svara! Fick upp ögonen för Axkid minikid nu, så ni får hemskt gärna ge era synpunkter på den med! :)

• Gurkan

Jag skulle ändå säga two way, den går ju att få 40% lutning på för de små barnen. Sen räcker den länge.

• skogsvitter

Two-way kräver stöd framför (som ett säte) så det blir omöjligt för er att ha en sådan stol tyvärr om den ska kunna monteras utan något alls framför. Annars tycker jag att two-way är överlägset bäst, vi har båda våra i two-way efter babyskyddet och det fungerar utmärkt just eftersom man kan välja att luta den rätt mycket. Men som sagt, i ert fall är det omöjligt så då får ni välja en stol som monteras på annat sätt (som har ben tex).

• Karusellen

Efter lite research om hur min mamma gjorde när min lillebror (10år) satt i bilbarnstol så kom jag på att hon hade han på det bak-och-framvända sätet så då sitter han både bakåtvänd och lutar mot en sätesrygg. Dvs så är vi inte längre beroende av att stolen ska kunna monteras utan något framför!

• Mumin80
    Karusellen skrev 2013-08-01 12:46:59 följande:
    Efter lite research om hur min mamma gjorde när min lillebror (10år) satt i bilbarnstol så kom jag på att hon hade han på det bak-och-framvända sätet så då sitter han både bakåtvänd och lutar mot en sätesrygg. Dvs så är vi inte längre beroende av att stolen ska kunna monteras utan något framför!
    I så fall kan ju two way vara ett bra val? Jag har för mig att den kan monteras framåtvänd, även om den inte fått lika bra betyg för det som den har bakåtvänd. Så då borde ni kunna montera den framåtvänd bakåt
  • Sisisisi

Jag skulle ändå välja en mer ombonad stol är twoway. Multitech och axkid kidzofix/kidzone borde även de kunna monteras på bakåtvänt säte, men kolla upp det med tillverkaren innan du monterar på det sättet.

Jag har twoway och en massa andra stolar och tycker att barnen sitter bättre i de flesta andra stolar. Men åker man lite bil och inga längre sträckor så funkar ju twoway bra.

• Karusellen

Vi var till en barnbutik idag där det jobbade en väldigt bra säljare som tyckte att axkid minikid borde vara super för oss, dock ska vi ta dit bilen och prova montera den på plats :)

• Sisisisi
    Karusellen skrev 2013-08-01 18:44:32 följande:
    Vi var till en barnbutik idag där det jobbade en väldigt bra säljare som tyckte att axkid minikid borde vara super för oss, dock ska vi ta dit bilen och prova montera den på plats :)

Jag vet många som är nöjd med den! Det är dessutom en av de stolar som funkar längst tid, till ca 120 cm! Hoppas den passar bra i bilen :)
Svar på tråden britax hi-way 2 eller two-way? eller annan stol?